Perlukah Wanita Tahu Memasak?

Berikut disajikan klip video pendapat Dr Danial tentang tentang persoalan di atas. Rakaman diambil ketika kuliah tafsir pada hari ahad yang lepas  (2009-05-03). Untuk mereka yang belum pernah mendengar nama Dr Danial, sila lawati mindasuper.com untuk keterangan lanjut.

76 Comments

 Add your comment
  1. Betul tuuu Ustaz… kelebihan memasak cuma satu Bonus saja..
    Yg penting Suami harus ingat… isteri adalah amanah drp Allah dan dijagai… di belai.. dimanjai.. di pujuk kalo merajuk…dgn sebaik munkin… kalau isteri penat jaga anak… suami kena masak… masak ikan sardin pong xpa…

    Isteri wajib mentaati suami mereka pada jalan Allah dan tidak bau syurga sekiranya mereka menderhaka terhadap suami selagi si Suami patuh dan taat kpd landasan hukum Islam..
    Kalau suami tanya… pada isteri ayang.. abang nak kawien satu lagi???? kawin laa bang… selagi abg mampu…
    Janji abg sediakan orang gaji… tak payah ayang masak….

  2. Salam semua…bagi sy walaupun kita dalam arus kehidupan serba modern nie..wanita seharusnya tidak patut lupa akan kepentingan kemahiran turun temurun ini, kemahiran memasak adalah penting, lebih2 lagi kalu kita nak mengambil hati insan yang tersayang, selain menambat hati dengan perbuatan dan sikap, kita juga boleh menambat hati si dia dengan keenakan masakan kita…pasti si dia akan lebih “tertambat”..(sy baru nak belajar ber’blogging’ nie..) Berkarier pun penting tp kita, wanita harus ‘balance’ in whatever we do..barulah boleh berjaya…

  3. Salam,

    Apa ni? kalau pompuan tak masak, tak tahu masak, asyik makan kat luar, baik tak payah kahwin…

    tak kan 50 tahun kahwin, 50 tahun makan kat luar?

    Memang ada hadith menceritakan peranan wanita kepada masyarakat. Tapi ada juga hadith yang menceritakan tentang tugasan wanita di rumah. Yang tu semua korang tak mau cerita!

  4. perlu… tapi lelaki pun perlu tahu memasak juga..
    manelah tau time2 isteri tak larat nak bgn masa sakit, mengandung, dlm pantang etc. sbenarnya pun kene ada give and take.. bukan touch and go je..

    so, komen sy, baik perempuan mahupun lelaki mesti tahu at least basic things memasak.. kalau lelaki tu mmg tak tahu langsung, jgn la asyik nak cr kesalahan perempuan sbb Allah jadikan kita berpasang2an dan saling melengkapi. moral of the story, jgn asyik nak cr kelemahan wanita kerana kaum lelaki juga ada kelemahan tersendiri. 🙂

  5. tak pandai masak, xpa, namun jangan cakap tak nak masak. Kalo bakal binik nanti tak pandai masak, saya akan panggilkan chef wan, minta tolong ajar bakal binik masak.

    sementara boleh masak air.

  6. Btoi tue Nadiya..Gua sokong sama lu.. 😀

  7. SKRG ni mereka sibuk mengejar masa berkerja..jadi malas nak masak..yg dah seasons tu masak cincai aje walau pun pada mula berkawin bukan main..masakan nya….buat sedap2..selalu beli lauk kedai aje…

  8. SKRG ni mereka sibuk mengejar masa berkerja..jadi malas nak masak..yg dah seasons tu masak cincai aje walau pun pada mula berkawin bukan main..masakan nya….buat sedap2..skrg ni selalu beli lauk kedai aje…

