Kenapa Masih Belum Berumahtangga ?

aloneMungkin anda pernah diajukan soalan , “kenapa masih belum berumahtangga lagi?” Jawapan yang lazim diberi adalah, “Tidak ada jodoh lagi..” Mungkin selepas ini anda akan mempunyai jawapan yang lebih sesuai ..

Jodoh, rezeki, ajal dan maut adalah takdir Allah s.w.t. Allah s.w.t telah berfirman di dalam surah Al-Hadid ayat 22, “Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna.”

Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz Ibnu Hajar mencerita bahwa seorang ulama sunni pernah berkata, “Jika Dia menghalangimu atas apa yang menjadi hakmu, beerti Dia telah menzalimimu; tetapi jika Dia menghalangi kerana sesuatu yang ada padaNya, maka sesungguhnya Dia memberikan rahmatNya kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya.”

Jodoh kita telah pun ditentukan oleh tuhan. Apabila tuhan menghalangi sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, sudah tentu halangan tersebut merupakan “sesuatu yang terbaik”, kerana tuhan Maha Mengetahui. Apabila tuhan telah memutuskan “sesuatu yang terbaik” kepada makhlukNya, bermakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada makhluk itu.

Mungkin selepas ini, ketika disoal oleh kaum keluarga dan sahabat-handai, “kenapa masih belum berumahtangga lagi?”, jawapan yang sesuai adalah, “semua ini adalah rahmat Allah.”

Wallahu’alam

Petua Memilih Calon Daripada Rasulullah
Mengenal Pasti Calon Yang Beragama
Mengatasi Masalah Mulut Celupar
Doa Mencari Jodoh
Formula Jutawan Daripada Al-Quran
Petua Menghadapi Suasana “Frust Bercinta” Daripada Al-Quran
Teknik Bagaimana Menjadi Seorang Pendengar Yang Baik Daripada Al-Quran
Mengenal Calon Yang ‘Beragama’

648 Comments

 Add your comment
  1. den bukan apo. dah jenuh yg puteh ko itei ko serba macei ko ..dah lalui.bondo dah jemue lah kawan,dah raso ..dok puas..sen dah lalui gua hantu yg sompit ..lebor ko.. sampei abe pun dok tundok ajo..nak tidoq ..raso nie memang laa sorga dunio..tapi nyesal rasa di hati..bilo nyonang kembali..jalaein mana akan aku akn melalui ..sorga idamei ko ato api membahei tak sudoh sudoh….sodeh sodeh bonar makei dulu nie.

    Itu lah kawei ado duit ko tak do ko..kawei ajo caro termampo..semoga ..tidok di laknati de kemudian hali..good luck..aku kesedehan nie menyonang adengei-dosa2 tak mengawini caro sah ..lak tu bila keinginan menjadi2 dimalei hare ..tak kan nak talo bantal yg sejuk sepi..lepas gian..keingnan yg penoh sepi nie..kawin lah jgn tak kawin ..sesolan tak guno…jauhi lah dosa..zuriat mu sayei..

  2. Zaman pakei buang berganti nie,nak kena berhati hati sikit, sekali dah kena dah tak akan berganti lahi..memkan diri hingga ke mati ..yg lurus ati..abe’ seorang aje di ati nie.. dan menjadi basi,besar kemungkinan tak ada ruang ati untok berganti..lagie… hingga ke mati..

  3. assalamualaikum..hai semua….

    Sebenarnya saya sedang bersedih…umur da 26thn…sebelum ni dah ada kekasih org utara,kami saling menyintai plann nak kawin…tapi tiada rezeki….parents tak restui…walaupun hati sakit,saya terpaksa akur kehendak kuaga demi masa depan…bukan tak sayang yang lama..sayang terlalu sayang…diri ini banyak berdoa sujud mohon petunjuk minta ketenangan..mak pula mcm2 buat bagi saya air utk diminum,mandi…,sedih juga tgk mak masa tu benar2 ambil berat pasal saya…sampai jatuh sakit..dari hari tu saya terus bangun….tak akan toleh ke belakang…perasaan kasih cinta sayang pada dia sy tanam dalam hati..utk kembali padanya tidak mungkin lagi……ala sedihh la………

