Lantak korang laa Palestine, yang penting aku happy.

Salam,

Maaf, tajuk agak berunsur provokasi.

Namun, hakikatnya masih ramai daripada kita yang tidak mahu mengambil tahu tentang apa yang berlaku dengan Gaza. Isu Palestine dianggap sebagai sesuatu isu yang sudah basi. Ia sudah lama didengar, ia akan terus diperkatakan dan ia akan diceritakan dengan nada yang sama pada masa akan datang. Tidak sensasi seperti kes Abby Abadi dan Norman Hakim.

Kita boleh paparkan di sini tentang sejarah pembentukkan negara Israel dan sejarah kekejaman rejim Zionis, namun sudah tentu ia akan menjadi sebuah artikel yang sangat panjang.

Justeru, saya bawakan dua audio daripada Dr Danial Zainal Abidin yang membincangkan secara ringkas tentang pergolakkan yang berlaku di Gaza. Yang menariknya beliau juga membincangan perkara-perkara yang boleh sama-sama kita lakukan untuk membantu saudara-saudara kita di Gaza.

Mudah-mudahan ia membantu menyedarkan kita semua.

عن حذيفة بن اليمان قال : قال رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم : « من لا يهتم بأمر المسلمين فليس منهم ، ومن لا يصبح ويمسي ناصحا لله ولرسوله ولكتابه ولإمامه ولعامة المسلمين فليس منهم »

Daripada Huzaifah r.a., bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesiapa yang tidak mengambil tahu tentang urusan orang-orang Islam, maka ia tidak termasuk dari kalangan mereka. Sesiapa yang pada pagi dan petangnya tidak ikhlas kepada Allah dan RasulNya dan KitabNya dan pemimpinnya dan kepada umat Islam, maka ia tidak termasuk dari kalangan mereka (umat Islam)”

(Riwayat Thabrani. Sheikh Al-albani mendaifkan hadith ini, lihat salasilah daif #312 )

Wallahu’alam.

17 Trackbacks