  9. Salam,

    Kaum perempuan mestilah pandai memasak,itulah salah satu skill untuk menambat pasangan,kalau perempuan tak tau masak alamatnya kena marah oleh mak saya..sebab kalau perempuan tak tau kerja dapur yang lain2 pun dier tak pandai…sebab basic adalah dapur..kalau dapur tak berasap tak yah lah beli minyak…aper kurangnya kehidupan bujang..makan luar..hari2 makan luar…letih…sebab tue kite dibagi pasangan…..saya sokong aper yang Amblim huraikan…masok akal..bukannya kite nak cari kelemahan kaum perempuan tapi itulah hakikat kehidupan….lelaki lebih tertarik dgn perempuan yang pandai memasak…baru ummmm….baru keluarga sebelah lelaki tak bising..terutamannya mak…kaum perempuan mesti pandai memasak…mesti itu adalah satu magic untuk suami..kalau saya,isteri tak pandai memasak memang kena marah lahhh kompom…tapi sebelom kawen memang saya tanya dulu PANDAI MASAK ATAU TAK….kalau tak pandai pegi belajar…orang tua cakap kalau perempuan tak pandai masak baik tak yah kawin…betul jugak masok akal orang dulu2 cakap…sebab tue orang yang terdahulu orang tua diorang ajar semua pandai keje dapur…puhhh caya lah mak…

  10. he3 nk tergelak baca komen Romzi..iyelaa kan.. :mrgreen:

    Nanti cheq belajaq masak sampai experience kat dapuq noh..

  11. orang perempuan jer ker ? habis yang lelaki nak jadi aper?. memang ler tak nafikan, dah kerja org perempuan sejak zaman berzaman. memasak. bukan setakat memasak jer,segala proses nak jadikan makanan mentah yang kita beli tu jadi “makanan yang enak bila masuk ke dalam mulut” semuanya kena & buat. takat masak2 cincai2 nie, nepal pun pandai. tp d
    seek kerana dah penat bekerja di tambah pulak dgn jammmm bila pulang kerja tu yang buat kaum hawa yang bekerjaya agak keletihan untuk memasak. fahamilah wahai suami2, saudara laki2 yang budiman di luar sana..tlonglah bantu istri2 , kakak2, saudara2 perempuan kamu menyediakan makanan. sbb, makan paling syok nie bila dibuat bersama2. hehehehehhee. kalau sensorang… alahiiiiii…..tu yang masak asam pedas ikan pari mcm nak mencili mulut orang. hahaha.sajer jerkk bubuh lada hitam lelebih.tanda protesssss!!

  12. mariahtul_qibtiah@yahoo.com

    salam
    perlu untuk perempuan belajar memasak.salah satu 20 tips menambat hati suami yang diberikan oleh ustaz fauzi adalah menjaga perut suami.so kesianlah suami klu asyik makan luar je.

  13. Masak sama-sama la… baru romantik 😉

  14. pada saya, memasak dan wanita tak boleh dipisahkan. sebab tu walau ke mana si anak pergi merantau, ayat yang akan keluar. “Rindu ahhh ngan masakan emak aku” Pada hal mak dia masak bukan sedap sangat. Tapi itu lah tautan si anak dan emak hingga ke liang lahat.

    macma tu gak ngan suami, kalau hari2 dia makan air tangan si isteri, kalau gaduh2 hasil air tangan tu boleh buat hubungan yang keruh jadi jernih balik tau……

    ———————————————————–
    X percaya? cuba lah amalkan… Jangan langsung bagi si anak makan masakan emak dia… tgk hasilnya macam mana. saya x sanggup… Anak ada lah harta yang x ternilai.

    pada saya, di tambah dgn apa yang berlaku depan mata, macam mana kita layan anak kita masa dia kecil, mcam tu juga kita akan di layan bila kita dah tua nanti..

