.. mencari si dia yang soleh ..
Header

Salahkah Wanita Memilih Yang Lebih Kacak?

May 2nd, 2008 | Posted by azrul.alwi in Panduan Memilih Si Dia

Hensom Macam Gajah

Kita sering mendengar ada pihak yang mengeluh terdapat segelintir wanita yang hanya memberi tumpuan kepada mereka yang kacak dan bergaya sebagai calon suami. Mereka menyelar golongan wanita ini kerana membelakangi golongan lelaki yang beragama dan mengutamakan rupa. Salahkah wanita mengutamakan rupa?

Berhubung dengan rupa, Muhammad Abdul Aziz Al-Halawi, di dalam bukunya Fatawa wa Aqhidyah Amiril Mu’minin Umar ibn Al-Khattab menceritakan Umar pernah berkata, “jangan kamu kahwinkan puteri-puteri kamu dengan laki-laki yang hodoh rupanya, kerana rupa dapat mengakibatkan mereka tertarik, seperti lelaki tertarik kepada wanita.”

Justeru, adalah tidak menjadi satu kesalahan seorang wanita menilai seorang lelaki berdasarkan rupa dan penampilanya. Hanyasanya biarlah ‘outlook’ tersebut diiringi dengan kemantapan beragama.

Wallahu’alam.

Rujukan

Fatawa wa Aqhidyah Amiril Mu’minin Umar ibn Al-Khattab, Muhammad Abdul Aziz Al-Halawi.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

41 Responses

  • omarm says:

    Amboi.. tuan WM.. macam perli saya pulak!!!
    mentang2 kerja saya tangkap Gajah… Gambaq gajah pulak…
    kami tau kami tak ensem!!!!!he!!!!he!!!
    Apa pun kita perlu bersyukur segala nikmat yg Allah berikan pada kita…. Rupa paras semua anugerah illahi kpd kita..
    Cuma yg perlu kita ubah ialah akhlak… paras rupa yg cantik kalau akhlak tak baik…. kebahagian tidak akan kekal lama…

    Menyusuri kehidupan Rasullah SAW dari kecil hingga dewasa sungguh mengkagumkan… ketika remaja ia di gelar ‘al-amin’dan juga ketokohannya sebagai pemimpin….
    Kehebatannya sebagai ketua keloarga yg lemah lembut, bertingkah laku sopan dan penuh peradaban…

    Sehingga Aisyah bila di tanya ttg Akhlak Rasulullah ia mnjawab Akhlaknya Adalah “Al-Quraan”… menunjukan betapa tingginya dan hebat akhlak Rasullah itu…

    Dalam dunia yg serba mencabar ini dimana manusia semakin hilang sifat belas kasihan, menjadi terlalu tamak dan rakus kepada harta… dan memandang ropa yg cantik sahaja… budi perketi di tolak tepi…

    Kesannya.. bila dah kawin… baru tahu.. lelaki hidung belang… menipu…..
    Biarlah ropa tak cantik.. rumah tangga aman bahagia… Asalkan hati baik dan berbudi bahasa….

  • wana says:

    pandangan mata setiap org berbeza dlm menilai kecantikan/kekacakan…dlm memilih pasangan hidup, jgn hanya memandang pd rupa paras shj krn ianyer x kn kekal.tp pilih la krn agamanyer dan yg sedap pd pandangan mata kiter, krn itu lah yg blh menjamin kebahagiaan di kemudian hari..insyaALLAH..

  • nickolex says:

    adalah tidak menjadi satu kesalahan seorang wanita menilai seorang lelaki berdasarkan rupa dan penampilanya…
    tentu skali lelaki yang tidak mempunyai rupa yang menarik berkecil hati…xpe..cinta itu buta….xmenarik xpe bro.. jangan sampai dihina sudah ler..yg tu bertambah geram kalu break off sebab perempuan ada pilihan lain..peh..myirap darah..sabar..dunia ibarat roda.ada masa diatas ada masa di bawah..(bila nak diatas,asyik kat bawah aje nie) jejaka xberapa menarik-mata sakit ler tpi hati baik punya.

  • nickolex says:

    xsalah tpi nak kata bagus tu xde ler sgt…….
    ahaks..lelaki macam aku pun memilih..
    hati baik muka comel bonus tu..
    tpi kalau muka dah xde feel..hati bacin..
    em.xdapat lah jack nak terima..
    hati baik muka biasa tu boleh layan ler..mata sakit skit ler..tpi hati shahdu ok ler
    betul x..
    wanita pulak sering saja mencari yg lebih kacak.. biasa ler tu..tgk time shooping berjam2 lama macam tu tu jugak lah diorb memilih…(psst lelaki kena kerja keras skit jaga nama bro..)