    Masa berkasih dgn yg lama,saya ada berkawan dgn seseorang lelaki.kami 1 negeri bhgn selatan..umur kami sebaya….tapi tiada la apa2 perasaan ketika itu.cuma dia jelah sentiasa ambil berat..saya cuma wat tak endah..ialah hati tak suka..saya pula tak pernah cerita apa2 mengenai hubungan dgn kekasih lama sampai hari ni….yang sedihnya,kali ini kuaga sy berkenan dgn dia ni..saat hati saya mula berbunga sekali lagi cinta saya tidak di restui ibunya…knp mcmni…..belum lagi dia menyatakan hasrat pd ibunya.ibunya menolak diri saya…dgn alasan saya tak sesuai.org bandar..ya allahh….tidak adil bagi saya ibu dia menilai saya dari sudut luaran….mungkin ibu dia takut dan salah fhm kedudukan sy…harap2 mcmtulah….sekurang2nya sy masih berpeluang menjelaskan kdudukan sbnar.

    Sekarang ni hati saya makin susah…andai tahun depan dia ke jepun kerana bertugas salama setahun setengah….berapa lama lagi harus saya menantinya……belum tentu ibunya menerima saya…belum tentu dia terus setia…belum tentu dia akan berkawin dgn sy….

    bila dah berlaku mcmni….saya mula teringat kekasih lama…jiwa saya menjerit2 memberontak….ya allah ..berilah sy jln..lapangkan hati dan leraikan segala kekusutan saya….

  4. Ada orang kata, manusia dilahirkan berpasang-pasangan tapi kalau jodoh dah meninggal sebelum dipertemukan…..adakah jodoh untuk pasangan yang tinggal?? benar kah tanggapan itu?

    Ngerinya…. umur dah 36 ni… berdoa dan berusaha tak jemu tapi bila agaknya jodoh menjelma?

  5. Salam, soal jodoh ajalmaut adalah dalam ketentuan Allah,, apa pun kita hanya merancang Allah yang tentukan. Kerana jodoh bukan perkara main-main.. dan juga bukan untuk sehari dua,, tetapi selama-lama ..jika boleh,sampai kiamat,,

  6. salam..yelah aliza, bila dpk soal jodoh mmg sangat serabut n pening kpala..apalagi klau org tua asyik bertanya, kt tmpat kerja pn member2 tya…ee..dlm hati tak tau nak cerita..mentang2 dia dh kawen,sibuk plak hal kita,,makin tambah tekanan adalah..tapi sabo jelah..

    kekadang2 rasa gelap je memikirkan masa depan..tapi takpelah…itu sume kan rahsia n rahmat Allah…Insyaallah yang gelap pasti berseri pabila cahaya menerangi hati…amin..

  7. Gi..tokmaumaumau.bukan nak cari yg handsome laa,poket berisi laa..kehidupan jadi lebeh sempurna ada nya..kalo buleh nak cari kerabat kayangan..umok tak kesah..asal periok atas bawah selalu berasap..

  8. salam perkenalan. sayu mendengar luahan semua ini. mungkin saya salah seorang dr kamu kamu dan kamu yg kesunyian. btw, saya mencari teman – guy 27 ke atas, yg ingin sama2 membimbing diri ke jalan Allah. ym lah saya…. thnx

  9. Pelik sungguh. saya ambik kt cni statement rahimii “Teringin juga ..sebagai lelaki untuk berkahwin 2, tapi memandangkan isteri pertama pun cukup baik dan tak sampai hati nak mengecewakan nya, itu lah, hasrat terpaksa ditangguh.Kalau ada cara lain,…entah lah..”. So, maknanya Rahimii ni still dlm perkahwinan sbb kesian kan isteri bukan sbb cintakan isterinya. berbeza sungguh time bercintan cintun dulu ek. sbb tulah saya takut nak kawin sampai skrg. sbb most of guys memang camtu, gila kan pompuan. memang ada dalam al-Qur’an yang lelaki sukakan perempuan-perempuan. tp kalau setakat kahwin nak anak pastu simpan isteri sebab kesian, nape awal2 sebelum kawin tak cakap dengan isteri berhajat nak memadukan dia. maybe cara tu dia lebih faham, daripada lepas dia dh bersusah2 berkorban semua. kalau yakin berlaku adil baru betul. lelaki skrg ni x ramai berduit tapi mendahulukan sunnah Rasulullah S.A.W dlm bab bermadu…kunun2nye nak tolong perempuan tp sebenarnya nafsu mengatasi akal. last2 menyebabkan keluarga berpecah belah. isteri menitis air mata siang malam sbb husband berat sebelah. think realist!

