.. mencari si dia yang soleh ..
Header

Doa Cepat Jodoh & Doa Putus Cinta (Hati Kecewa)

August 2nd, 2009 | Posted by azrul.alwi in Panduan Memilih Si Dia

Assalamu’laikum,

Ikhtiar Penymbuhan Penyakit

Saya terjumpa doa-doa berikut di dalam buku bertajuk Ikhtiar Penyembuh Penyakit oleh Tuan Guru Dato Dr Haron Din, terbitan Darussyifa’.

Bukan setakat doa-doa di atas, buku tersebut mempunyai banyak doa-doa yang mungkin bermanfaat kepada kehidupan kita seharian. Mungkin anda boleh dapatkan di pasaran sekarang.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

87 Responses

  • tasiaputeh says:

    Salam sumenya ..sukur alhamdullilah..akhirnya jupa jgk doa2 yg mcm ne … :-)..amat bagus skali tuk di amalkan ..

  • Nor Anies Binti Tilun says:

    Alhamdullillah its really help me to face that things…

  • omarm says:

    Berdoa dan memohon pertolongan hanya kepada Allah Doa adalah senjata orang mukmin. Berdoalah dengan bersungguh-sungguh, yakin dan kenalilah Allah ketika senang nescaya Allah akan mengenali kita ketika susah. Berdoa dengan khusyuk dan jadikan berdoa para nabi sebagai panduan.

    Mencari pasangan hidup bukanlah satu hal yg mudah….
    ia memerlukan pertimbangan hati…Fikiran dan perasaan…
    Prosesnya juga bukan mengambil sehari dua…sebaliknya perlu kan waktu….

    Supaya dapat mengenali sikap dan kerasian bersama…
    Geraf hidup yg baik dlm hidup ini mesti ada jatuh bangun, berjaya dan gagal. Barulah hidup menjadi mapan dan tertegak dgn megahnya..

    Ada org mudah dpt jodoh… dgn usaha sedikit… tpi dh suratan jodoh mereka kwin…beranak pinak…
    Jodoh kita telah pun ditentukan oleh tuhan. Apabila tuhan menghalangi sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, sudah tentu halangan tersebut merupakan “sesuatu yang terbaik”, kerana tuhan Maha Mengetahui. Apabila tuhan telah memutuskan “sesuatu yang terbaik” kepada makhlukNya, bermakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada makhluk itu….. Setiap yg terjadi kpd kita… hanyalah ujian Allah menguji keimanan kita, sejauh mana ketabahan.menguji keimanan dan ketakwaan… melatih manusia sentiasa bersabar dan menimbulkan keinsafan serta kesedaran.

    Kekadang kita lupa doa kita lambat di makbulkan sebab bnyk sangat dosa kita lakukan di muka bumi ini… cepat bertaubat…dgn sebenarnya.ikhlas dan tidak mengulangi kesilapan lgi…

    TAUBAT = kembali menjadi hamba Allah, mengabdi (beribadah) kepada Allah, menyembah hanya Allah, menjalankan kewajiban dan meninggalkan larangannya, mengikuti sunnah RasulNya dan menghindari hal-hal yang dimakruhkan.
    taubat = sadar diri telah melakukan kesalahan (lalai dalam pengabdian kepada Allah), istighfar (mohon maaf) atas kesalahan yang telah dilakukan, diikuti dengan amal shalih (berbuat kebajikan) menunaikan kewajiban dan meninggalkan kemaksiatan, serta berbuat ihsan (wajib + sunnah) …
    Apatah lagi meminta ampun dan maaf kpd org yg dianiayai, fitnah, umpat…dengki dan diputuskan silaturrahim…. maka dosanya tidak akan diampunkan oleh Allah SWT…cepat2 minta maaf kalo berlaku yg demikian…

    “ janganlah kita bertangguh-tangguh melaksanakan taubat kerana.. kalo xkwien di donia… Bidadari menanti kita di Syurga… amboiii bukan main segaknya???
    Kematian datang tiba-tiba dan malaikat maut tidak memberitahu terlebih dahulu“

    Wallahu’alam

  • Budin says:

    Bertaubat dari dosa dan mazalim kerana dosa menghijab/pemisah dari maqbulnya doa’.