    wallahualam. Wassalam

  15. salam a’laik, kalau kita lihat dari perspektif Islam, tanggungjawab wanita sebagai isteri adalah melayan suami. memasak tidak termasuk dalam tanggungjawab isteri yang sebenarnya tetapi isteri memahami tanggunjawab suami begitu besar dan seharus dan sewajibnya isteri membantu suami dalam soal memasak, mengemas rumah dsb

    wallahu a’lam

  16. best jugak topik nie…saya setuju org perempuan kena tahu masak..at least basic…sama gak ngan laki..tapi xsemestinya perlu untuk kawin..syarat kawin xder pun perempuan kena pandai masak..cik abang2 oi..yang penting…balik pada ajaran islam..apa tujuan kawin..give n take…coz rasullulah pun buat kerja2 rumah..byk je cerita2 tentang sejarah rasul yang buat kerja2 rumah…rasulkan contoh teladan yang paling baik…jd contohi la rasullulah…itu yg pnting..tpi terpulang masing2 nyer pendapat..jgn kerana hal2 org2 tua dulu ckp menguntungkan diri terus setuju…ada yang org tua2 dulu ajar xuntungkan diri..x setuju plak…lu pikir la sendiri

  17. Waduhhhhh…Kaloo perempuan tidak boleh memasakkita kutuk dan disuruh belajar. Awatlah perempuan, tak pandai masak siapa nak kahwin dengan hang!” Begitulah kata rakan sejawat lelaki pada seorang anak dara comel lote, juga rakan sejawat teman. Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia tidak sempat belajar memasak sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran saja. Setelah tinggal di asrama, peluang pulang ke rumah terhad dan tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.Jenis anak manja jugakk…

    ”Habis sekarang kenapa tidak belajar?” Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat bekobar kobar. ”Sedang belajarlah ni…. tetapi selain sibuk dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama, jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!” Begitu jawab si gadis yang membuatkan lelaki tadi menggeleng-geleng kepala. Baginya tidak sempurna seorang wanita jika tidak tahu memasak. Wanita sepatutnya buat begitu juga. Kena belajar memasak macam ibu dia juga…. kalau masakan air tangan ibu…. Peghhhh kecur air liur.. sambal tumis ikan bilis pun sedap… apa lagi masak kari yg rempah di giling.. tentu bapa sendiri yg memuji ibu dpn anak-anak… senyum meleret sang ibu…. jwp si bapa… ” sumpah ayah xcari yg laien… sbb ibu kau pandai masak”

    Bila di ajukan pertanyaan pada lelaki… kalo kawin boleh ker jadi ”IMAM SOLAT”…
    Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam. Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.haha ramai anak dara xkawin… betul ke gitu???? Lelaki meletakkan kebolehan wanita di dapur sebagai perkara utama dan ungkapan hendak memikat suami, perlu pikat seleranya sering diguna pakai. Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya. Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami. Namun kedudukan suami sebagai raja tidak pernah dilupa walau dia tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam. Ilmu bermain video game di komputer mereka rasa lebih perlu. Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar dan sesudah belajar perlu handal. Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri, kalau boleh perlu boleh memasak mcm jenis lauk pauk hendak di masak…

    Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu kepada lelaki juga? Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah. Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror boleh mengimam satu taman perumahan juga.. dpt pehala besar tuuu. “Sibuk suruh kita handal memasak, mereka tu bolehkah jadi imam ker?” Dengus teman wanita yang lain. Betul juga. Berapa kerat lelaki yang menjadikan sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya? Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa lelaki tentang kebolehan yang satu ini. Ternyata ramai yang menjawab tidak confident menjadi imam sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna, salah tajwid atau pun dia merasakan isterinya lebih handal malu Ahhh. Ada yang kata lebih elok dia dan isteri sembahyang sendiri-sendiri. Ada juga menjawab, rasa kelakar pula apabila dirinya yang rugged menjadi imam. Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat memberatkan wanita perlu pandai memasak jika mahu bersuami. Lelaki juga harus boleh menjadi imam supaya kewibawaan mereka sebagai ketua keluarga tidak goyah atau menjadi mangsa ‘queen control’. Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang. Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!
    Pun sama belajar jadi imam dan belajar ngaji quraan… sesama laki bini mengaji dan imamkan sekeluarga barulah rezeki melempah ruah.. tak gitu???

