Kenapa Masih Belum Berumahtangga ?

aloneMungkin anda pernah diajukan soalan , “kenapa masih belum berumahtangga lagi?” Jawapan yang lazim diberi adalah, “Tidak ada jodoh lagi..” Mungkin selepas ini anda akan mempunyai jawapan yang lebih sesuai ..

Jodoh, rezeki, ajal dan maut adalah takdir Allah s.w.t. Allah s.w.t telah berfirman di dalam surah Al-Hadid ayat 22, “Dialah yang menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk itu dengan ketentuan takdir yang sempurna.”

Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz Ibnu Hajar mencerita bahwa seorang ulama sunni pernah berkata, “Jika Dia menghalangimu atas apa yang menjadi hakmu, beerti Dia telah menzalimimu; tetapi jika Dia menghalangi kerana sesuatu yang ada padaNya, maka sesungguhnya Dia memberikan rahmatNya kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya.”

Jodoh kita telah pun ditentukan oleh tuhan. Apabila tuhan menghalangi sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, sudah tentu halangan tersebut merupakan “sesuatu yang terbaik”, kerana tuhan Maha Mengetahui. Apabila tuhan telah memutuskan “sesuatu yang terbaik” kepada makhlukNya, bermakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada makhluk itu.

Mungkin selepas ini, ketika disoal oleh kaum keluarga dan sahabat-handai, “kenapa masih belum berumahtangga lagi?”, jawapan yang sesuai adalah, “semua ini adalah rahmat Allah.”

Wallahu’alam

Petua Memilih Calon Daripada Rasulullah
Mengenal Pasti Calon Yang Beragama
Mengatasi Masalah Mulut Celupar
Doa Mencari Jodoh
Formula Jutawan Daripada Al-Quran
Petua Menghadapi Suasana “Frust Bercinta” Daripada Al-Quran
Teknik Bagaimana Menjadi Seorang Pendengar Yang Baik Daripada Al-Quran
Mengenal Calon Yang ‘Beragama’

648 Comments

 Add your comment
  1. jodoh dan pertemuan di tangan allah dan diri kita sebenarnya kosong.. allah pemilik segalanya dan jika kita hendak temukan jodoh terbaik minta pada allah.. da ykin kepadanya allah ialah segalanya..

  2. kadang2 bila kwn2/family aku tny bila aku nk kawin, aku x tau nak ckp apa lg.. aku selalu katakan x smpi jodoh lg…jwp mrk jodoh tu kena cari.. bukan xde yang nak kwn, bkn aku memilih tp bab hati ni susah nk trgkan.. apapun aku sentiasa berdoa agar aku ditemukan dgn insan yg jujur dan dpt membahagiakanku dunia & akhirat…amin Ya Rabbal Alamin..

  3. …di ikuti dgn doa dan usaha..sama…..doa aje bulan tak kan dtg ke riba…

  4. masa belajar dulu x cari..fokus je kat study..ingatkan bile dah keje ni senang la jumpa dengan pasangan hidup..rupanya susah jugak ek..kekadang nyesal masa belajar dulu tak cari..tapi bile fikir2 positif rasa macam jodoh tu dekat je..cuma mungkin perjalanan nak sampai ke jodoh tu berliku skit kot..wallahualam

  5. semua yg berlaku dlm hidup ni, ‘rahsia’nya Allah swt je yg tahu.. baik @ buruk.. sume dugaan utk kite.kenape tak jadi ngan org tu,org ni.. jgn menyesal dgn bende2 yg lepas.. mungkin yg lebih baik akan dtg slps ni.. insyaallah

  6. ye la kan.mase blaja.nk fokus, x nak campur aduk dgn hal2 lain.las2.. nak ckp pun x leh, belum tentu dier tu jodoh kite… fikir positif je skrg ni…

  7. kita ni hanyalah manusia biasa mesti ada kelemahan masing2,setiap org mesti ada jodohnya yg pasti cepat atau pun lambat.Ini adalah sebhgia ujian drNYa utk kita hadapi…oleh itu kita hanya mampu berdoa dan berserah kpd NYA agar kita di pertemukan jodoh yg terbaik seperti nabi muhammad swt.Insyaallah……

  8. Selamat hari raya…

    Semoga dihari yang mulia ni kita dipertemukan jodoh dgn insan yang sesuai dgn kita…

  9. yelah awak..di hari baik bulan baik ini sama2 lah kt berdoan smga Allah pmudahkan jodoh kt semua dgn psgan yg baik dn sesuai dn beriman dn dpt sma2 membina sbh klga yg dredhai Allah insyaAllah amiin..

  10. Salam…

    Dh lame xjnguk blog MJ. Mkin rmai warga MJ yg baru n yg lame masih stia menanti jdoh smpai.

    Di sini saye nk berkngsi pengalaman yg bru saye alami… kdg2 utk mengenali btul2 seseorg itu mmerlukn pengamatan yg tliti n salah 1, kemahiran berkomunikasi!

    Kdg2 berkomunikasi melalui telefon leh mnyebabkn kkeliruan n slh fhm yg xspatutnye berlaku. Nk2 kedua2 pihak baru nk knl 1 sama lain. Pengalaman saye, dpt kiriman SMS dr sorg knln MJ. Dlm SMS (mstila dlm bntuk tulisan kn), ayat punya la power n berani! Tp bile berckp mlalui telefon, nyata perckpnnye kurang matang, takut2, cpt mnilai n mnuduh saye yg bkn2, yg paling geram.. menyalahkan saye bile saye tanye sesuatu yg xdpt dijwbnye dgn jjur. Pelik btul manusia skrg…blum ape2 dh melenting xtntu psl bagai… Tu blum lg berjumpe. Moga Allah hindarkn dri saye dr org2 yg xsptutnye saye knl.