    Doa Islah (membaiki agama) yang diriwayatkan daripada Nabi s.a.w :

    ??????? ???????? ??? ??? ??????? ??????? ???? ???????? ??????? .
    ?????????? ??? ????????? ??????? ??????? ???????? ?????????? ??? ????????? ???? ??????? ???????? .???????? ?????????? ????????? ???? ??? ????? ?????? ??????????? ??????? ??? ???? ????? ?????.
    ????? ???????? ??????????? ??? ??????? ????? ???????? ?????????? ???????? ?????? ????? ???????? ???????.
    Ertinya : Wahai Allah , baikilah bagiku agamaku yang mana ia adalah pemeliharaku urusanku. Dan baikilah bagiku duniaku yang mana padanya tempat-tempat kehidupanku. Dan baikilah bagiku akhiratku yang mana padanya tempat-tempat kembaliku . Dan jadikan hidupku bertambah baik pada tiap-tiap kebajikan , dan maut sebagai kerehatan bagiku dari tiap-tiap kejahatan. Janganlan engkau jadikan musibah /bala pada agamaku , dan janganlah engkau jadikan dunia yang lebih besar dari cita-citaku dan jangan jadikan dunia hujung-hujung kesudahan pengetahuanku.

    Adab berdoa..

    Yg disebut oleh Imam Ghazali dalam Ihya Ulumiddin .
    Mestilah memerhatikan waktu-waktu yang syarifah (mulia). Mencari waktu-waktu yg maqbul misalnya hari Arafah, Jumaat.

    Menuntut keadaan yg baik , misalnya keadaan sangat berhajat / suntuk.

    Menghadap kiblat.

    Merendahkan suara diantara dengar dan tidak.

    Tidak dengan cara takalluf / tidak mengeraskan bunyi suara.

    Disertai khuyuk /tadarru’ /rasa haibah dan rahabah kan tuhan.

    Dengan jazam doa pasti diterima. Cuma masa saja hukmul waqti (berlaku hanya apabila tiba masanya).

    Bersungguh-sungguh dan mengulang-ulangi doa’.

    Dimulai dengan dengan nama Allah, selawat , zikrul Allah.
    Redho dengan ketentuan ilahhi… jangan mudah putus asa dan allah akan mmberikan kita yg terbaik… bersangka baik terhadap mahaesa…

    Akhirnya, jika anda meninggal dunia kelak berapa ramai yang anda inginkan orang yang menyembahyangkan jenazah anda?. Sudah tentu kita inginkan lebih ramai bagi perolehi DOA mereka.
    Motivasikan diri kita bahawa kita tidak perlu terlalu bergantung kepada doa manusia yang hidup sahaja, malah kita juga boleh mendapat doa dari yang lain dari manusia berganda-ganda lebih ramai dan banyak.
    Nabi s.a.w menyebut :-

    ?? ??????? ??????????????? ???????? ???????? ?????????????? ??? ??????????? ?? ????????? ???????? ???????? ???????????? ??? ????????? ????? ?????????
    Ertinya : Sesungguhnya Allah, Malaikatnya, penduduk langit dan bumi sehinggakan semut di sarangnya dan ikan di lautan akan pasti mendoakan (kebaikan) buat orang yang mengajar manusia ilmu kebaikan (Agama)” ( Riwayat At-Tirimizi, 5/50 : Tirmizi : Ghorib, Albani : Sohih).

  • calvin says:

    ikut jodoh je lah….

