.. mencari si dia yang soleh ..
Header

Doa Cepat Jodoh & Doa Putus Cinta (Hati Kecewa)

August 2nd, 2009 | Posted by in Panduan Memilih Si Dia

This post has already been read 6245 times!

Assalamu’laikum,

Ikhtiar Penymbuhan Penyakit

Saya terjumpa doa-doa berikut di dalam buku bertajuk Ikhtiar Penyembuh Penyakit oleh Tuan Guru Dato Dr Haron Din, terbitan Darussyifa’.

Bukan setakat doa-doa di atas, buku tersebut mempunyai banyak doa-doa yang mungkin bermanfaat kepada kehidupan kita seharian. Mungkin anda boleh dapatkan di pasaran sekarang.

FacebookTwitterGoogle+Share

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

87 Responses

  • tinta emas says:

    Saya copy doa ini untuk dikongsi bersama.. moga kita dapat kebaiakn dari ilmu yang disampaikn..

  • eshah says:

    salam semua..
    hati sy btol2 dilukai smlam.. si dia ade kwn baik,ppuan… knp dye sggup lukekan hati sy oleh krn teman baik dye tu?? smpaikan sy di maki krn tak pcayakan dye…walaupun dye bkeras mngatekan yg dye akan tetap setia ngan sy,tp sy thu ppuan tue ade niat lain.. ape2 pun sy mintak ptunjuk yg baik.. buat ms ni sy mintak break utk smentare,sbb sy nak bg dye ruang utk berpk same ade sy msih lg penting bg dye ataupun kwn baik nye lg pnting dr sy… sy tetap sygkan dye,ape yg sy mintak cume memahami ape yg ppuan rasekan skiranya org yg kte syg lebihkan orglen dr gf nye…sy rela khilangan dye skiranya btol ppuan tu pon sukekan dye.. sy tak nak bina kbhagiaan atas pnyeksaan orglen.. thanks ats doa2 kat ats nie..sy pati amalkan..insyaALLAH…

  • aya says:

    sya baru shaja putus cinta.. dan kami bergaduh dan berpisah bukan atas sebab munasabah. dsbb kan marah nya dy pada saya.. d mana saya ta nampak pun d mana salah nya.. saya berasa sgt kecewe hubungan yang sudah mlepasi 4 thun terputus begitu sahaja.. sy bharap dan bdoa saya dapat lupakan dy.. slmanya.. harap doa d atas mampu luput kan segala tentang dy dalam hati sy fikiran sy..

  • faraemi says:

    sy nk copy doa2 tu ek,dgn izin..:)

  • ummi says:

    salam.. sedih jer rasa hati nie, bila dah 5-6 tahun kawan.. last2 x jadi nak bertunang.. kater mak nyer, awal lagi umah x siap ag, adik sekolah ag, mcm2 alasan. dah x tahu dah nak buat mcm mana dah.. duit nie dah beribu2 dah hbis, sampai dah pokai.. bila kiter cakap kater kita lak yang sibuk kita yang lebih.. jnji dengan fmly kita bkn main.. last2 kit yang kena berjwab pnjang berjela2.. mintak putus x nak.. nak cont jgk, kata mak nak datang minang bln 12 lah.. tiba2 nenek meninggal bln 11, bln 12 x jd tunang.. pastu raya cina ;ak.. raya cina x leh lak duit x cukup.. saya dah x thu dah berapa lama ag nak tgu dah dekat 3 tahun benda nie jadi.. saya dah x dak alasan dah nak gtau fmly saya.. sbb asyik bagi alasan ja.. bapak saya dah nek fedup ja.. kalu x nak cakap jer lah.. jgn nk main2 .. tp bila ckp mcm tu ada yang nak terasA.. kenpa lah smpai mcm nie nasib saya.. saya nie dah lah mak pon x der.. x kan saya nak mek mentua yang x suka saya.. harap2 sesiapa yang boleh tolongkan selesaikan masalah nie..

  • suhaimi md says:

    . . bila ada soalan cepu emas bagi yg dah lanjut atau senior. . jawab je lah InsyaAllah, Nabi nabi pun ditegur Allah kerana tak menggunakan lafaz ini. . . .dan do’a banyak banyak supaya diketemukan jodoh yg baik untuk dunia dan akhirat. elakkan bercinta sebelum kawin. . . . .

    Allah jua yg Maha MENGETAHUI

  • eyntan says:

    klu tk der calon lg cmna nk sebut nama dia.

  • ereena says:

    doa cepat dpt jodoh….