  10. salam semalaysia sume….

    sape xnak kawin beb..! aku ni dh cecah 31 1431Hjh ni. Thn sudah adabwk bakal tunjuk kt mak tapi tak bekenan, katanya xnak owang belah timur nih…so, nk jadik anak yang baek2 ikutkan ajelah. tapi skang dh nak kawin sesangat, mintak sepupu sepapat tla carikan kot2 ada anak dara kampung nak kat kite. almaklumlah aku ni berat mulut lagipun pemalu le katakan. nti tahun baru ni nk cube msg budak tino tu sbb mak die ada kasi no tepon suwuh tanyo kot2 berminat ngan org tue nih. kalu le jadik tahun dpn jgak aku nikah. alahai jodoh….payah bebeno nk sampai di usia belia camgini. nok pesan kt sesape same kes ngan aku nih, meh le kite buat iklan dlm ruangan metro tu, cari jodoh le. sekse idup sengsorang nih…tang rejeki tu xyah le tamak sgat kata xckup nk tanggung anak owang. janji kite cube dlu…..

  11. saya pun dh berumur 34 thn tapi masih solo lagi..mungkin berat jodoh. Niat kita ikhlas nak berkahwin kerana Allah, tapi kebanyakan calon pasangan kita nakkan yg perfect sahaja. Saya x perfect..So, redha ajelah dengan ketentuan Allah. Janji kita berdoa, bertawakkal dan berusaha. Jgn tutup pintu hati..Tp yg paling susah, adalah mcm mana nak pujuk hati ibu kita yg sentiasa bersedih bila kita lambat kahwin..Itu masalah saya skrg.

  12. Apakah maksud “Jika Dia menghalangimu atas apa yang menjadi hakmu, beerti Dia telah menzalimimu…..” boleh tolong hurai kan dengan jelas tak? sy tak berapa paham tentang ‘hak’ yg dimaksudkan. terima kasih.

  13. sedih rasanya…tiap2 bulan ada je anak dara kat opis aku ni hntar kad jemputan…x tergambar rasa down dlm diri ini..kenapalah aku masih mcm ni?? aku pun rasanya tidaklah buruk sgt utk dpt perhatian lelaki..ntahlah…

  14. saya sering diajukan soalan mengenai jodoh, seperti ini ‘…rupa ada…kerjaya ada….tp tak kawin lagi…mesti memilih ni ‘…..kadang2 tension jugak sbb bukan tknak kawin…tp jodoh belum smpai….tak tau nk jawab mcmana…..

  15. assalamualaikum.sy taun ni dh nk msuk 30.ermm dh rse tua sgt.sedih tgk anak sedara yg mde dh de anak.mak sedara ni plak masih lg solo.cemburu ble tgk kwan2 bwa anak g jalan2.sedih ble kwn2 asyik tanya bila lg nk makan nasi minyak.tp kne laa redha.harap Allah bg seorg suami yg baik,beriman dan penyayang serta dpt menerima segala kekurangan yg ada pd diri ini.InsyaAllah.Amin

  16. salam..saya dah jumpa teman hidup sy yg rasa sangat sempurna tuk diri saya…kami sangat selesa bersama..tapi apakan daya jodoh masih belum sampai…kami belum boleh untuk ada ikatan…yg membuatkan saya rasa tertekan sangat ialah tekanan dari keluarga..yg mendesak untuk bernikah cepat…jodoh dan pertemuan sume ni rezeki…kalu seru tu sudah sampai tak perlu tunggu lama2…tapi family mcm tak paham…terus menerus menekan…saya sangat tertekan..