  • Budin says:

    Terima kasih tuan wm bagi doa cepat jodoh..
    harap2 lepeih raya.. kita pun nk kawien.. udah xsabor sesangat tunggu hari.. siang mlm terkenang2…hahaha

  • niedaalani says:

    salam..

    sy ingin bertanya bagaimana sy ingin membalas email pengguna pilihan di my jodoh??
    Adakah sy semstinya seorang pengguna berbayar??

    harap dapat tindak balas….

  • nikita says:

    jodoh tu semua ketentuan yang esa,kita hambanya mampu merancang..sebagai hambanya dekatkan diri pd yang esa

  • nur says:

    salam.huruf yg mane yg di gariskan dalam ayat doa mencari jodoh untuk d gantikan dengan huruf yg d beri.tma kasih.wassalam

  • ain says:

    Benarkah kenyataan ini? “kalo xkwien di donia… Bidadari menanti kita di Syurga”

    rujukan : komen dari omarm
    “Comment by omarm on August 10, 2009 @ 6:20 pm”

  • ain says:

    Bagaimana pula dari sudut wanita pula? adakah ia satu kenyataan yang sahih ataupun pandangan semata-mata?

  • nian says:

    macam mana penggantian tu, dan nama yg disebut tu nama kita ke?

  • efi says:

    Salam, (sebutkn nama org yg iginkn jodoh) t nama kita atau nama pasangan?? terima kasih

  • Aza says:

    bile rupa jd ukuran,sy yg kurang dari segi rupa ketinggalan,tk dpt jodoh hingga skrg

  • ina says:

    bagusnya… sesuai untuk ina… doa lupakan dan doa jodoh baru

  • ahmad says:

    tolong aku……aku x reti nak baca dalam bacaan jawi..hehe boleh tak transletkan pegi bahasa rumi..plzz.plzz.plzz

  • Aza says:

    saya wanita berkerjaya berumur awal 40an ingin mencari lelaki yg bertaqwa utk dijadikan suami.

  • febiama says:

    as’lam

    pasal jodoh….. sehingga hari ini saya cukup sabar.. menanti
    bilakah? setiap kali bercinta , tetapi tidak kekal lama .puas saya fikir… apakah silap saya. paras rupa memang ada, kerja pun hebat…. segalanya ada dengan hasil titik peluh ku.. tetapi tidak tahu mengapa?

  • virtue says:

    salam,cik nur, tukarkan dhamir(kata nama) ??
    bagi 3 perkataan di bwh.

    ?????????? ? ???????????? ? ????????????

    contoh: doa untuk diri sendiri: dibaca sebegini

    ??????????? ?????????????? ????????????

    sampaikanku, gembirakanku, jadikanku

    Wallahua’lam.

  • virtue says:

    oh maaf, tulisan arab tak dapat dibaca,

    3 perkataan itu:

    ija’lha , bashshirha , ballighha

    jadi tukarkan (ha) dihujung dengan kata nama lain.

    contoh: doa untuk diri sendiri

    ija’lni , bashshirni , ballighni

    maksudnya: jadikanku, gembirakanku, sampaikanku

    diharap dapat membantu.(“,)

  • ida says:

    mcm mana klau kt btl2 menyukai seseorang yg pernah menyukai kita. tapi hanya dgn satu kesilapan dia meninggalkan kita. adakah patut kita berdoa agar tuhan bukakan kembalikan hatinya kepada kita.

  • miey says:

    salam ,,nk tanya cikit .sy xpaham dengan doa tu..
    maksud saya adakah saya sendiri yg kena baca doa tu??
    dan nama yg hendak di lafaz tu kena nama bin mak dia ke ??

  • …tapi jgn guna miyak senoyong pompuan..macei filem perancis-di cira astro tu..atau minyak pengaseh ke ..bomoh ke..atay merampas kekaseh orang …nanti tak kekal atau sentiasa ada perbalahan di pertengahan harian idup bersama atau ke tua….tak sudah..sudah. Kalo maseh virgin ..berdoa untok mendapek pasangan..kalo dah hilang dara teruna nie,ahkibat kerelaan diri lambat sikit laa..