  • rein says:

    boleh ke kalau kita nak dptkan jodoh dgn org yg kita putus tuh? soalan sama jgak nak tanya ayat pendekat jodoh tu ‘sebutkan nama org yg inginkan jodoh tu’? tu letak nama sy ke?

  • Dyllaz says:

    Yang Penting kite usaha,doa & tawakkal…
    begitu juga dgn diriku…mengharapkan sesuatu yg baik dlm hubungan ini…tapi allah bagi aku ujian utk aku & mmg berat utuk aku hadapi…Ya Allah…sekiranya dia adalah yg terbaik buattku….kau dekatkan lah dia pada aku….sekiranya dia bukan utk ku..maka jauh kan lah dia dari pandangan mata hatiku….apa yg aku lakukan srkg adalah solat hajat & istikarah…moga2 allah beri aku petunjuk yg baik..amin

  • sufi says:

    Doa itu adalah sebagai usaha. Salah satu usaha dari banyak-banyak usaha. Mencari doa untuk jodoh itu juga dalah satu usaha. Kita mestilah memulakan langkah dalam hal jodoh ini. Salah satunya dengan berdoa. Allah
    SWT sendiri adalah pemakbul hajat kita. Mungkin cara doa kita selama ini tidak dimakbulkan. Apa salahnya mencuba doa-doa ini selagi tidak melanggari hukum-hukum syarak.

  • nur says:

    mohon share ya doa ini.TQ

  • xxx says:

    jodoh mrupakan rhasia ilahi yg sudah di ttapkan,.allah tlah mngatur sgala yg terbaik bgi hamba nya,.

  • cintaagung says:

    salam…
    saya juga telah putus cinta setelah lama menyulam cinta. Tapi saya sedar tiap-tiap yang ditentukan Allah ada sebabnya dan mungkin doa saya setiap hari agar diberikan petunjuk dalam perhubungan saya didengari Tuhan. akhirnya, Tuhan tunjukkan kepada saya jalannya. Walaupun pahit, perit, pedih yang xtertanggung, namun disudut jiwa saya, saya bersyukur saya masih diperingkat hubungan cinta. Sya tidak boleh menerima hakikat pada awalnya dan berdoa agar berjaya melupakan segala2nya tentang dia..dan kini, saya semakin pulih walau tidak sepenuhnya… Nasihat saya pada lelaki di luar sana, Jgn beri harapan jika tidak pasti akan penghujung pengharapan itu..

  • fikah says:

    sy nk sgt2 kwin thun depan lpas sy belajar,tpi sy belum memberitahu keluarga tentang hl sebenar..sy takut keluarga tak izinkan sy berkahwin sedangkn umur sy sekarang baru 19 thun ini,thun dpan dh 20..pihak lelaki semuanya setuju sementara keluarga sy masih belum tahu lgi hl sebenar,sy takut keluarga tak setuju dengan tindakan sy ini,apa yg harus sy lakukan,daripada sy terjerumus di dalam dosa…tolong lh sy apa yg hrus sy lakukan,kami merancang ingin bertunang hjung tahun ni jgk dlm bulan12…tolong laaa bntu sy beri pendapat…

  • bie says:

    salam… saya nak tanya…
    saya baru putus tunang…tetapi masih mengharap supaya dijodohkan dengan bekas tunang… dan putus bukan kerana masalh org ke3… kerana cmpur tgn keluarga…sdgkn kami saling syg menyayangi dan usia perkenalan sudah 8tahun…mana mungkin kami mudah melupakan satu sama lain…

    jika saya mengamalkan doa putus cinta/tunang/cerai adalah seperti saya ingin menghapuskannya dari ingatan…

    patutkah saya mengamalkan doa minta dijodohkan dengan dia…

    apa pendapat pembaca sekalian…

    terima kasih.

  • suhana says:

    Teruja saya membaca segala yg diperkatakan di lelaman ini. Sdikit sebanyak memberi saya ketenangan & harapan. Saya putus cinta tak brapa lama dulu, & bimbang kalau saya akan jadi andartu, sepertimana keadaannya beberapa org di kalangan saudara-mara saya.

    Nenek saya mempunyai dua org adik perempuan yg telah meninggal dunia dlm usia emas/senja & mereka tak pernah berumahtangga. Ayah saya pula mempunyai 2 adik perempuan dlm usia 40an tahun yg blum kahwin. Ada juga beberapa org sepupu Ayah saya, mereka perempuan & tidak kahwin, walhal usia dah dlm 50an tahun. Pernah saya syak bahawa ada semacam ‘sumpah’ dlm keluarga besar kami yg menyebabkan fenomena ‘andartu’ atau andalusia berlaku dlm keluarga kami, di hampir setiap generasi.

