Mencari Doa Yang Makbul – Untuk Yang Sedang Cari Jodoh | myJodoh WebBlog
.. mencari si dia yang soleh ..
Header

Mencari Doa Yang Makbul – Untuk Yang Sedang Cari Jodoh

November 9th, 2008 | Posted by azrul.alwi in Bahan Bacaan | Panduan Memilih Si Dia

This post has already been read 403 times!

Assalamu’alaikum,

Ini bukan artikel lagi .. maaf, lama benar tak post artikel. Berikut adalah sebuah buku yang ditulis oleh Ustaz Abdul Rahman Mohamed bertajuk, “Mencari Doa Yang Makbul.” Amat baik untuk mereka yang bertanya “kenapa doa aku tidak makbul?” atau “bila doa aku nak makbul?” Buku ini menghuraikan “doa” dari sudut istilah, teori dan practikal.

ISBN : 9789675029103

FacebookTwitterGoogle+Share

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

16 Responses

  • sniper says:

    menarik.tapi kenapa nak masuk myjodoh ni kena bayar ya?nak kena bayar berapa?.

  • Omarm says:

    Berdoa termasuk satu ibadah yg di tuntut, cara yg paling Afdal untuk menghampiri diri kepada Allah Subhanahu wa ta`ala… Apabila ikhtiar dan usaha yg teratur dan terancang, tersasar tidak menghasilkan sesuatu ke arahnya…

    Disinilah kelebihannya permohonan seorang hambanya dan kemutlakan khaliqnya… Sebenarnya berdoa, bukanlah pelarian bagi orang2 yg kecewa, ia adalah satu tuntutan yg harus menjadi amalan serta sikap sesorang dalam hidupnya..
    serta wiridkan secara terus menerus supaya ditingkatkan ketakwaan serta neninggikan prestasi ibadat, insya-Allah…

  • wannanne says:

    Kadang-kadang penat berdoa dan berusaha smpai rasa dah letih tp kecewa ttp menjelma. itukah realiti hidup?

  • FADLILLAH says:

    ITU SUME DUGAAN HIDUP

  • zie says:

    Assalamualaikum…

    Sentiasalah berdoa dan mengingati Allah s.w.t.
    Marilah kita saling ingat-mengingati antara satu sama lain…insya’Allah..Wachaa..hehehe.

  • ainin sofia says:

    assalamualaikum…

    apa sahaja yg kita lakukan mestilah diiringi dgn doa..insyaallah..semoga dberkati semua amalan kita.

  • nik says:

    assalamualaikum,
    sy nk sentuh ttg… :
    [Comment by wannanne on November 29, 2008 @ 10:15 am]

    senarnye..semmgnye adakala kita memikirkan doa2 kita..
    “knp ye tidak dimustajabkan?”
    “tidak cukup byk ke kita berdoa?”
    “dah penat nih..tp..ttp x nmpk pn hasilnya..?”
    “knp? bagaimana? dan knp…? knp…?”

    bertenang sejenak terlebih dahulu..

    mari kita semak terlebih dahulu ttg peranan n tanggungjawab kita kepadaNya..
    sedarkah kita bahawasanya kita ini adalah hamba kepadaNya semata-mata..kita ini memerlukan @ berhajat kepada kekuasaanNya dan pemberianNya..betul x?

    tp..
    adakah kita telah pun melaksanakan segala tuntutanNya terhadap kita?….ataupun,
    adakah kita telah BERUSAHA melaksanakan segala tuntutanNya..?

    dlm ayat Qursi..Allah menyebut…
    (..tiada siapa yg dpt memberi syafaat kecuali dgn izinNya..)

    dlm surah yg sama ayat 216 (sila rujuk)
    (..boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, boleh jadi juga kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu..)

    satu lg ayat yg menarik utk kita sama2 perhatikan ialah..

    dlm surah al-hadid ayat 23 (sila rujuk)
    (supaya kamu jangan berduka cita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri)

    cukup utk itu..mari kita membuat kesimpulan terhadap terjemahan bg 3 ayat suci ini..

    apa maksudnya..?