    Jd hati2 la sblum mgambil kputusan knl rpt dgn org yg bru kite knli sehari 2. Bkn saye berfkrn ngatif tp hdp kite biarla di lndasan yg btul. Jike dr mula perknln dh ade putik2 yg songsang, baik jgn teruskn. Cthnye, kalu nk jumpe dgn knln MJ, mstilah di tmpt yg terbuke, di siang hari n ditemani muhrim kite. Ni tidak, nk jmpe mlm, nk jmpe ber2 je n siap tnye rumah kat mane! Bile xdiberitau, melenting n tuduh kite fikir dia org jht n berniat serong kt kite plk. Perlu ke kite percaye kt org yg bru kite knl smpai memberitahu lokasi rumah kite pdnye, whai kwn2 sume???

    Saye hrp dia sdr n muhasabah diri dia ttg ksilapn dia tu. Kalu mcm tu lah peribadi dia, mcmne la dia nk dpt jdoh yg baik. Dan paling penting, perbaiki kemahiran komunikasi dia tu sebelum nk mengenali org lain…

    Waallahu a’lam.

  11. btl tu little angel…

  12. bile ntah nak kawin…jumpe sume nak main2 aje…
    sunyi sgt2 idup sorg2 ni kan…tapi nak buat cam ner kene redha …umur pon dah ningkat ni ..risau ar…

  13. kita semua dijadikan berpasang-pasangan oleh tuhan…cuma kita belu diketemukan dengan pasangan kita….sabarlah…anggap ini dugaan dari nye…..kita tak boleh menolak atau mempersoalkan ujian atau kurnian Ilahi…..

    Andai tercipta dia untuk mu maka tuhan akan permudahkan untuk kita bersama andai tidak maka tuhan akan mejauhkan dia dari kita….setiap yang berlaku ada rahmatnye……Tempuhilah hari2 dan liku2 kehidupan kita ngan tabah dan matang….

  14. Kenapa belum berumahtangga..persoalan yang sama yang selalunya bakal ditanya oleh saudara mara, rakan rapat dan orang-orang yg sebenarnya mengambil berat tentang diri kita. Tanya lah sesiapa pun baik lelaki atau perempuan semuannya menginginkan perkahwinan yg bahagia dan sempurna. Sy sendiri pun begitu…tapi pengamatan sy dalam isu berumahtangga bukan lah sekadar lelaki dan perempuan berjumpa then berkahwin…dari apa yg sy baca dan dengar dari semua org yang dah berkahwin..kebahagian dalam rumah tangga hanya lah boleh diperolehi dengan usaha yang berterusan dari kedua-kedua pasangan yang menginginkan kebahagian hidup berkeluarga.Dilahirkan sebagai anak bongsu dalam keluarga yang agak besar…org tua yang sudah lama tiada..hidup berdikari walaupun dikelilingi kakak2 dan abg2 yg sudah berumahtangga..anak2 buah yang jauh lebih tua dan lebih muda yang dah berumahtangga..sudah bercucu saudara …semuanya mengajar sy bagaimana menilai hidup berkeluarga dari kaca mata seorang gadis berusia 28 thn yang belum berkahwin seperti saya. Kekdg naik segan bila diasak bertalu –talu ditanya oleh anak2 buah yang jauh lebih muda bila mak su nya nak jumpa paksu nya…persoalan yg tak mampu sy jawab,alih alih dikatanya sy memilih, jawapan sy selalunya agaknya paksu korang dah tgu mak su kat alam syurga kot..hehe….nak pilih mcmana kawan lelaki pun sy tak ada,pengalaman bercinta langsung tak pernah….huhuhu, ye la mungkin sy sendiri pun tak de rupa, ye lar tentunya lelaki normal mana yang hendak memilih perempuan yang tak de rupa untuk dijadikan calon isteri mungkin juga salah sy sendiri kurang bergaul dengan kaum lelaki…….namun sy menyedari…kekadang Allah lebih tahu perancangan yang lebih baik untuk kita..kekdg Allah jadi kan kita tidak berapa cantik tapi Allah bagi rahmat pada kita dengan cara DIA yang tersendiri.Kesunyian dan kesepian memanglah terasa tetapi bab kata orang atas kita sendiri la untuk mengisi kesunyian dan kesepian tu..mungkin Allah mahu kita mengisi masa kesunyian yang kita ada dengan kita berusaha tambahkan amalan..dari tak pandai masak..isi masa yang ada dengan belajar memasak..dari tak pandai jahit.isi masa dengan belajar menjahit..kalu tak khusyuk solat isi masa dengan belajar cara mana nak khusyuk solat..tambah amalan sunat..mungkin Allah mahu kita benar-benar bersedia untuk menghadapi alam rumahtangga…sebab kita tak tahu apa yang bakal DIA sediakan untuk kita bila tiba masanya kita bertemu jodoh..ketika itu lah apa yg kita tanam dalam diri ketika hidup kesepian menjadi bekalan…moga moga saudara-saudari yang mengalami situasi yg sama diberikan kekuatan untuk menghadapi kesunyian yang dialami , moga moga bila tiba masanya jodoh kita tiba..apa pun yang kita hadapi ketika itu , ketabahan yang disemai bakal membantu kita, dugaan kesepian ini kecil sangat berbanding dari apa yg org lain terpaksa hadapi..YAKIN ALLAH SENTIASA BERSAMA ORANG YANG SABAR….doakan untuk sy juga..Ameen..:-D