    Memandangkan ayah & ibu saya merupakan anak sulung dlm keluarga masing2, kebanyakan sepupu saya mmg lebih muda daripada saya, & ramai antra mereka yg sudah berumahtangga. Yg blum berkahwin kebanyakannya mmg masih blajar. Utk makluman skalian, umur saya 32 thn (blum pernah berkahwin). Saya sangka akhirnya saya akan kahwin tp apakan daya, cinta putus di tgh jln.

    Skrg saya masih mengubat hati saya, jadi saya tak terburu2 sangat utk ‘mencari kekasih’ baru. Namun begitu, mmg pada masa yg sama saya betul2 berharap dipertemukan jodoh saya sbenar2nya secepat mungkin. Saya bukan tak menghargai nasihat org agar berusaha, yakin & pasrah. Cuma, saya bimbang jugak. Saudara-mara saya yg andartu bukanlah warak atau sangat alim, tapi saya lihat mereka jenis yg patuh agama & sentiasa berusaha menjadi Muslim yg baik. Tapi mereka tak kahwin2. Saya rasa, dlm ramai2 mereka itu, takkanlah kesemua mereka MEMANG berniat utk TAK kahwin, kan? Tentu sekurang2nya seorang dari mereka yg ADA niat utk berumahtangga, tapi tak dpt jodoh.

    Disebabkan inilah kadang2 saya terpikir apakah saya juga akan ditimpa ‘nasib’ yg sama yakni tetap tak mendpt jodoh saya? Mcm2 yg dah saya lakukan, termasuk berdoa ketika menunaikan umrah dahulu. & juga meminta ibu bapa/kawan/saudara-mara berdoa utk saya ketikan mereka tunaikan haji/umrah. Tahun demi tahun silih berganti & cinta yg dibina asik runtuh. Pada masa yg sama, ramai saudara-mara yg umurnya hampir sama dgn saya, berjaya ke jinjang pelamin & sampai skarg pun masih kekal & beranak-pinak. Saya saja yg bak asik “masuk angin keluar asap”.

    Saya juga rasa terkilan sikit melihat sesetengah org sangat mudah mendapat jodoh walhal mereka sendiri mengaku yg mereka tak banyak berusaha (utk dpt jodoh) pun.

  • suhana says:

    Sbenarnya, saya boleh sabar utk menunggu jodoh. Yg saya tak tahan ialah komen2/tomahan/andaian yg sering org lemparkan kpd org sprti saya ni.
    Saya manusia biasa yg ada batas kesabaran. Jadi mula2 saya sabar, tapi kan lambatlaun saya rasa kecil hati jugak.

    Saya paling benci bila org ‘tuduh’ saya yg cerewet la, terlalu memilih lah, & mcm2 lagi. Ada juga org yg menyangka yg saya ni mmg pilih utk hidup ‘solo’. Dan kerana umur saya yg dah lebih dari 30 thn, tk pernah nikah & takda anak, ada juga beberapa hamba Allah yg ‘reject’ saya krana mereka anggap saya ‘2nd hand yg dah ditebuk & dibuang’!

    Tak kurang pula ada yg menyindir/perli saya dgn mengatakan “Kau pun nk tunggu usia senja baru nk kawin ke?” Kerana kebetulan ada di kalangan saudaramara saya (perempuan) yg dpt berumahtangga masa umur mereka 50an thn (& suami2 mereka pula ada yg ‘bujang terlajak’ & ada yg duda yg ada anak).

    Sbenarnya, walaupun saya tahu ajal & jodoh di tangan Tuhan, saya teringiiiiiiin sangat nk seperti kebanyakan anak dara yg lain–yakni berumahtangga dgn jejaka yg masih bujang, yg dlm lingkungan usia saya, & SEFUKU dgn saya. Bukan seperti sesetengah pasangan dimana si isteri hampir seperti ‘anak’ atau ‘cucu’ si suami.

  • suhana says:

    Buat masa ni saya teruskan proses ‘memperbaiki ibadah’ saya agar mudah2han Tuhan cepat2 pertemukan saya dgn jodoh, walaupun masih bermacam2 dugaan yg saya hadapi.