    Banyak jalan kebaikan yang dapat melapangkan rezeki dan memudahkan urusan kita, seperti berbuat baik kepada orang tua, menyambung silaturahmi, bersedekah, membantu fakir miskin dan anak yatim dan berbagai ibadah-ibadah wajib dan sunnah seperti yang telah dicontohkan oleh Rasulullah shallallahu `alaihi wa sallam yang kesemua itu dapat meningkatkan keimanan dan ketaqwaan kita…. Wallahualam…

  18. salam, orang lelaki ramai meletakkan mesti pandai masak syarat no 1. mcm mn pula jika org perempuan meletakkan syarat lelaki mesti pandai jadi imam syarat no 1? adakah anda setuju orang lelaki?

  19. Salam..

    Bagi saya, ianya bergantung pd keadaan. Kalau dpt isteri suri rumah sepenuh masa, kenala rajin dan pandai2 memasak. Kalau dpt isteri yg bekerja, masak sikit2 pun jadilaa…

  20. masak asik tak sedap je… kena complain ngan suami.tak pernah suami ucap terima kasih,sedangkan dalam penat2 balik kerja terus masak… tension betul

  21. saya setuju 100% dgn pendapat dr danial tu… kalau pandai masak pun tapi solat tak jaga, tak guna jugak… sama la situasinya kalau time bulan puasa.. sibuk buat kuih sampai lupa kelebihan ibadat terawih.. itulah mentaliti masyarakat melayu yg perlu diubah mengikut ajaran islam sebenarnya. ingatlah, islam is a way of life…

  22. Best gak baca topik nie..Nak tau gak pendapat org..Nak tergelak pown ada.. 😆 wakakaka

    Hrmm den pun kena belajaq sampai handal noh mcm bro Omarm kata.. 😀 Bukan x tau masak,tau masak tp jarang dok dapuq,sb rasa tak de tanggungjawab..he3..

    Cuma x experience,slow sikit..heh..!Nmpknya kes nie serius gak..takut nk kawein..haha!

    Penat gak noh,klu balik2 keja terus kena masak..klu keja shift kena bangun awailaa noh,tak leh nk tidoq ikut suka n tngk TV drama industan daa.. 😆 hehe gurau jew..

    Dngr kata,klu dah kawen nanti,gerenti automatik pandailaa masak n bahagi masa..Hrmm itupun dengar member2 cerita..huhuhu 😉

  23. klu perempuan syarat kena pandai memasak , lelaki syaratnya kena la bleh jd imam,bru bleh jd ketua klurga yg baik.. pompuan g kls memasak , lelaki cari la klas untuk jd imam … haha,,,

  24. saya setuju dengan pendapat aiza_chome. asyik nak suruh pandai masak sahaja, tapi kalau diri x jaga sembahyang buat apa? mentaliti masyarakat kita ni menekankan kebendaan sangat.

  25. Pernah tak dengar cerita, seorang lelaki yang bernazar…
    ceritanya begini,

    Pada zaman Rasulullah dahulu, ada seorang lelaki yang terlalu menginginkan seorang zuriat yang telah bertahun-tahun mendirikan rumahtangga. tapi tidak pernah diberikan seorang zuriat pun. Satu hari lelaki ini bernazar bahawa beliau akan meminum air kencing anjing sekiranya dia dapat seorang cahaya mata nanti.

    Dengan kekuasaan Allah s.w.t, satu hari isterinya mendapat berita bahawa isterinya mengandung. Setelah selamat melahirkan anak itu, Lelaki itu teringatkan akan Nazarnya, namun beliau tidak sanggup untuk melakukannya.. bagaimana pun dia perlu menunaikan juga Nazarnya.