  • PuRpLe says:

    Muahahahaha adeihh nk tergelak..Haa Bro Omarm..tue kwn hencem pun dok ada ye..Awat gajah tue dok lena??Bro Omarm dok buat apa tue sampai gajah pun tutup mata maluw gitew..

  • I am a man, and admitly, most men will opt to have beautiful wives. It is natural, for us, love staring at something beauty. So, I guess, it is not fair to say that women should choosing a guy for being good looking, right?

    However, I am not comfortable when a lady say that she likes handsome men… full stop. Does she has a cocnern if that so called ‘handsome’ guy is just good for his appearance only, and nothing else? However, I guess this dialog is acceptable: “I prefer my husband to be good looking, however, I will not comprimise his other values like being responsibility, faithful to religion, respectful to elders, educated, having stable career, and love and cherish me as his wife.”

    Btw, en Azrul: Siapakah gadis yg menjadi model iklan myjodoh tu?

    😉

  • nondak says:

    Kalau mengikut gambar gajah jantan di atas,yg bersopak, sudah tentu gajah bertina mencari yang lain.Kadangkala kulit buku menojolkan kehebatan nya tetapi kadangkala isinya tidak sebegitu,bagitu jua manusia.”tepok dada tanya selera” boleh tak dayung kecil mendayung sampan besar? badan keletihan rasa tak kemana.

  • nondak says:

    purple dio keletihan buat kerja lebeh masa malam tadi,sampai malas nak buko mato nyo..kot2 hang tak berperasaan,hang saja aja buat2 tak tahu kot..

  • nondak says:

    Apa yg hendak disalahkan lagi? ugama kita sendiri menyuroh kita mencari -ada rupa,berharta dan berugama.kalau tak ada rupa tak ada mood nak mendekati,kalau tidak berharta hidup susah melarat-jiwa tidak aman,kalau tidak berugama bila mati semua masok neraka jahanam,…”jangan sekali kali bertepok sebelah tangan sahaja” melainkan rela hati-nanti ada yg keciwa makan hati sampai mati…

  • nondak says:

    ..Boss gajah diatas kepunan agaknya,sampai pejam mata mengigat mempelam muda agak nya…have a nice days booss..

  • auliya says:

    waaahhhh,
    topik yang agak menarik neh,,,,
    dah aku ni cun (heheeh) mesti la nak couple yang hensem
    tapi kalo dah jodoh dgn laki tak hensem, nak wat camne redha je la….
    tapi best gak sbb bila kuar dating je org asyik pandang2 …hahaha publicity bebbbb
    mampos la org nak kata ape,janji aku bahgie

  • Rina says:

    Apasal tayang gambar gajah tu ?? Gajah tu comel apa …saya ni peminat binatang .

  • Rina says:

    Tak salah la memilih rupa . Dalam Islam pun diharuskan melihat pasangan sebelum bersetuju untuk berkawin . Itu sebab la kita kena jaga penampilan supaya cantik…kemas..bersih.Islam suka kepada kecantikan , kebersihan dan kekemasan .

  • Rina says:

    Nabi Muhammmad S.A.W tu rupa parasnya memang cantik…ditambah pula budi pekertinya yang mulia . Bagi orang sekarang yang cantik atau hensem tu ada la dugaan untuk mereka yang Allah berikan . Kadang2 cantik tapi perangai huduh…Perasan cantik yang tak seberapa tu ….kecantikan ni lama2 akan hilang juga .Orang akan jemu melihat wajah yang dulunya konon cantik .

  • auliya says:

    tapi,rupa cun or hensem tu jap je
    dah tua kang,kerepot gak….
    nway terima la diri sendiri seadanya..

  • Ju says:

    Assalamualaikum wrt..
    Ju sokong kata2 n pendapat saudari wana tu..yg pnting akhlak ssorang itu..bg ju rupa paras tu blakang citer..ibarat kata pepatah xkenal maka xcinta..hehehe..
    Klau wjah encem tp perangai entah apa2 entah wat pa!! wat sakit jiwa adalah..
    satu lg klau memilih tu ukur2 gak di badan sendiri..hehehe

  • omarm says:

    Gajah tu.. nanggis… sebab siapa pun tak mau kawan dengan dia… dia tak encem????

  • akma says:

    Bagi saya pula..kita wanita pun ada hak memilih..Islam telah mengariskan ciri2 pilihan yang tepat..kawin lah dgn seseorg kerana..harta, kecantikan, keturunan, dan Agamanya..tetapi Islam lebih menekankan soal Agama..pesanan ini bukan sahaja untuk kaum lelaki saja tetapi untuk kaum hawa juga.

    Pandangan kacak tu sebenarnya kita yang tafsir sendiri bukan org lain, sebab itu yang telah Allah berikan ke dalam hati masing2..tulah kekadang kita lihat ada pasangan seorang cantik n seorg lagi tidak..tapi kita tak tau apa tafsiran mereka terhadap pasangan masing2.