    Apa taknya, adakalanya ahli keluarga saya sendiri ‘salahkan’ saya krana menyangka SAYA yg tak cukup usaha dlm perihal jodoh ni. Hmm kalau dah keluarga sendiri ‘tak sokong’ saya, ke arah mana lagi yg saya boleh harapkan melainkan Allah, kan? Nasib baik juga saya masih ada kawan2 yg tak jenuh memberi saya ransangan/motivasi.

    Saya harap, skalian yg membaca komentar saya ni pun boleh tolong doakan agar saya lekas dpt jodoh, insyaAllah. Budibaik saudara/saudari Tuhan saja yg boleh balas tapi saya juga doakan agar saudara/saudari sentiasa dirahmatiNya.

    Terima kasih krana membaca keluhan hati saya. Waallahualam bissawab.

    Suhana Binti Abdullah

  • pretty says:

    sy lebih sedih.. suami saya curang dengan saya. dalam keadaan saya hamil. berjanji utk jaga saya sblm dia kawin dengan sy walhal sy kawin bukn ats dasar cinta tp paksaan kononnye dia tak boleh hidup tanpa sy..n sy kawin juga dgnnya krn kasihan..tp setelah sy mula mencintai,sy dibalas dengan kecurangan dan semua sikap kaki perempuannya terbongkar.setelah sy berkorban ini balasannya pada sy..yang lebih memeritkan suami saya ada didalam ruangan myjodoh ini yang mengaku dirinya bujang(status blm berkahwin)..aktif sbg pengguna berbayar(popular)..jadi sy minta semua wanita berhati-hati krn manusia ini berpura-pura..sy telah menjadi mangsa yg pertama.HATI-HATI KERANA IA PANDAI BERKATA_KATA N JANJI MANIS<..

  • Noor shakila says:

    saya ni lambat jodoh.ada dak doa cepat jdoh.dan doa org ingat saya selalu

  • Noorshakila Arshad Langkawi says:

    ada doa cepat jodoh.saya umor dh 25. tak da sapa bknan pon.ada dak doa cepat jodoh.bagi org yg saya syg ingat pada sya.tlg lah saya.

  • hanim says:

    Kalau perempuan lain telah pun berkahwin dan beranak pinak, tetapi di usia 34 thun, sy masih lg mengalami ptus cinta, sya ingat itu lah jdh n cinta terakhir sy ttp tidak, hati ini sgt perit…dikala kami telah berjanji untuk berkahwin n hdup bersama2 tetapi si dia meninggalkan sy tnpa apa2 berita dan sbb2..hancur luluh hati sy krn hrpn utk berumahtgga dan hdp bahagia spt org lain hncur berkecai…sy pasrah tp tak dpt menahan hati drp rs sedih n kecewa..

  • mis_atom says:

    Bismillahirrahmanirrahim… Dengan penuh harapan, moga tahun ini 2012, aku akan berjumpa jejaka yang aku inginkan.. Ya Allah! Mudahkanlah urusanku… Ameen..

  • yana yieqa says:

    sya ptus cinta tap sya mc syg dya n sya x ble benci dya .. sya sngat2 tersiksa skunk nie .. tlonk la sya

  • HaruMaru says:

    aku ingin dicintai lelaki mithali … sy bercinta dengan sorg lelaki bukan seagama… saya sayangkan dia… tapi beza agama menjadi penghalang..ada doa untuk seseorg itu mendapat hidayah islam?

  • snams says:

    salam..saya ade pnglaman yg ingin dikongsi..saya cpel gn boyfrend saya hampir setahun,mse die mule2 knal saya,die excited sgt,die bgtau sume fmly die yg die nk kwin dgn sya,.die mmg rapat gn fmly saya,and die slalu bwk saya jmpe gn fmly die..then one day,die ckap kite kwan je r,cz die ckap nk bercinta slpas kawin.it’s great right?? huhu..saya bleh trime,tp die ckap jgn bhrap kat die,.ayat tu yg buat saya tk bleh nk trime.and skrg kmi just kawan.tp hati saya msih sygkan die.saya syg die krna allah..saya redha klau ni ujian yg allah bg tuk hbgn kami..tp saya tkut hilang die..sbln lbih kmi putus,and stiap hari mngis..stiap kli solat lima waktu,saya tk jemu brdoa spya allah tlng permudahkn jdoh saya gn die..stiap kli solat,saya mngis ats sjadah and bace al-quran smbil mngis,stiap mlm buat slat hajat and buat istkhrah..saya brdoa spya allah satukan kami..tkde sape yg bleh tlng saya mlainkan allah..saya hnye mmpu brdoa mnta pertolongn-Nya…saya hnye nk die jd suami saya..saya mgharap doa kalian..niat yg baik insyallah allah akn tolong..salam =)

  • marvien says:

    Doa pendekat jodoh di atas boleh digunakan untuk diri sendiri atau orang lain,sila perhatikan cara penggunaan GANTI NAMA diri sendiri/orang sebarangan yang tercatit di bawah sekali.