  • wardah says:

    salam sume…salam nur….ada 3 perkataan dalam doa mencari jodoh yang perlu ditukarkan jika ingin berdoa untuk diri sendiri iaitu

    ALLAHUMMAJ’ALHA ditukarkan kepada ALLAHUMMAJ’ALNI

    WABASYIRHA ditukarkan kepada WABASYIRNI

    WABALLIGHHA ditukarkan kepada WABALLIGHNI

    perkataan lain tak perlu ditukar…aha…cam2la kiranya b.arab ni…

  • lin says:

    ya…memang kena jadi pelanggan berbayar jika ingin membaca atau membalas mesej.

    bukan keinginan kita untuk terus hidup sendiri..

    bukan kerana byknya dosa juga doa sukar dimakbulkan..

    jika dah jodoh ia akan datang..walau telah pernah buat byk dosa..

    walau baik dan menjaga amalan juga jodoh tak kunjung tiba..

    hanya yg merasa akan memahami.

  • J.Akmal says:

    Agak keliru dgn doa ini.. seolah kita mendoakan si pencari jodoh? atau.. boleh ke kita tukar nama pencari jodoh tu kepada ‘aku’?.. apa pun.. berdoalah seikhlasnya… Allah maha mengetahui.. moga kita semua ditemukan dgn insan yg beriman dan dapat membahagiakan kita di dunia dan di akhirat sana… InsyaAllah

  • balq1sz says:

    saya yakin atas ketentuannya …
    andai ada jodohku , jodohkan aku dengan insan yang mencintaimu,
    andai tiada jodohku , cukuplah sekadar cintaku kepadamu ya tuhanku …

  • farha najiha says:

    salam…sy baru shj putus cinta..sy dan si dia sudah merancang untuk berkahwin tetapi si dia sudah terpikat pd yg lain..ibunya juga bersetuju dengan perempuan itu kerana dia sudah bekerja sedangkan sy masih belajar..sy bertengkar hebat dengan si dia..sy menyalahkan dia 100% kerana bagi sy dia hnya mempermainkan sy slama ini dan tidak serius mjalinkan hubungan sedangkan sy begitu sygkan dia..harap sesiapa boleh bagi nasihat…

  • abusahlan says:

    salam saya ingin bertanya adakah berdoa utk diri sendiri dahulu diutamakan atau doa kepada orang tua?

  • idah says:

    sedih la putus cinta..susah nak cari lelaki yg setia dan jujur,sape penah putus cinta kongsilah bersama,susah nak lalui hari2 yg mendatang

  • sharine says:

    alhamdullilah…terjumpa webblog nih…mmg amat memerlukan

  • ila says:

    salam,ntah la hati dah kosong mungkin rahmat dan ujian dari allah…jatuh cinta pada lelaki yang bukan ditakdirkan untuk kita memang menyakitkan kerana tiada restu dari Dia…nauzubillah

  • aku says:

    dah tak do jodoh kot..bunga bukaN SEKUNTUM.DUNIA MASEH LUAS….naseh ado hari esok untok mu..percaya lah..aku pun bercinta moyet jugak maseh remaja dulu…

    farha najiha:

    salam…sy baru shj putus cinta..sy dan si dia sudah merancang untuk berkahwin tetapi si dia sudah terpikat pd yg lain..ibunya juga bersetuju dengan perempuan itu kerana dia sudah bekerja sedangkan sy masih belajar..sy bertengkar hebat dengan si dia..sy menyalahkan dia 100% kerana bagi sy dia hnya mempermainkan sy slama ini dan tidak serius mjalinkan hubungan sedangkan sy begitu sygkan dia..harap sesiapa boleh bagi nasihat…