  15. sy setuju dgn hayati.lg² lah dgn yg x ada rupa.sb bkn kite yg buat pilihan walaupun mang peluang terbentang luas.ape²pun “IT TAKES TWO TO TANGO”.kite kene lah amik peluang yg ada untuk dekat dengan keluarga.sebab masa banyak sangat ni,sblm sibukkk nanti.berbakti pada ibubapa.betul lah.. kite kene jumpe pahit dulu sebelum manis.insyallah satu hari nanti kegembiraan & kebahagiaan akan jadi milik kita

  16. umur saya dh 40 tahun…tapi masalah berkawan saya tidak ada tapi saya tak jumpa lelaki yang saya suka.kalau nak berdating dan menggatal tangkap gambar berdua saya tak ada la.cuma saya berdoa, solat hajat dan isthikarah.kalau kata cian tu…memang dari orang yang hati tak jujur dan tak percaya kan allah swt.kawan2 kahwin dan menjanda memang lah lagi sengsara di bandingkan kami yang belum pernah merasa hidup berkeluarga, boleh juga travel satu dunia 😀

  17. Salam, saya Ayu, saya pun mengalami masalah tentang jodoh ni. Saya telah diperkenalkan dengan seorang lelaki melalui sahabat. Ini tahun ketiga kami berkenalan dan dalam tempoh tersebut baru dua kali bersua. Hanya berhubung melalui sms, tu pun kadang-kadang. Kami berkongsi cerita kerja dll tu pun kadang-kadang. Dalam pertengahan tahun ini, saya mengambil keputusan untuk menamatkan hubungan kami. Namun, dia telah menghadiahkan saya sesuatu yang sangat berharga. Bermula detik itu, kami akan bersua setiap bulan. Boleh dikatakan setiap minggu dan hari kami sms. Cuma untuk berbicara tentang hati, masing-masing belum berani. Apatah lagi saya perempuan. Dari hari ke sehari saya rasa semakin dekat dengannya, cuma saya tak berani luah perasaan takut bertepuk sebelah tangan. Namun saya mula menyayanginya. Apa patut saya lakukan kerana sebelum ni saya ada pengalama tentang lelaki yang sangat menyedihkan. Dia sudah berkahwin dan saya mengambil masa yang agak lama untuk menerima lelaki hinggalah bertemu lelaki ini. Bantulah saya, buntu …………………!!!!!

  18. Nienie…sy pasti nienie skrg sdg berada dlm kegembiraan…betul kan?? hmmm sy pun penah mengalami saat begitu….pandangan saya – apa salahnye kalu nienie sendiri yg mula bertanya pd dia…bukan nak menggalakkan perigi cari timba dan saya rasa frasa ini tidak relevan dlm situasi ni…tak salah untuk bertanya sbb sbg perempuan kita perlukan kepastian…kalau tak berani secara terus terang, bg la hint sikit2…tp problemnya kdg2 lelaki ni susah nak faham kalau kita berkias…minta maaf kpd kaum adam tp sy tau tak semua mcm tu…saya faham pengalaman lalu menyebabkan nienie takut utk memulakan kembali…dan nienie juga spt sy yg susah utk menerima seseorg lelaki setelah pernah dikecewakan takut luka lama ditoreh kembali…mungkin Allah telah takdirkan dia untuk nienie…siapa tau kan?!!

  19. sy aqueha.. sy pun lum ade jodh lg.. rasenyer lum sedia..
    before dis ada gak kwn dgn sum1 tp dah putus.. sebab dia x sanggup tunggu sy belajar lg.. last two week i decided nak bljar for 2 years..
    n dia plak ckp xbleh tunggu.. sy pun sedih gak.. aper nak buat org tak sudi tunggu..

    mungkin ini bukn jdoh sy.. yela jodoh temuan Allah tentukan, there was so much thing to tell to him to make him stay n wait tp sy xmampu nak ckp aper2 pun..

    dia bg option kawen dgn dia n at the same time, sambg blaja.. tp i refused to accept..

    Bg sy buke senang nak jalankn tanggjwb sbg istri apetah lg sibuk dgn blajar.. Is it so hard to understand me.. Nie cumer sy punyer keluhan.. Mmg ramai yg kawen + blajar pd waktu yg samer.. Cumer kadar kemampuan stp insan berbeza..

    Sy syg dia tp sygnyer dia xblh tunggu sy.. padahal kalu dia tunggu mgkn sy akn consider tuk kawen awl.. Mgkn ini belum masernya lg buat sy.. DIA maha mengetahui n sy pasrah..

    Cumer skrg nie i need some motivation to get through the day..

  20. yg dah kawen cemburukan kebebasan org bujang. yg bujang plak cemburukan kebahagiaan org dah kawen.