  • marvien says:

    salam sume…salam nur….ada 3 perkataan dalam doa mencari jodoh yang perlu ditukarkan jika ingin berdoa untuk diri sendiri iaitu

    ALLAHUMMAJ’ALHA ditukarkan kepada ALLAHUMMAJ’ALNI

    WABASYIRHA ditukarkan kepada WABASYIRNI

    WABALLIGHHA ditukarkan kepada WABALLIGHNI

    perkataan lain tak perlu ditukar…aha…cam2la kiranya b.arab ni… Wardah.

  • faiz says:

    Assalamualaikum….terima kasih kerana menunjukkan 1 jalan ataupun 1 ikhtiar bg saya dengan mmberi doa untuk baru lepas putus cinta…saya ingin meluahkan apa yg baru saya alami..baru x baru tp da berapa bulan dah keadaan saya macam ni…si hawa sudah mengatakan ‘xnk’ teruskan hubungan dan saya masih lagi berharap kepadanya untuk kembali..sedar x sedar ‘harapan’ tu sebenarnya membuatkan saya lebih tersiksa lagi2 dengan layanan yang dia bagi kat saya…kalau boleh saya dah xnk berharap dan ingin membuang segala rasa rindu sayang saya padanya…bukan senang nk buang cinta yang da terkumpul selama 4 tahun..tlg bg pendapat dan doa yg saya harus amalkan :) terima kasih.

  • puteri nur rahimah says:

    mak sya cakap klo itu bukan untuk kita bermakna ada yang lebih baik lgi Allah ingin memberi kepada kita..yang kita perlu lakukan ialah sentiasa berdoa kepadanya… :D sekardar berkongsi….. kalau salah tolong ajar kn.. thnks . :D

  • puteri nur rahimah says:

    sya pun..tpi mama sya izin kan dri sya melakukan maksiat.lebih baik sya melakukan yg halal…fikar berfikir lah secra rasional sedikit..dn terima ape pon comment mereke..dgn positif oky.. :D kalau ade jodoh tu x kemana.. :D


    fikah:

    sy nk sgt2 kwin thun depan lpas sy belajar,tpi sy belum memberitahu keluarga tentang hl sebenar..sy takut keluarga tak izinkan sy berkahwin sedangkn umur sy sekarang baru 19 thun ini,thun dpan dh 20..pihak lelaki semuanya setuju sementara keluarga sy masih belum tahu lgi hl sebenar,sy takut keluarga tak setuju dengan tindakan sy ini,apa yg harus sy lakukan,daripada sy terjerumus di dalam dosa…tolong lh sy apa yg hrus sy lakukan,kami merancang ingin bertunang hjung tahun ni jgk dlm bulan12…tolong laaa bntu sy beri pendapat…

  • siti says:

    kbyakkan post ptus cinta kt cni.kecewa sgt2..tp itu ujian allah.bgitu juga sy..kehilangn dia dijemput illahi ktika usia msih awal 20 an..siapa sngka..stiap kali cuba cari pgganti..tpi asyik dipermainkan..nmn sy redha..allah lebh mngerti dan tahu apa yang terbaik,,,tetap sabr ye spa yang mnghadapi sume kekecewaan ni..pasti ada bhgia di hujung jalan.insyallah.. :- )

  • sanjay raj yadav says:

    oh sakitnya hati ini ..kau datang macam mimpi di malam hari akhirnya pagi
    sudah datang..aku tak boleh lupakan mimpi yang indah itu..aku harap mimpi itu datang lahi tapi datang betul betul bukan lagi tapi kenyataan..tak sanggup
    aku mau bepisah dengan mu kasih sepi hidup ini bila kau tiada..akan aku simpan kenangan bersamamu kasih satory my Love

  • yuslan bin yusop says:

    assalamualaikum…
    saya nak tanya, dalam doa pendekat jodoh, “sebutkan nama orang yang inginkan jodoh” adakah saya sebut nama saya sendiri atau nama orang yg saya ingin dijodohkan?

  • md.mozibur rahman says:

    saya cinta satu perumpun dia pun cinta saya tapi sekarang dia bapa sudah mara sama dia anak ..macamana saya pun taktau…



This site is protected by Comment SPAM Wiper.