  17. sape xnak kawin beb…bina masjid
    tp saya sedih dgn pesepsi org melayu ttg perkahwinan…mostly skrg kalu yg x kaya nak kawin mesti buat loan…sbb kemegahan sehari tanggung hutang smpai anak pinak…kawin bukan psl sehari tu semata2 di mata org,tp hari2 lps diijabkabulkn hingga ke akhir hayat..
    sedangkan ikut sabda nabi,Kebykkan perempuan yg berkat perkahwinannyer ialah yg mudah (rendah) tentang perbelanjaan (mahar) – (riwayat Ahamad dan al-hakim)

    Tp nak buat camne,dah nabi kata,umat dia akhir zaman ni nnt,tak tahu mana satu adat,mana satu ibadat.

    Nway,sape nak kawin ngan ambe,buat kecik2 je…sempat promote lg tu..wakaka

  18. salam.xtau nk ckp pe.sendiri pun tgh m’cari agie.jdi pempuan nie susah gak.de org nak kiter xnak.bila nak kat org,dia lak xnak.rase dugaan betul dri Allah

  19. salam.saya genap 28 tahun..tapi sayang kawan2 sesusia saya semua dah ada anak..kdg2 saya jeles,tp nak wat camner jodoh semua di tangan ilahi..doa?saya tak pernah putus berdoa,tetapi maybe jodoh saya berat…

  20. salam…bila sy terbaca nie semua sy jd kuat utk lebih redha dgn apa yg terjadi…sy dh bertunang n 3 bulan lg nk kwin…tp mybe dia bukan jodoh sy…kmi pts…smpai skrg sy msh blum ade pggnti…kdg2 rs sedih sgt2…semua kwan2 n sepupu sepapa dh kwin n ade fmly sndiri…kdg2 sy diperli jg…tp redha je le dgn apa yg terjadi…pasti ada hikmahnye…sy yakin pasti kbhagiaan yg berkekalan sedang menanti sy di sana insyaALLAH….hanya DIA yg maha mengetahuinye…sy perlu redha n berusaha je…yg pnting solat jgn tggal n bnykkn berdoa pd DIA…

  21. saya selalu je bertemu dengan lelaki yang x pernah ikhlas…walaupun niat saya ikhlas kerana allah…tapi saya masih belum bertemu dengan orang yang botul2 ikhlas..

  22. assalamualaikum..

    Sronok bkongsi pengalaman dengan rakan2 semua.. saya pun sudah mencecah 28 tahun.. sudah mempunyai kerjaya yg stabil .. tp sehingga kini belum menemui calon suami.. Bukan memilih tetapi mungkin ketinggian yang dimiliki (176CM) membuatkan ramai lelaki menjauhi. Setiap hari sy bdoa smoga dipertemukan jodoh dgn lelaki baik.. tetapi nampaknya doa sy itu blum dimakbulkan..
    sy x akan bhenti berdoa kerana sy percaya, Allah merancang yg lebih baik utk saya…

  23. umur dah 34 x kwin lg. berat jdoh? nk kwin tpi xdak calon

  24. Assalamualaikum. Aku anak sulong dalam keluarga.. dah 33 thn.. adik lelaki 31 thn.. adik bongsu pompan, 26 thn.. dijadikan cerita adik bongsu kawin dulu 01 Mei 2010 lepas.. so bila sedara mara dan kengkawan datang.. faham2 je la soklan diorang.. sampaikan at one time aku bawa diri jalan sensorang dalam kebun sawit belakang umah mencari ketenangan dan idea jawapan2 bernas. mengalir gak arr airmata aku.. lebih2 lagi ada lak yang mulut takde insurans dok ngata2 aku… takpe.. aku dah maafkan. stengah jam dalam kebun sawit aku terpaksa balik sbb dihalau oleh segerombolan kera liar dan nyamuk2 yang makin ganas mencederakan pipi gebuz aku….

  25. mmm jodoh adalah ketentuan… maybe orang yang lambat kawin jodoh berat kot…kekadang orang memang tak pahammm tul tak noor?

  26. Mmg sakit bila org bertanya bila nak kahwin, tapi betullah apa yang berlaku besar hikmahnya. Byk betul kekuatan dan pengajaran yang dia beri bila masih sendiri,disaat org lain sudah berkeluarga.Paling penting doa ibu tu bawa keberkatan

  27. …nak tapis yg sejati ajem supaya tak patah hati di kemudian ari

  28. …nak tapis yg sejati aje.. supaya tak patah hati di kemudian ari..makan ati berulam jantung hingga ke mati…

  29. jauh disudut hati tentunya sangat cemburu melihat pasangan bahagia…. aku tumpang bahagia melihat rakan sejawatku yang mendirikan rumahtangga… aku juga pernah melaluinya… namun aku redha dugaan Allah pada ku… REDHA

  30. salam semua… walau hati terasa sepi dan down… kuatkanlah semangat….

    tu saja yg mampu…harus kita lalui..