  21. zaman dah moden..jgn malu jgn segan
    buang sikap ego yg tinggi menggunung cam klcc tu
    jgn takut, beranikan diri bertegur sapa
    penolakan & penerimaan adalah lumrah
    tak salah mencuba,maybe jodoh yg dicari sebenarnya
    org2 disekeliling anda shj…

    so.. renung2 kan lah..peace

  22. betul apa yg u cakap linda… hari tu my client ada ckp kat i… seronok jadi bujang macam i…relax.. tak payah fikir balik kerja nak masak apa… baju yg bertimbun tak lipat… nak kemana2 pun tak payah risau…

    tapi kita yg tak kawen lagi ni… teringin nak kawin… apapun sesuatu yang terjadi itu pasti ada hikmah yg tersembunyi…

  23. justmeygdahberkeluarga

    …tah camana boleh terjumpa forum ni, tapi very interesting, mendengar suara2 hati mereka yg masih belum diketemukan dengan jodoh. sebenarnya semua kita beruntung kerana dilahirkan sebagai seorang islam. itu adalah rahmatNya yg paling agung. sekiranya kita faham bhw setiap kejadian itu ada ‘hikmahnya’, takde siapa yg akan menyesal, samada yg bujang atau yg dah berkahwin. hikmahnya jadi org bujang, dia bebas mengatur kehidupannya sendiri, banyak masa terluang utk beribadah, tiada pergaduhan atau persengketaan rumahtangga, tapi Allah uji dia dengan kesunyian. hikmahnya org yg dah berumahtangga, dia mempunyai teman hidup utk berbicara atau bermanja atau berhibur, anak2 yg menghiburkan hati, mudah utk bergaul dgn masyarakat, tapi Allah uji dia dgn macam2 ujian (yg lebih berat dr org bujang), terhad masa utk beribadah (tapi Allah ganjarkan ibadah org kahwin lebih tinggi dr org bujang). Apa2pun status anda, ingatlah bhw di sebalik ketentuan Allah ada hikmahnya. Dari situ anda tidak akan menyesal lagi. Banyaklah membantu org lain, insyaAllah Allah akan meringankan bebanan anda dan murahkan rezeki anda. Saya pernah mengalami pecah cermin windshield kereta ketika dalam perjalanan dari KL ke Terengganu ketika hari hampir maghrib, dimana saya perlu smpi ke Kerteh pd mlm tu juga. Bayangkan perasaan saya pd ketika itu. Kat mana nak cari kedai mekanik yg boleh tukar cermin kete. Kalau adapun, ada ke spare cermin dlm kedainya. Berapa harganya, di mana saya cuma ada RM400 je waktu tu. Mcm2 lagi. Tapi bila Allah permudahkan, benda yg kita fikir impossible boleh jadi possible. Tak jauh dr tempat kejadian, ada kedai yg memang specialize dlm tukar cermin kete, dan kedai tu masih buka lagi walaupun dah maghrib, dan kedai tu ada spare cermin tersebut dan harga semuanya kurang dr RM400. Masalah selesai dlm masa 1 jam shj, alhamdulillah…antara rezeki yg Allah anugerahkan kpd saya. Maaf, terlebih plak …

  24. Salam semua,

    Ajal maut, jodoh pertemuan hanya Allah yang menentukan. Kita sebagai hambanya perlu berusaha dan berdoa andainya kita nakkan jodoh yang baik untuk kita. Muhasabah diri.

    Alhamdulillah saya telahpun bertemu jodoh yang terbaik saya rasakan 11 tahun yang lalu. Saya dan suami dikurniakan 2 orang cahaya mata perempuan dan baru2 ini saya ambil seorang anak angkat lelaki. Rumahtangga saya dan suami , alhamdulillah amat bahagia. Suami saya seorang yang penyayang dan baik hati. Pendek kata susah nak cari suami sebaik dia di kala ini.

    Actually tujuan saya join kat sini just nak carikan dia seorang lagi isteri yang solehah buat suami saya yang tersayang. Ada gak yang kata saya gila….tapi bagi saya …inilah sesuatu yang Allah anugerahkan dalam hidup saya. Saya tak kisah berkongsi kasih dan kegembiraan kepada yang memerlukan kerana saya tahu suami saya boleh berlaku adil andainya dia beristeri lagi. Yang penting calon tersebut tahu menjaga tatasusila seorang isteri yang solehah. Sebab saya impikan hidup bersama suami saya ini di syurga kelak…Insya’Allah. Saya bercita2 menbentuk keluarga yang sakinah. Kalau ada sesiapa yang ingin berkongsi kegembiraan dalam keluarga ini dan ingin tahu lebih mendalam tentang tujuan saya ini bolehlah hubungi saya di talian atau boleh lah email ke .

    Sebelum ni saya dah ada calon buat suami saya dan dia pun suka dengan suami saya, boleh get along ngan anak2 kalau kami keluar bersama tapi orang tersebut takut untuk berkongsi sebab takut akan melukakan hati saya. Puas jugak saya memujuk tapi tak berjaya. Mungkin itu bukan jodoh suami saya agaknya.

    Sekian. Wassalam.

  25. Pn lia Othman,

    saya tersentak sejenak dengan catitan anda. Anda layak menjadi ketua bidadari syurga. Sesiapa yg senantiasa menyenangi hati suaminya, Allah akan menyenanginya dunia akhirat. Allah dah siap buat garis panduan lebih 1400 tahun yg lalu bhw lelaki dibenarkan beristeri sehingga 4 orang. Tujuannya ialah untuk membela kaum wanita, yg Allah jadikan lebih ramai dr kaum lelaki. Wanita yg bersuami akan terhindar dr cemuhan masyarakat dan terjebak dlm gejala maksiat. Malangnya amat sedikit para isteri memahami hakikat ini. Bagi mereka, suami mereka adalah hak mereka yg mutlak, bukan barang kongsian. Perkataan poligami adalah taboo dlm kehidupan mereka, sehingga ada yg sanggup meminta cerai kerana tak sanggup dimadukan.