    Bukanlah Allah itu tidak memustajabkan doa2 hambaNya..tp..Dia lg berhak utk memilih apa2 yg terbaik utk diri kita ini…manusia ini diciptakan serba kekurangan dr segi sifatnya jika dibandingkan dgn makhluk2 Allah yg lain spt malaikat,jin, n haiwan..tp..Dia ttp maha Adil dgn menganugerahkan perkara yg istimewa kepada kita..

    pandangan kita walau bagaimana hebat sekali pun..tetap tidak sama dgn pandangan Allah..tuhan yg menciptakan kita..
    oleh itu, segala apa yg kita hajatkan dan segala apa yg kita terima adalah ketentuan dr Allah semata-mata…

    terdapat juga pendapat ulama yg menyebut ttg muahasabah diri n perbaiki diri kita sebelum kita bermohon apa2 terhadapNya..
    perkara ini tidak dapat disangkal lg..krn firman Allah dlm surah adz-zariyyat ayat 56 (sila rujuk)
    (tidak aku jadikan jin dan manusia ini melainkan hanyalah beribadah kepadaKu semata-mata)

    akan tetapi..
    firman Allah lg..
    dlm surah ghafir ayat 60..bukanlah bermaksud Allah tidak menepati janji atau kata2Nya sendiri…wal3iyazubillah..(p/s : fahaman sebegini adalah salah dan boleh mengundang syirik..hati2lah)
    tp..ia membawa maksud bahawa Allah memustajabkan semua doa hamba2Nya..tp..Allah lebih berhak memilih apa2 yg sesuai utk hamba2Nya..jika perkara yg dihajati tidak berlaku..maka, doa (syafaat drpd amalan kita itu) akan dibawa manfaatnya di hari akhirat kelak..jadi..x usahlah kita risau @ khuatir..setap doa kia pasti diterima olehNya..

    yg penting…kita tidak berputus asa terhadap rahmatnya..
    sila lihat surah az-Zumar ayat 53…

    dah la tu..terlalu byk merepek lak saya…
    sekian, segala yg baik dr Allah..segala salah dan silap tutur kata adalah dr sy hasil pemikiran dan ilmu yg cetek ini..sama2lah kita berdoa dan berusaha utk mencapai redho dan kasih Nya..

    salam ukhwah kpd sume..

    kalau psl jodoh ni sila tgok surah at-tahrim ayat 5..
    ada pengajaran yg kita boleh ambil..
    jgn putus asa ya kawan2…!

  • wafa says:

    salam.. camner ye nak mengistiqamahkan kekuatan dalam berdoa nih… dah faham doa tu senjata orang muslim… tp sama spt petikan komen wannanne kekadang timbul perasaan letih… jemu dsbg…. tapi bukannya berputus harap… mungkin rehat seketika.. sedangkan yang terbaik dalam berdoa nih istiqamah…

  • yana says:

    Assalamualaikum…jodoh setiap manusia telah ditentukan. tp ade org kata jodoh perlu di cari, xleh duduk diam je. sbagai seorg prempuan,usaha dalam bentuk mcamane untuk mencari jodoh?

  • zana says:

    Salamm..sentiaselah berdoa dgn tidak putus-putus coz..berdoa tu tanda kita tunduk pada Allah yang mengurniakan sesuatu yang dikehendakiNya..Tidk berdoa tanda sifat kita yng sombong terhadapNya..tiada sesiapa pun yang akan memberi… jika kita tidak meminta..meminta n terus meminta..

  • adik says:

    adik berada dlm keadaan di mana si wannanne berada……… adik ada buat solat hajat mohon sesuatu hajat pd Allah…. tp, kalau Allah tak makbulkan, tktahu la adik nk ckp apa….. mmg rs penat, putus asa, kecewa….. ntah….

  • dalam sholat ada 7tempat meminta/doa says:

    duduklah tumakninah di antara dua sujud pilihlah diantara doa doa tsb

  • icha ariesta says:

    salam…………

  • Hamli says:

    Bagi saja doa yang patut dibaca supaya orang baca,bukan komen belok sana sini.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

This site is protected by Comment SPAM Wiper.