  31. Jodoh, rezeki dan maut ditangan Allah…cheeewah… mesti korang meluat dengarkan? tp itu la kenyataanNya… dan pada pendapat saya, disebalik jodoh tu ada hikmah yang tersembunyi… maksudnye, memang Allah tentukan jodoh kita, tp klu dah Dia yng tentukan, kenapa masih ada yang bercerai beraikan? adakah Allah tersilap? defenately NO.. oleh itu setiap apa yg berlaku adalah ujian dariNya… Dia yang maha mengetahui.. rilaks!! sabar2!… yng bercerai berai tu ada jg ganjarannya.. ada hikmahnNya, mngkin ada kehidupan yg lebih baik selepas itu.. kan ‘disebalik setiap kerumitan itu ada kesenangan’? kene percaya, dan wajib percaya sebab itu dari kalam Allah quote tu.. bg kita yg masih belum berpunya, (termasuk aku) ada la kebahagiaan yg menanti… aminnn

  32. ajal maut jodoh ketentuan semuanya d tangan Tuhan..redha sabar n yg penting teruskan doa dan ikhtiar..

  33. sedih tetap sedih tp nk buat mcm mane kena terima gak klu dah jodoh lmbt..klu dah ada sekali pun tp dah blm smpai masa gak..kena terima..mcm aku ni..byk2 bersabar lah berkwn dan bercinta dah lama tp Allah tnjukkan semua perangai buruknya..tu blm kwin lg..apaepun Allah dah balas kut semua yg dia buat kt aku ni..aku tetap maafkanya dan masih syg padanya tp aku terpaksa korbankanya sebab dia dah hancurkan hati aku..aku kena byk2 bersabar dia seharusnya kena redha..aku nk pun untuk akhir hayat bkn untuk sehari dua..aku buat mcm ni sb dia mengalami kesakitan yg sukar nk puluh..bergantung pada ubat seumur hidup..perit sgt aku mulanya xleh terima kenyataan dia mengalami tekanan mental..asgtafirullallahazim..sedih sgt..terpaksa terima halangan dari family.

  34. sy dh umur 34 thn. Adik lelaki umur 32 dh kawin & ada 2 anak. Baru2 ni ada rombongan dtg merisik adik bongsu umur 24 thn. Sedihnya hati..tuhan saja yg tahu. Dlm umur sebegini masih lagi bersendiri..bilakah akan kutemui cinta seorang lelaki yg ikhlas. Cuma kesabaran saja ubatnya..sy bercadang nk pegi umrah awal thn dpn..insyaallah. Utk mencari ketenangan dan berdoa semoga dipertemukan dgn jodoh yg terbaik.

  35. baru2 nie, ada kawan lama nak add saya di profile FB nya.. tapi tak boleh.. Oh! rupa2nya barulah saya teringat yang saya hanya membenarkan kawan2 yang ada connection sahaja yang boleh menjadi rakan saya sbg privacy diri saya.. dan perkara ini diterangkan kepadanya.. Jawapan yang amat ringkas tapi sungguh merobekkan hati – Oh, tak nak berkawan rupanya.. patutlah tak ada jodoh..!” huhu..

  36. Sebab nak tanggong adik beradik , menggantikan tanggongjawap bapo yg menghilaekan diri..

  37. Apakebenda tak naik naik,tapi ati tok memerontak mau mau

  38. Assalamualaikum…

    jangan tengok lambat kahwin dari sudut pandangan yang negatif…tapi kita mesti tengok dari sudut yang positif…contohnya, bila lambat kahwin, kita ada masa untuk bina kerjaya, kukuhkah kewangan, dan yang paling penting, dapat jaga mak ayah kita lama sikit..terutamanya untuk perempuan…

    hal mulut orang tu, apa boleh buat..mulut orang…tak boleh nak tutup…nanti lama2 penat dorang bercakap, they will stop la..kan…so, jangan risau..yang penting, banyakkan berdoa semoga dipermudahkan segala urusan, termasuk urusan jodoh… 🙂

  39. ,Tak mau pisang berbuah dua kali,bior lah aku sendirian hingga mati..uhh

  40. Sebelum ajal nak jugak merasa kue surga dunia,bah kata hawa pun tercampak ke bumi sebab nak merasai buah koldi..apakebenda buah tu yerr ?