    Kepada pn lia, saya doakan semoga anda akan bertemu dgn madu anda yg sebaik anda dan akan melahirkan lebih ramai zuriat yg akan mewarisi hati murni anda. Wassalam.

  26. Terima kasih Puan Ila Othman di atas kesanggupan puan menambahkan kuota Calun Isteri buat Suami. Bukan senang para Isteri redho dan sanggup begini… dalam seribu satu pun payah… Kalau di dengar dari kaum Hawa ada yg maghah & mmberontak… Orang yg memahami tidak akan mengingkari hukum tersebut.

    Tidak ada statistik yg boleh dijadikan pegangan untuk membuktikan bahawa sebahagian besar drp mereka yg berpoligami itu tidak berlaku Adil… Tetapi pada Zahirnya yg tidak berlaku adil lebih menonjol atau lebih ketara berbanding dengan mereka yg berlaku adil….

    Pada zaman skrg. Anak terona dan anak DARA memang memilih untuk menyendiri dan ada yang masih menunggu dan mengharap.Golongan yang memilih untuk menyendiri pun ada sebab tersendiri.Dan golongan yang masih menunggu dan mengharap, macam menunggu bulan jatuh keriba…..
    Falsafah mereka biar merana, sekurang-kurangnya pernah berkahwin atau biar tak kahwin pun tak apa asal hati bahagia? Kalau ini hanya untuk mengurangkan statistik golongan kaum HAWA tidak berkahwin,tapi meningkat pula kes kegagalan dan porak peranda rumahtangga pun tak guna juga.
    Antara sebab wanita tidak berkahwin adalah kerana tidak berjumpa dengan lelaki yang sesuai dan kurangnya lelaki Melayu yang berkualiti. Lelaki Melayu terlibat dengan dadah. Lelaki yang berkualiti pula sama ada sudah berpunya atau lebih berminat dengan golongan sejenis…. Spt yg di paparkan dalam TV3.. baru2 nie… Nauzubilah min Zalik… minta simpang Malaikat 44..

    Tapi sesuatu yang menjanjikan positif tidak semestinya boleh menarik minat semua orang.Macam juga Puan Ila Othman redho dgn poligami. Walau dijanjikan payung emas di akhirat nanti,lebih ramai manusia yang tidak sanggup melakukannya.

    Hukum Tuhan tak ada cacat cela tapi ditakuti manusia yang melaksanakannya yang tak seadil mana.
    Hakikatnya kita sedang merealisasikan nisbah akhir zaman. .

    Dalam apa perkara sekali pun ada risiko nya. Berkahwin dengan lelaki berpendapatan rendah tapi tidak pernah berat tulang berusaha untuk memperbaiki taraf hidup, macam saya… adalah lebih baik dari berkahwin dengan lelaki berpendapatan mewah tapi tidak tahu tanggungjawab. Perkahwinan yang tidak ada masalah duit kadangkala timbul masalah lain pula.Semuanya sangat subjektif dan tidak ada jaminan. Dan satu alternatif pastinya bukan penyelesaian kepada semua permasalahan.

    Kalau suatu hari ditakdirkan ada di antara kita menerima alternatif-alternatif ini,
    mungkin sudah tersurat takdirnya begitu walaupun berhempas pulas mengelaknya. Akhirnya BERMADU jugak….. madu 2,3,4 takat 4 jadi lah… tak larat minum air tongkat ali….

    Tanggungjawab wanita sebagai hamba Allah adalah dengan melaksanakan ketaatan kepada ibu bapanya sebelum berumah tangga. Apabila berumah tangga ketaatan paling utama selepas Allah dan rasul-Nya ialah kepada suami. Isteri adalah orang paling hampir yang boleh memberikan ketenangan dan kedamaian dalam jiwa suaminya. Allah menjanjikan balasan paling istimewa kepada isteri solehah dan taat kepada suaminya. Memuliakan suami balasannya adalah syurga.
    (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

    “Jika manusia dibenarkan menyembah manusia lainnya, nescaya aku perintahkan isteri menyembah suaminya.”
    Hadis ini diriwayat oleh Tirmidzi, Ibnu Majah, Abu Dawud dari Abu Hurairah.

    Tapi jika suami puan Ila Othman tidak terdaya berlaku adil, tidak diharuskan berpoligami… adil dari segala segi kalau beli baju merah SAGA semua isteri2nya sama juga… adil dari semua segi….

    Lebih lagi terasa betapa kejamnya isterinya memaksa suaminya agar menceraikan madunya yg sering sakit2. xder pekerjaan pulak. punya anak ramai yg masih kecil kedua ibu bapak telah tiada… adik beradik punya tanggung jawab masing2… pada siapa nak Ngadu….

    Atau kalau suami dpt pucuk muda…. Hatinya dah jadik lain…
    Kalau puan berlapang dada sanggup menerima semua itu… saya menyokong penuh hasrat murni puan membela kaum Hawa yg terlajak… anak teruna yg telajak jangan amik kira.. pasai depa pun dh kematu..!!!!!!

    Hidup Puan Ila Othman … semuga Doa puan di makbulkan aminn.

    Wallahua’lam

  27. Persoalannya di sini, bagaimana hendak mengurangkan masalah ‘kaum Hawa yg terlajak (KHYT)’. (Maaf, tak jumpa istilah lain).