    Lalu, beliau bertanyakan masalahnya kepada Rasulullah,
    maka Rasulullah berkata ” Wahai hamballah, kamu pergilah minum air di rumah seorang islam yang tidak mendirikan solatnya, kerana air itu adalah lebih jijik/ hina daripada airkencing Anjing.

    Maka, legalah hati Lelaki itu tadi bahawa dia tidak perlu meminum air kencing anjing tetapi dia terpaksa meminum air yang paling kotor ia itu dengan meminum air dirumah islam yang tidak menunaikan solatnya.

    Disini, jelas sudah akan keterangan Rasulullah bahawa solat itu penting, da sebagai tiang agama.

    Samalah juga sekiranya kita memakan masakkan dari seseorang yang tidak menunaikan solatnya.

    Jadi Yang mana lebih penting…. Fikirlah sendiri…!!

    Wallahualam…

  26. Hmmm… Aku memang suka bini aku masak daripada makan kat luar, save bajet lagipun kita boleh pastikan makanan yg diberikan kpd anak bini pasti halalan toyyiba, berbanding kalau beli makanan kat kedai.. Bukankah mencari yang halal itu fardhu.

    Any comment?

  27. “Kebanyakkan wanita itu adalah isi neraka dan kayu api.” Hazrat Aishah bertanya, “Mengapa wahai Rasulullah s. a. w.?” Jawab Rasulullah s. a. w. :

    i. Kerana kebanyakan perempuan itu tidak sabar dalam menghadapi kesusahan, kesakitan dan cubaan seperti kesakitan melahirkan anak, mendidik anak-anak dan melayani suami serta melakukan kerja-kerja rumah.

    ii. Tiada memuji (bersyukur) di atas kemurahan Allah yang didatangkan melalui suaminya. (Jarang terdapat orang perempuan yang mahu mengucapkan terima kasih di atas pemberian suaminya.)

    iii Sering mengkufurkan (engkar) terhadap nikmat Allah. (Contohnya :Apabila berlaku sesuatu pertengkaran ada isteri yang berkata sudah 10 tahun kahwin dengan awak tidak ada apa-apapun.)

    iv Gemar bercakap perkara yang sia-sia yang berdosa. (Contohnya :bercakap mengenai perabot-perabot rumah yang tidak perlu dan mengumpat.)

    v Kurang akal dan kurang ilmu pengetahuannya dalam agama iaitu mereka sering tertipu atau terpengaruh dengan pujuk rayu lelaki, rakan- rakan, alam sekeliling dan suasana serta kemewahan lahiriah.

    Topik ini ada kaitannya dengan perkara (i)..

    ——————
    Kalau post .. tolong jangan letak iklan .. terima kasih.

  28. hannazarith …

    Mintak maaf .. riwayat tu daripada Imam mana? Siapa perawinya? Apa status riwayat tersebut?

    Rasulullah pernah berpesan, sesiapa yang mendustakan aku, tempatnya di neraka. (Sahih, Riwayat Imam Bukhari di dalam Kitab Kisah Para Nabi, Perihal Bani Isreal)

    Hati-hati .. Wallahu’alam.

  29. En/Cik hannazarith … kena bagi detail dari Hadith mana kita ceduk???.. kalau tidak pening jugak kita nak semak…
    Rasanya kalau kita org Islam tak tergamak nk minom air kencing Anjing… dengar pun dh ngeri???

  30. Maafkan hanna…
    hanna pasti hanna dengar dengan dengan jelas..
    Didalam salah satu ceramah yang hanna pergi…

    Apa pun terima kasih kerana mengingatkan hanna…

    Coz sesuatu fakta perlukan bukti untuk menjelaskan sesuatuperkara…

  31. Btoi tue Pakcik..dia dok merepek jew..!Apaa daa..

  32. ada kasih sayang dalam masakan isteri

  33. saya rasa tak salah kalau lelaki pandai masak,pengelaman saya waktu umor saya dalam 10 tahun pandai masak,arwah nenek saya ajar cara masak,tu zaman kampong mana ada letrik.tak macam skarang senang saja alat yan diguna kan,saya sampai skarang dah tabiat saya suka memasak.dan selapas makan terus cuci pingan sendiri.saya tak suka mengharapkan isteri kita yang masak,manalah tahu kan dia sakit ke,aper ke.skarang fikir betul.