  41. ezura:

    saya pun dh berumur 34 thn tapi masih solo lagi..mungkin berat jodoh. Niat kita ikhlas nak berkahwin kerana Allah, tapi kebanyakan calon pasangan kita nakkan yg perfect sahaja. Saya x perfect..So, redha ajelah dengan ketentuan Allah. Janji kita berdoa, bertawakkal dan berusaha. Jgn tutup pintu hati..Tp yg paling susah, adalah mcm mana nak pujuk hati ibu kita yg sentiasa bersedih bila kita lambat kahwin..Itu masalah saya skrg.


  42. ezura:
    boleh saya dapatkan no hphone. sila hubungi saya- azizan6768@yahoo.com. please…
    saya pun dh berumur 34 thn tapi masih solo lagi..mungkin berat jodoh. Niat kita ikhlas nak berkahwin kerana Allah, tapi kebanyakan calon pasangan kita nakkan yg perfect sahaja. Saya x perfect..So, redha ajelah dengan ketentuan Allah. Janji kita berdoa, bertawakkal dan berusaha. Jgn tutup pintu hati..Tp yg paling susah, adalah mcm mana nak pujuk hati ibu kita yg sentiasa bersedih bila kita lambat kahwin..Itu masalah saya skrg.

  43. memang btul tu tapi pasti nak jugak merasai ‘malam bersama’.. to’ hawa pun ado keinginan buah kodhi, mungkin dah serik kot..tak nak pisei berbuah dua kali..

  44. mng benar Allah tentukan jodoh kita tapi kita di kurniakan akal fikiran utk berfikir mana yg terbaik kan ya atau tidak pilihan kita sndiri. lagi la sakit bila pasangan kekasih yg hampir nak kawin tiba2 pasangan tu di kawinkn dgn org lain pilihan kluarga bila dikatakan itu sdh takdir x logik sbab yg lafaz nikah dari mulutnya ya atau tidak dari diri sndirikn bukanya takdir…

  45. Sobab blum ado yg berkenaan di hate, lagie pun tak do sapo yg membalas-sudi,kemahuan tu raso nak lagie tu sentiase membara…sentiasa tok mau mau, tapi dah ku cuba sekian hari berkali kail toba pun tak di hampiri..seksa nya tok batin ternanti nanti ..nak melayari..adoi..bilakah ia nye nak datang megolek,..atas riba ku inie..

  46. takut patah hati 2 kali.. kot kot 1/2 matie, nanti..makan ati berulam jantung

  47. Hi perog..gerun aku..kou maseh tersenyum aje..happy go lucky..hari dah nak gelap nie..ha ha..bukan ape perog..aku ni dah leteh nak tukaq ganti selalu, semua nye tak menjadi maklum nak cari yg sebati betul2 tu memang tak akan dapat 100%, jadi kita kena sacrific sikit untok menerima, kalau idak sampai tua..dok kat sini..c yerr.

  48. thn depan msk 28…mak dah bising bl nk kwen…bl mak tny dah ade calon ke lum…sebak sgt…air mata dah bgenang…buruk sgt kah anakmu ini shinga tiada sape yg sudi…adakah aku mmilih?xsalah mmilih yg tbaik n serasi kn…sll yg aku bkenan xbkenan kt aku..yg aku xnak la yg nak…camne tu?sedih sgt bl tgk org kawin…aku sedih sgt…npe laki yg dtg seme cinta nafsu bkn cinta krn Allah?

  49. lum ade yg di hajati de ati looo..

  50. Setuju ngan noor.. Kdg2 org-org tua nie tak phm mslh kiter. Sape yg xnak kawin, sape yg xnak ada kuarga sndiri..tp nak cari jodoh yg btul2 ikhlas bknnya senang. Kite dah sehabis ikhlas mungkin tp blum tentu itu jodoh kite.. Subhanallah.. Maha Suci Allah

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 Trackbacks