    Kepada mereka yg memilih utk bersendirian shj, kerana telah banyak menyaksikan kesengsaraan hidup mereka yg berumahtangga atau kerana alasan2 lain, kita do’akan smga mereka ini sentiasa dlm peliharaan Allah. Rabiatul Adawiyyah telah memilih kehidupan sedemikian, kasihnya kepada Allah mengatasi segala2nya. Semoga anda termasuk dlm golongan ini. Fokuskan usaha anda berbakti kepada ibubapa dan saudara-mara, insyaAllah Allah akan pertemukan anda dengan ketenangan dan keselesaan hidup, sehingga tiba masanya Dia memanggil anda kembali kepadaNya. Apa yg lebih berharga dari hati yg sentiasa tenang, satu2nya anugerah Allah yg hanya dpt dicari dgn iman.

    Berbalik kepada masalah tadi, apa yg perlu ialah kita semuanya hendaklah kembali kepada Al Quran dan As Sunnah. Ajaran Islam telah lengkap untuk kita ikuti, cuma kita yg tak mahu memahami dan mendalaminya. Mustahil masalah KHYT dpt diselesaikan kalau bukan melalui poligami. Di zaman Rasulullah SAW, poligami diamalkan bagi mengatasi masalah ramainya janda akibat perang. Di zaman ini dan mendatang, ianya perlu kerana wanita lebih ramai dari lelaki. Dan di kalangan lelaki yg sedikit ini juga, tidak ramai yg beriman. Jadi pilihannya semakin sedikit. Dan apabila KHYT makin meningkat usia, ia akan jadi lebih rumit. Tapi malangnya, ada segelintir kes poligami ini menimbulkan masalah, umpamanya si suami meninggalkan isteri tua dan anak2 kerana isteri muda atau isteri muda memaksa si suami menceraikan isteri tua. Orang yg beriman tidak akan melakukan perkara begini kerana takutkan balasan Allah di dunia dan akhirat. Hatinya tak akan tenang melihat isteri dan anak2nya hidup merempat dan hilang tempat pergantungan. Sedangkan haiwan menjaga anak2nya dengan begitu rapi sehingga anak2nya boleh berdikari. Sebagai manusia yg berakal, kita harus lebih baik dari itu. Dan amat malang juga kes yg segelintir ini telah diperbesar atau dihebohkan seolah2 poligami ini sesuatu yg tidak adil bagi kaum wanita, secara keseluruhannya. Seolah2 kita hendak menghukumkan poligami ini sebagai makruh atau haram. Nau’zubillahi min Zalik. Kita tidak boleh mendahulukan ketentuan dan hukum Allah dengan mengatakan bhw poligami itu akan membawa banyak mudarat dari baiknya. Sebaliknya kita hendaklah memfokuskan usaha ke arah bagaimana hendak menjadikan poligami ini sebagai sesuatu yg akan menyelesaikan masalah KHYT. Umpamanya apabila si suami melahirkan hasrat utk berkahwin lagi, si isteri hendaklah berlapang dada dan berbincang dgn suami, bukan terus melenting dan bergaduh. Lebih2 lagi jika suaminya seorang yg beriman dan baik kpd isteri dan anak2, hasrat suami itu harus dialu2kan, bukan ditentang. Si isteri juga boleh bertindak sebagai ‘orang tua’ atau orang tengah bagi memudahkan perkara ini. KHYT juga harus berlapang dada bhw bakal suami telah ada tanggungan lain dan harus membantu setakat yg mampu bagi meringankan bebanan bakal suami, bukan menambah, untuk kebaikan bersama. Anak2 dididik utk menghormati antara satu sama lain. Pihak berkuasa juga tidak terlalu menghalang, sekadar mempastikan bhw perbincangan dan persetujuan telah dicapai oleh semua pihak. Jika semuanya berlapang dada, insyaAllah kerukunan rumahtangga akan dapat dijaga dan dibentuk dalam masyarakt Islam.

    Kehidupan kita di dunia ini, jika dibandingkan dgn kehidupan di akhirat, tidak lebih dari 3 jam sahaja. Amat singkat dan terlalu singkat utk kita bergelumang dgn masalah2 dan perkara2 yg remeh temeh. Redha Allah yg harus kita cari, bukan kemurkaanNya. Kasih manusia yg harus kita utamakan, bukan kebencian mereka. Kita semua akan kembali kpd Allah sebagai ‘individu’, bukan sebagai suami atau bapa, bukan sebagai isteri atau ibu, dan bukan sebagai anak atau adik-beradik. Apalah sangat kehidupan dunia ini yg kita susah sangat nak berkongsi kebaikan itu dengan org lain. Fikirkanlah.

  28. Setiap manusia Tuhan berikan dugaan yang berbeza-beza.. Sabo je la..

  29. Saya bri pluang kpd yg sudah berkahwin(solehah) ttp diabaikan atau dianiayai oleh bekas suaminya.. janji pandai masak dan penyayang dan malu/serik untuk mencari suami..of coz sabar kna tinggi. Isteri sya sanggup interview. Petite. Sayang? Jgn risau… mereka dicipta utk disayangi..Below 35..Sya cuma ingin membantu sbb kuota ada 2 lg. Soleh? Kita sama2 cubalah..yg penting berkat Ilahi…InsyaAllah..Assalamualeikum..

  30. emm..selalu aku ikuti ruangan ni, tp akhir-akhir ini sibuk, so xsmpt nak jengok..rupanya ramai yg senasib dengan aku..belum kawen walau dah 30..dan masing-masing ada cite disebaliknya..spt aku yg membuang masa selama 4 tahun bercinta dan tambah lg 4 tahun bercinta lg dengan lelaki yang ditatang mcm minyak yg penuh tetapi tidak berani utk akhiri cinta dengan perkahwinan. Tawar btl hati selepas itu..tp ttp mencuba, namun sejak lbh 8 thn di KL, yg aku temui cuma lelaki2 yg mengambil kesempatan..sehingga kini aku trauma, keliru dan cepat marah..kdg2 xt’bendung rs sepi tp utk mulakan lg..tuhan sj yg tahu..