    Sebenarnya kita tak kan dapat yang perfect..kalau adapun sudah pasti kat syurga nanti..harap2 kita dapat jadi calon masuk ke sana.

  • PuRpLe says:

    Ehh Bro Omarm..bukankah gajah tue ada masuk dlm gmbar Bollywood HAATI MERE SAATHI??itupun dah kira glemer lorr..Bro encem tp memilih kot?? 😛

  • otai says:

    tak salah klu dia pun cantik yg mslhnya dia tak cantik nak yg kacak..akan timbul mslah nanti..tapi jika guys itu mampu terima ok lah..apa pun kena laa cermin diri…

  • NONTAK says:

    Sekarang ni kebanyakan wanita tak kisah sangat berkemungkinan mencari yg loaded aje supaya dapat menampong keperluan hidup mereka – itu yg paling mustahak pada mereka,kalau handsome poket kosong nak buat apa,walaupun keadaan bersopak atau macam zombie atau keadaan menunggu time of call aje – jelas dan nyata dalam hidup ini,kata karim kalau dia dapat datin “dah nak sampai pun ” boleh di terima – asal masuuuuuk.kebiasaan wanita yg “serba kekurangan-wajah” tetapi berkemampuan dari segi kewangan-loaded atau mewah mecari lelaki kacak walau pun poket kosong-bagi menyendap pandangan mato ajo,menonjolkan kebolehan “mereka boleh” tetapi ..dalaman berulam jantung,itu ada lah hakikatnya- yg sebenarnya-mereka sanggup menderita zahir batin,paras rupa ada lah tarikan, mau pun dlm apa2 aspek perbuatan – sekali pun.

  • omarm says:

    Otai.. dalam hal sebegini.. wanita berhak memilih untuk mencari pasangan hidup… kerana wanita kebanyakan memilih teman hidup mereka lebih berhati-hati…saya akui kata “OTAI” Cermin diri dulu sebelum kita melangkah kehadapan….
    Berbanding lelaki, asal cantik, berdahi licin mereka cekup….

    Dalam apa jua keadaan sekali pun, untuk meredakannya, kita kena kembali kepada Islam… itulah pegangan dan kekuatan yg. akan mengimbangkan kita semula… tidak terpesona dgn kecantikan dan kejelitaan semata-mata..
    Kerana yg buruk mampu kita tepis dgn kekuatan iman…
    Bandingan ini perlu untuk diturunkan kepada Zuriat atau keturunan kita akan datang…

  • Rina says:

    Gajah tu comel walaupun penuh kurap .he he he …

  • Aini says:

    Pada pandangan peribadi saya, cukupla sekadar sedap mata memandang…

  • LiZ says:

    Awat letak gambar gajah?
    ya.betul tak salah wanita memilih yang kacak? tetapi,bagi pandangan saya, kacak sangat pun payah gak..takut kena kebas :) CUKUPLAH SEKADAR SEDAP MATA MEMANDANG,TAK BERAT BAHU MEMIKUL!!

  • Omarm says:

    Gambaq Gajah Glamer sikit… Lambang kekuatan dan daya ketahanan diri…. kalau agak berat bahu memikul… carilah calon suami… biar suami pikul bersama…..

  • mahsuri says:

    Tak salah kalau kita memilih pasangan yg cantik ataupun kacak,janji kehidupan masing2 bahagia jangan separuh jalan sudah la..Nanti diri sendiri yg merana.Jangan pandang cantik pd luaran saja….hati juga nak cantik dan tulus.

  • Salam semua, topik artikel ini mcm menarik..tapi hakikatnya baik kaum hawa dan kaum adam tentulah ada ciri ciri yang dicari dari diri pasangan memasing.Tapi sy agak dalam kebanyakkan kes lelaki lebih demand kot pasal kecantikan ni,sebab mereka memandang dari kaca mata fizikal.. jarang sekali yang melihat seseorang wanita dari hati budi..tapi nak buat macamanakan dah fitrah kaum adam….kekadang diri ini sendiri terkedu bila disindir oleh teman-teman lelaki..maklumlah i m not physically attractive,sekeping je kan..huhuhu..namun diri ini setiap hari sentiasa berdoa agar ada jodoh soleh yang dpt melihat diri ini dari kaca mata hatinya..Ameen..Doa sy buat semua..:-D