  • aku says:

    dah tak do jodoh kot..bunga bukaN SEKUNTUM.kumbang mondok bukan sekor saja..DUNIA MASEH LUAS….maseh ado hari esok untok mu..percaya lah..aku pun bercinta kera jugak masa.. remaja dulu…

    farha najiha:

    salam…sy baru shj putus cinta..sy dan si dia sudah merancang untuk berkahwin tetapi si dia sudah terpikat pd yg lain..ibunya juga bersetuju dengan perempuan itu kerana dia sudah bekerja sedangkan sy masih belajar..sy bertengkar hebat dengan si dia..sy menyalahkan dia 100% kerana bagi sy dia hnya mempermainkan sy slama ini dan tidak serius mjalinkan hubungan sedangkan sy begitu sygkan dia..harap sesiapa boleh bagi nasihat…

  • ikin says:

    syukran…………….

  • Amalkan ayat AlQuran Untuk Murah rezeki dan Cepat Jodoh.

    Baca ayat 131 dan 132 surah Toha selepas solat fardu dan juga sebagai zikir.

    Cara nak senang hafal ayat tu dituliskan/salin atas kertas, selalu dibaca, lagi bagus difahami maknanya.

    Saya amalkan dan juga adik perempuan amalkan dapat jodoh dlm setahun.

    Saya kongsikan dengan sahabat2, ada yang 6 bulan/ ada yg 1 bulan dan ada yg 3 hari dah jumpa jodoh dan berkahwin. Alhamdulillah.

    Yang penting . Mesti yakin, selawat sekurang2nya “Allahumma solli ‘ala Muhammad wa’ala ali Muhammad” banyak jangan lupa.

    Juga amalkan solat hajat 12 rakaat dengan 3 salam. iaitu 4r/4r/4r.

    selamat mencuba, Semoga berjaya.

    Sila ziarah blog saya syedsallehalattas.blogspot.com . TQVM.

  • rin says:

    assalamualaikum…

    saya nak tanya, dalam doa pendekat jodoh, “sebutkan nama orang yang inginkan jodoh” adakah saya sebut nama saya sendiri atau nama orang yg saya ingin dijodohkan?

  • ayu says:

    mcm mner syer nk lpekan someone yg da meniggal..??
    jiwa syer x dpt tnang

  • masnita says:

    sy ingin sekali mendapat kan jodoh yang baik & bertanggung jawab
    semua lelaki yang sy kenal hanya mempermainkan persaan sy saja, dan menipu sy.
    tuhan berikan lah sy kesempatan untuk bertemu dgn seorang lelaki yang baik
    amin… ya robbil alamin

  • nama saya?? says:


    rin:

    assalamualaikum…
    saya nak tanya, dalam doa pendekat jodoh, “sebutkan nama orang yang inginkan jodoh” adakah saya sebut nama saya sendiri atau nama orang yg saya ingin dijodohkan?

    soalan sama….sy pon mahu tahu juga….

  • diya says:

    Sedih juga bila pts cinta. Rasa dunia udah berakhir. Tapi jangan sdih. kekadang ada sbb smua tu berlaku. Yakinlah..siapa-siapa yang berubah hati tu bukan calon yang baik. Nasib baik kena tinggal masa masih berkawan. Kalau kena tinggal bila dah kahwin, tentu berganda-ganda sakitnya memegang title janda n mana lagi umpat keji orang yang berbakul-bakul. Tentu lagi teruk kan. Yakinlah Allah akan pilihkan yang terbaik kalau kita sabar ngan ujian Nya ni.

  • cooler says:

    salam..sy br terjumpa laman ni, dlm pencarian utk ketenangan. hati yang kosong mahu diisi, bkn dgn pasangan, tetapi sesuatu yg lebh bermakna. pada tahap ini pasangan sdh tidak menjadi matlamat, mungkin kerana hati sdh terlalu hancur. apa yg berlaku sy terima dgn hati yg redha, tdk menyalahkan sesiapa..cuma sy mencari cara terbaik utk meneruskan hidup. kesempurnaan pada diri tidak bermakna sdh lengkap hdp manusia itu. terima kasih Allah yg menemukan sy dgn doa ini..