  31. sebab sy belom jumpa encik betul, dok jumpa encik salah…
    Ya Allah, temukan aku dgn org yang mencintaiMU. Amieen…

  32. ..desir pasir dipadang tandus, segersang pemikiran hati.. terkisahku diantara..cinta yg rumit..ayat-ayat cinta ini benar-benar membuai perasaan..hai..dimanakah akhir cerita cinta dan pemilik cinta ini?semoga aku bisa merasa erti cinta yg tulus, tiada syarat dan niat yg hitam..

  33. Seyya ada.. insyaAllah lelaki betul punya…Saya emel- firdausi72@yahoo.com

  34. kes saye ni lain pulak…jodoh ade tapi family tak restu..so xnk membelakangkan family…sy trime sapepun jodoh sy(bersesuaian dgn kehendak family),,laman web ni mak yg introduce…semoga sy dpt ramai kenalan berkat doa mak sy…

  35. Baiek sungguh hati mak Suraya.. sanggup introduce demi kebahagian anaknya… semuga anda ketemui pilihan yg tepat dan serasi… anak2 yg mendengar kata… sojokkk hati ibu yg membesarkan anak2nya.

  36. Salaam,
    Isu lambat jodoh ni pernah saya lalui. Used to, saya sendiri jenis yang tak kisah sangat ada ke, tak ada ke saya tetap busy dengan kerjaya, happy dengan family dan kawan-kawan. Tapi bila dah nak masuk mid 30s terdetik hati nak ada anak and family sendiri, saya berikhtiar dengan berdoa.

    Kawan ajak mandi bunga jumpa bomoh saya tak mau sebab saya yakin doa direct lagi berkesan. Saya buat sembahyang hajat and tahajud malam-malam. Kalau ada orang pi Mekah saya kirimkan doa supaya sampai jodoh saya.

    To me, if you want something so bad (nak sangat-sangat), Insyallah Tuhan akan makbulkan because Allah is the Most Merciful and Generous.

    dari segi usaha lak, I did some research and found very useful articles pasal jodoh. Bila dah ada niat, Allah akan bukakan jalan. Dalam satu article tu cerita pasal how we trick our brain to set things up as if we are waiting for someone. Selalu pakai satu bantal tidur untuk kepala kita je, instead letak dua bantal tidur for that future significant other. Attract people instead of chase people..things like that…

    Alhamdullilah tak lama jugak lepas tu tanda-tanda jodoh tu sampai. Bila jodoh dah sampai there is no way of telling no. Tak boleh dihalang walaupun kita tak mau sebab dan jadi ketentuanNya. Our spouse just pop up from nowhere..a complete stranger, turned to be Mr Right with great package, fit all the requirements (kena sekufu or more;). Looking back,I’m so glad I’ve met him atas percaturan yang Allah dah rancangkan for me.

    Trust the power of your mind. Thanks Allah. In life, bujang atau berkeluarga, no matter what’s your status, no reason to complaint but billion reasons to be thankful.

  37. Salam n gud day to all..

    hhmmm…nape blom kawin eh?kekdg ade gak pk..tp bile pk2 balik..eishh..dah redi ke nak kawin?bleh ke nk pikul sume tgjwb nanti?sanggup ker?ikhlas ker?bahagia ke nanti?aduh..memcm la pk dalam kepala nih..

    kalu skang..balik keje..leh lagi dok lepak2 jap tingok tv..x der sibok2 nak masuk dapor nk masak2 utk bg suami mkn.bile tingok mama…sgoh kagum dgn kebolehan dier.mungkin ker leh jadi camtu?sgoh cekal dan tabah mamaku dlm menjalankan tgjwb dier sbg ibu dan isteri.sgoh kagum!dats ma mama!

    kdg2 pk..eh,ako nk kawin la..pastu bile pk nanti memcm isu yg mungkin akan timbul..trus x jadi plak rs nak kawin.rs nk dok jer ngan mama,abah,adik spai bebile..tp bleh ker camtu?spai bile nk camtu?

    slalu dgr kwn2 citer..”eh,mak ako kenalkan ako dgn mamat ni.eh,kawan ako kenalkan ako dgn mamat ni..” ade jer la kengkawan ke..family yg tlg kenenkan..tp ako?x dak sape pon tlg kenenkan pon?hehehe…x per la.ako ok jer..mayb blom masa lagi.tp sgoh takut bile pk kan kehidupan skarang ni.

    bile berkwn…laki org..kenal lagi..laki org..abih camno?
    bile hati dah suke …laki org gak.yg nk berkenan nk berkawan ngan ako PON laki org..adesss..
    ape2 pon…ako pasti..Allah ada aturanNya yg tersendiri..cuma,jika ditakdirkan jodoh dgn laki org..camner plak perasaan mama ngan abah nanti?terang2 depa x suke…bile abg sendiri bernikah dgn akak ipar..yg mane seorg janda anak 2..mulenyer mmg abah mama x stuju..tp,dah anak dier suke..trime la jugaknyer…hhhmm…

    ape2 pon…yakin dan pasti akan ketentuan dariNya..
    mudah2an diberikan jodoh suami yg soleh yg bleh membahagiakan idupku sekeluarga dunia akhirat.Amin