  • nunwowro says:

    salah ke tak salah?
    pendapat yg dhaif..
    buat lelaki..
    perempuan biasanya kurang berikan tekanan pada rupa paras..
    Rasulullah jg menganjurkn perempuan mementingkn agama n akhlak.
    buat perempuan..
    lelaki biasanya lebih berikan tekanan pada rupa paras..
    Rasulullah jg menganjurkn lelaki mementingkn rupa, keturunan, harta n agama..
    p/s:bahaya jg perempuan yg sdh bersuami berani cuci mata tgok mamat2..lelaki takpe, kalau xtahan da lg 3..
    smg kt diberikan kekuatan dr Allahu Qawiyy utk menahan pandangan drp melakukn maksiat

  • harith says:

    …semua orang inginkan kesempurnaan..termasuklah dalam memilih pasangan…wanita lebih banyak berusaha untuk cantik dan dapat menarik perhatian.ramai.begitu juga lelaki berusaha untuk mendapatkan perhatian wanita yang ingin dikenalinya…..penilaian dan penerimaan setiap orang berbeza dari segi personaliti…yang penting hati mesti ikhlas yg akan terpancarlah dari sinar matanya..lirik senyumnya dan budi bahasanya…..belajarlah dari persekitaran…dan hati kita juga mestilah baik dan ikhlas

  • Wan says:

    Tak salah wanita memilih.Lelaki juga memilih.Tetapi dalam pada kita memilih yang cantik,yang kacak,yang berharta….kita pilih la yg berugama..pasti menjamin kehidupan kita dunia dan akhirat :)

  • jae says:

    sy pilih yg hensem hatinya, paru-paru dan jantung juga yg kacak2 saje. Tgk gamba Xray ngn biochemical profile br tau la kot.

    alorr, kalau cantik pun masam mukanya memanjang… kan dah jd kureng dah.
    tapi kalau yg sentiasa senyum, sentiasa gembira, sentiasa bercahaya, pasti lahir dr hati yg sama indah. thus mengindahkan segala2nya. Redha, ikhlas; rupa yg sentiasa mengingatkan kita pd tuhan.

    Allah Ahad

  • ..Tak sakit mato memandang..walau dlm ati sapo pun tak tahu..yg kacak-cantik nie bila makan malam tah jemu jemu sentiasa ..tokmau mau punya..ek ek la kalu berkepit kat ‘public..gah lah ado mato kelabu memandang..walau bagaimana pun cantik kacak nie selalu di pandang ..special..tak jemu jemu ..atau sakit memandang.. tapi satu aje aku nak kata ..ada kala orng yg kacak tu..kebanyakan dapek makwe tak cantik..dah semula jadi..gitu jugak di sebalik nya..zaman millinium nie kalo kacak aje ..duit tak do pun tak guno jugak..

  • sarie says:

    salam………memang x slah memilih.Tapi bg sy biar sakit dmata janji tk sakit dhati….Pada sy kalau cantik dhati brmkna cntik keseluruhan dirinye.klau yg cntik dmata belom tentu cantik segalanye………..

  • MatTonggek says:

    jika semua nak yg hansem dan beragama, abes yg tongek cam saya ni sapa yg nak? walaupun tonggek ttp insyaAllah syariat dijaga.. dan bukan ku pinta lahir sebegini.. :(

  • Gurlz says:

    kdg2 pmpuan xmemlih sgt tp pihak keluarga pmpuan yg memilih paras rupa.. tu yg jd mslh… kononnyer takut rupa ank xcomel..jd keliru plak pmpuan tu..takut sedara mara mengata la…pe2 pn bg sy klu ensem tp playboy xde mknenyer….

  • fatiah says:

    salam
    pada saya insyaallah y memahami sedap mata memandang sedap lagi mata dipikul

  • swetheart says:

    bg saya rupa tak jd masalh. tp biarla pasangan kita tu sedap mata memandang.. air muka dia jernih.. dan yg paling penting, mnjaga tutur dan tingkah laku dan jaga akhlak.. tak playboy ..

  • fresh flowers says:

    mm..bg sy lak..mmg ppuan pon mst ramai nk cr yg hnsem ni..tp kan,,stakat yg sy jmp..jarang la ade guy yg hnsem+perfect..mst ade je x ok..pnas baran la..kdg tu yg x hnsem ni almost perfect+ok..kan kan kan

  • Qahsi says:

    Semua manusia sama aja deh..yang membezakan manusia tu iman,amal,n takwa..Kacak/X kacak..Cantik/x Cantik..sama aja,semua ALLAH ciptakan,takkan nak ubah rupa jadi kacak/cantik supaya ada orang nak dekat,masyaAllah..tu x mensyukuri namanya..adei..semuanya iradat n qudrat Allah swt..kita mampu merancang tapi Allah yang menentukan semuanya..setuju?hee

  • zul says:

    selalunye pempuan xpandang rupa asalkan laki tu baik dan boleh menjaga diri die,,laki kenbnyakan pndg paras rupa pempuan tp xsumelah,,



Leave a Reply