  34. btul3..skunk ni,suami isteri pun makan luar jek,xde mse nak masak,sbb masing2 keje n blik petang;-)..xpun guna panduan buku memasak sahaja..wee…jgn marah ya….beutifullllllllllll……..;-p

  35. salam…lelaki bukn setakat x bleh nk jadi imam…nk sembelih ayam pun x confident…huhu

  36. mesti2…tp kalo dah laki pon tak kisah bini sanggup masak ke dak..dah tentula sang bini pun naik lemak.tp sbg isteri jgn la amik kesempatan bila suami baik sgt.. bila dah sanggup jd isteri org tu, kena la sanggup masak utk dia n anak2, wpun dia tak kisah sgt. tp org lelaki ni ego..dia buat dekkk jer, smpai masa nanti jumpa pompuan yg lebih sempurna..haa, masa tu mula la ungkit2 bini tak pandai masak..tak mau masak..tak tau masak…masa tu…apa nak kata dah beb?….perisai tak cukup kuat!!!

  37. Fahe fahe lah perol.. die leteh kot..tak pa lah beli lauk kat luak..masak nasi ..makei bersama..

  38. pompuan mmg kena pndai masak, bkn utk suami jer,,utk family, keluarga mentua pun. masalah kalo xpndai masak,,camane kalu tetamu dtg, kawan2 dtg nak mkn pe,, xkan nk order je,,x best la kan. at least bole la masakkan.. skrg ni xde alasan la xtau msk, sume canggih. kalo xde resepi bole search je kt internet,btul tak,,

  39. Salam…

    bila dah kahwin maknanya kita share hidup dengan pasangan kita. Jadi apa yang kene / hendak / akan buat juga perlu share. Lakukan bersama, bila sebelah pihak kurang, sebelah pihak lagi lengkapkan dan bagi sokongan sepenuhnya.

  40. saya pn stuju pendapat u all kerana kt sebagai ppuan perlu belajar masak walaupun kita belum ada pasangan hidup

  41. Dalam masyarakat kita, dan kebanyakan masyarakat lain didunia perempuan mmg dikaitkan dengan tugas memasak..mungkin sebab dahulu kala kebanyakan perempuan hanya duduk dirumah..mengemas, memasak dan mengurus r/tangga saje lah..Itu sebab dikaitkan pulak dgn soal menjaga hati suami/jaga perut suami etc..
    Tapi sekarang kebanyakan perempuan turut bekerja, memasak tak lagi jadi perkara utama..duit ada, makan luar aje la..tak payah susah2 nak potong2 ikan, sayur, bazir masa di dapur..kalau pun rajin nak masak, weekend la waktunya..
    Tapi pada saya lebih baik kalau perempuan atau lelaki tahu memasak..bukan soal nak jaga hati/rumahtangga baik lelaki /perempuan..tapi soal kebersihan dan kepuasan bila memasak sendiri..walaupun simple, puas hati..bila makan dikedai, soal kebersihan selalu sgt jadi issue..so, tak salah kalau tahu memasak..infact its a bonus to both husband and wife..

  42. kalo pandei memasak lagu dio, bukan cita rase kito pun tak guna lah..lebeh baik masak nase sendiri -beli lauk kat restaurant mamak..lage best..

  43. reti ke .. tak reti ke .. same je ..
    Tapi .. diberi pilihan, nak yang tau masak ke.. nak yang tak tau masak ke ..
    Confirm aku cari yang tau masak ..