  38. SALAM…..hai sume,tak kawen ada baik buruknya dan kalao dah kawen pon ada baik n buruknya so apapun semua ni ada hikmahnya,jgnla terburu2….hnya allah yang tau…

  39. Salam… sekadar mencelah..Hidup manusia ni sentiasa diiringi ujian… Hidup x akan bermakna tanpa ujian… Satu ujian settle… timbul ujian yg lain.. yg pasti ia adalah salah satu program tarbiyah Allah pada kita… Semoga kita semua dalam tabah menghadapi ujian lambat jodoh nih…

  40. sy kalo org tny nape blom kawen sy ckp je tak senang lg..nt bebila senang sy kawen la
    huhuhu walhal tak de sape pon dlm hati

  41. Ya Allah, beratnyer dugaan orang lambat jodoh nih…. makin hari makin garang… orang makin benci… orang ingat kita relaks… dibiarkan jaga orang tua sorang diri, bisingkan adik beradik suruh balik… diungkitnyer dulu msa kita kecil dia jaga kita.. walhal, xsedar yang orang tua perlukan anak2nyer yang lain… esok mula sesi persekolahan baru dah dibebankan dengan tugas yang lebih berat berbanding orang lain…yelah kita orang bujang, xde family nak dijaga… Ya Allah, tabahkan hatiku menghadapi dugaan ini….

  42. kekadang menangis juga mengenang nasib diri yang masih bersendirian.. jika org tak ambil peduli dgn nasib kita, tak apa..ini tidak, ibu asyik bertanya, kakak, adik pun sama, jiran juga tak habis-habis menyoal bila mahu berkahwin..seksanya lambat temui jodoh.. dgn usia yg akn menginjak 32 thn bbrp bulan lg, aku sebenarnya amat takut..aku akui aku perlukan seseorang utk meneruskan kehidupan, namun aku tidak berdaya..puas aku berusaha, namun jodoh belum ketemui jua… aku cuba tenangkan hati, pasti ada hikmah di sebalik semua ini

  43. Besabar bebanyak Zalia… Usaha tetap kena usaha.. walau apa pun kita kena redho dgn ketentuan ilahi, senyum sokmo..
    walau nanggis di hati kita siapa yg tahu…

    Seorang muslimah dilahirkan ke dunia ibarat sebutir permata.
    Apabila digilap akan memancarkan kilauan cahaya. Apabila diletak di tempat yg mulia akan di sanjung sebagai permaisuri…. carilah RAJA supaya dikenang sebagai suri sang jejaka, menjadi ibu kepada putera dan puteri….

    Kata ahli Hikmah,Dunia ini dimulai dengan tangis, dicelahi oleh tangis dan diakhiri dengan tangis. Menangis adakalanya dituntut oleh syariat. Abid yang menyintai Tuhan akan selalu menangis mengenangkan dosanya. Mereka memaksa diri menangis apabila mengenang nasib diri di hari akhirat dan membayangkan huru-hara pabila menjelang kiamat. Dalam hal ini menangis adalah dituntut. Setitis airmata yang jatuh kerana takutkan Allah akan dapat memadamkan api neraka di hari akhirat kelak.
    kalau bro ada dekat Zalia, buleh lah tolong lap ngan tisu?!!!!!!!!!!!

  44. saya kena redha n tabah even tak kawin lg… saya cube berfikiran positif… saya perbanyakkan solat..
    tapi cube kt sama2 pk, lau kita sedih pasal tak kawin, ada org luar lg sedih dari kite. at least kt tak pikirkan ” apa yang kita le bg untuk kesenangan anak kita?” nmapk mudah ayat ni tp bile dah cube fahami ,kite pasti mengerti..
    apepun sabar and saya bersimpati dgn y senasib……..

  45. Selalunya kita redha ngan nasib kita bersendirian ni… Cuma sesekali ujian tu tetap ada… Itu yang payah nak hadapi… Saya sekarang diuji dengan majlis pernikahan adik yang akan dilansungkan dalam cuti sekolah mac nanti… Ayah dah bising nak buat 1 majlis saya dan adik, dia cakap kos majlis tinggi sangat skrag, klu 1 majlis je, kurang le ckit kos… camne nak wat sekali, sedangkan calon mr right pun masih belum ada camner le nak wat majlis bulan 3… nati xpasal2 ayah cari orang2 yang x dikenali jadi calon…. Nauzubillah…

  46. Setakat langkah bendul dah banyak kali, dua waktu kita kat oversea, dua lagi bila 2 adik khawin serentak dalam satu majlis. Rezeki masing-masingkan.. sebagai kakak I buat apa yang terbaik untuk majlis adik-adik.

    Apa-apa pun, semua orang akan khawin, kalau tidak di alam ini, insyallah di alam selepas ini. Jangka masa dunia ni hanyalah selama tiga jam berbanding dengan alam yang kekal nanti…so you can be sad now but don’t be too sad…semuanya ada hikmah disebaliknya. Don’t ever give up hope!

  47. Terima kasih atas nasihat jue… Mga saya kuat menghadapinya….N Mga kita akan berjumpa ngan jodoh kita…Ameen….

  48. hai sumer………..jangan sedey2……….mari tengok citer katon………….tandeket!!!

  49. nnti klo tadak jodoh ngan sesaper kiter kawin ngan tandeket je la………….takpon nobita……….

  50. jangan risau2…. kawan…petang ni kita makan sotong goreng tepung………..jommmmmmmmm

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

2 Trackbacks