  • serimawarbiru says:

    mm..kalau laki akn ada bidadari tgg d syurga..
    jodoh mmg Allah dh tetapkn..cuma cepat atau lmbt ja..
    boleh ka kta ckp kalau jodoh bkn cpt atau lmbt, jodoh tu kalu bukan di dunia d akhirat nnt ada??kalau perempuan tk dpt jodoh di dunia adakah jodohnya di akhirat ya??

  • salam…
    saya nak kongsi cket…pengalaman saya….saya baru lps putus cinte..memg sukar nak lalui mase2 baru2 pts tuh…
    pe yang sya buat…tawakal…perbanyakkan membaca ayat2 quran…surah yassin banyak membantu…saya search kat tenet nie…cari ayat2 quran yang terbaik untuk pengubat jiwa..
    dengan mendekatkan diri pada tuhan..insyaallah…dapat beransur tenang…mase peringkat awl..sy mcm kekok..segan…mencri tuhan ketika dalam kesusahn semate…tp…Die lebih mengatahui…hnya Dia yang lebih layak kita mengadu…
    Semoga…kita sama2 peroleh ketenangan…ayat ni salah satu ayat yang saya amalkan untuk melupakan bekas kekasih….

  • ct says:

    Salam tk semu…Alhamdulillah jumpe doa ni…bgus gak…harap2 cepat cpt brtmu jodoh ye…

  • nanni says:

    salam…saya nk tnya..doa ni klu kt nk bc utk diri sendiri, dkt sebut nama org yg nk dijodohkan tu nama sy ker?? yang sebut nama kedua nama saya jg atau nama psgn?? itu sahaja..trma kasih…

  • nora samsudin says:

    assalamualaikum….jodoh , ajal maut dan rezeki adalah antara perkara yang hanya ALLAH saja yang mengetahuinya. Namun disebalik itu ALLAH tidak akan mengubah nasib seseorang hambaNYA selagi hamba itu tidak mengubah nasibnya sendiri. Justeru beusaha dan bertawakkal adalah jalan yang terbaik. Sesungguhnya jodoh yang terbaik adalah jodoh dari ALLAH bukan dari jin n nafsu….Carilah dirimu sblm kau mencari yang lain…….

  • shhimm says:

    hai entah la… doa mmg byk tp tgu jela dimakbulkan… sebagai hamba perlu terima ketentuan selepas berdoa. jadi ke tak jadi bukan urusan kiter…. urusan kiter hanya doa dan doa…

  • qasEh says:

    sY rasa DOA nIe ToK owg YG baca DOA lah….SEBAB dia tulis sebutkan nama owg yg IngiNkan JODOh:)

  • hidayah says:


    cooler:

    salam..sy br terjumpa laman ni, dlm pencarian utk ketenangan. hati yang kosong mahu diisi, bkn dgn pasangan, tetapi sesuatu yg lebh bermakna. pada tahap ini pasangan sdh tidak menjadi matlamat, mungkin kerana hati sdh terlalu hancur. apa yg berlaku sy terima dgn hati yg redha, tdk menyalahkan sesiapa..cuma sy mencari cara terbaik utk meneruskan hidup. kesempurnaan pada diri tidak bermakna sdh lengkap hdp manusia itu. terima kasih Allah yg menemukan sy dgn doa ini..

    same situation cooler..=)
    pada masa ni, saye x berharap jumpa pengganti sgt.cuma yg terfikir, ialah taubat n mencari redha Allah je. mungkin kekecewaan tu kifarah bg dosa2 saye. saye khianat amant Allah, ex-bf saye khianat saya… dunia ni berputar.wut goes around comes around…
    mmg sakit, tp saye anggap nila teguran syg dr Allah buat hambanya yg lalai. Dia nak saye kembali pdNya…



Leave a Reply