    Yang suke jenis tak tau masak .. itu die nyer pasal la.

    Kalau pompuan yang tak tau masak nak gaduh gaduh .. die nyer pasal la tu .. sendiri tak tau masak .. sendiri nak komplen .. kih kih kih .. bikin malu je ..

  44. Ada beberapa hadith yg sahih meriwayatkan ttg nabi sering
    bertanya pada isterinya (yg maksudnya lebih kurang)ttg hidangan apa untuk dimakan pd hari tu.. begitu juga bertanya tentang makanan di atas dapur. (Nampak jelas bukan beliau yg
    memasak tapi isterinya)
    Jadi dari sini lah wanita muslimah dpt panduan ttg satu lagi peranan mereka sebagai isteri. Pon begitu bukanlah wajib atau tak boleh tidak. Cuma contoh yg terbaik untuk siapa yg harus memasak/menyediakan makanan(beli luar kalau desperate) ternyata terang disini.. Wallahualam

  45. perihal diatas salah satunya direkodkan dlm bukhari

  46. Se-elok2nye isteri kene tahu memasak.Kalau tak tau memasak, siap pulak yang nak masak. Kalau orang gaji yg memasak, rase2 ye la saya akan kawin dgn orang gaji yg tau memasak dari berkawin dgn isteri yg tak tau memasak. Memang ia bukan perkara wajib, tapi naluri kita mahukan sesuatu yg terbaik untuk diri kita, anak2 kita dan sesiapa saja yg berkunjung ke rumah. Makan kat kedai selalu atau hari2 bukan nye elok. Kita tidak pasti tentang kebersihannye, kehalalan nye, dah juga selalunye tidak elok untuk kesihatan kita sendiri walau pun kita mungkin mampu untuk berbuat demikian i.e. makan di luar.

  47. salam..

    sebagai seorang wanita, kebolehan memasak bukan saja merangkumi keenakan masakan itu semata-mata malah mempengaruhi bagaimana cara anda memperuntukkan masa utk memasak, mengemas semula setelah selesai memasak, menghidang sehinggalah yang paling utama iaitu bagaimana anda memberi layanan / adab di meja makan. itulah kunci utama…kalau ikutkan..smua orang tau masak cuma naluri kasih sayang perlu ada dalam masakan itu sendiri. barulah terbit kelazatan makanan yg disajikan..kdg2 orang lelaki agak sedikit cemburu dgn layanan si isteri orang terhadap si suaminya semasa menikmati juadah kerna dia x mendapat layanan sebegitu rupa..kasihan..

  48. ada yang ditatang bagai minyak yang penuh tapi stil cari yang lain

    kalau wanita dikatakan ramai sebagai isi neraka maka sudah pastilah kaum lelaki kena menjaga nya agar tidak menjadi isi neraka, ajarilah dia, bersama-sama mengharunginya lebih lagi wanita skrg berkerjaya,rumah dikejar kerjaya dikejar

    dikatakan wanita ada 9 nafsu dan 1 akal dan lelaki sebaliknya maka sudah pasti lelaki perlu menjadi ‘GUIDE’ agar wanita dididik dijaga agar tidak menjadi isi neraka…kalu anda letakkan semua diatas bahunya nescaya dia tidak mampu menanggungnya dan terjadila rentetan yang tidak sepatutnya kepada wanita tersebut….

    fikir dan renungkan..
    semoga kita , lelaki dan wanita, menjadi yang beriman disisi Allah.
    Ameeennn

  49. Assalamualaikum.. bagi pendapat aku.. solat..tanggungjawab.. baik suami atau isteri.. sama.. give and take.. yang mana dulu..kita dulukan.. tertib.. masing2 ada tanggung jawab masing2 terhadap agama,keluarga,diri sendri.. semua ada tugas masing2.. kasih sayang..apapun.. semua mesti balance..

    Walla hu’alam

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.