Bawa Bersabar Memilih Jodoh Dan Jangan Tergesa-gesa

“Saya ni betul hangat hati,” kata beliau.

“Kenapa pulak?” Tanya saya.

Yer laa, orang lain daripada tak kahwin, lepas tu kahwin. Lepas tu bercerai, lepas tu kahwin semula. Saya masih macam ni jugak.” Keluh beliau dengan nada kesal.

“Boleh tak tolong carikan buat akak? Segera! Boleh tak?” Beliau meminta.

————

Jangan tergesa-gesa hendak berkahwin kak ooi!.

Alam perkahwinan sekiranya tidak dirancang dengan betul akan menimbulkan pelbagai bentuk kesukaran dan masalah. Jangan tergesa-gesa menerima atau memilih pasangan hidup semata-mata kerana tekanan daripada persekitaran. Berkahwin biar bersebab dan sebabnya sudah semestinya kerana agama.

Perkahwinan itu melengkapkan sebahagian agama. Justeru, kita harus memilih individu yang betul untuk melengkapkan agama kita. Jika tergesa-gesa, mungkin tersalah pilih. Apabila tersalah pilih, bukan sahaja agama tidak dapat dilengkapi, malah mungkin menambah kesukaran di dalam beragama.

Sebelum berkahwin, kita mungkin mengidamkan seorang suami yang boleh mengimami solat berjemaah. Suami yang beragama, yang soleh, yang boleh membimbing. Oleh kerana tergesa-gesa berkahwin tanpa selidik, ditambah pula diri sendiri selama ini tidak mahu mendalami dan mengenali ilmu-ilmu agama … akhirnya “terkahwin” dengan seorang pengikut “Ayah Pin”

Tak ka lagi ghaplah?

Di dalam Surah Al-Anbiya ayat 37, Allah berfirman, “Jenis manusia dijadikan bertabiat terburu-buru dalam segala halya.” Lalu tidak hairanlah ada di antara kita yang tidak menyedarai hakikat ini, terlupa mengawal diri di dalam banyak keadaan. Menjadikan emosi, fikiran, hati mengawal keadaan. Sentiasa tergopoh-gapah dan terburu-buru walaupun di luarnya wajah “kononnya” nampak tenang.

Di dalam sebuah riwayat sahih oleh Imam Muslim, Rasulullah s.a.w. memuji seorang ketua kabilah dari suku Abdul Qais, “sesungguhnya di dalam dirimu ada dua sifat yang dicintai Allah, iaitu sifat santun dan tenang.”[1] Di dalam riwayat lain dinyatakan, “bertindak dengan perlahan-lahan adalah daripada Allah dan terburu-buru itu adalah daripada syaitan.”[2]

Jadi, relaks kak ooi ..

Mungkin, sebelum kita tergesa-gesa membuat keputusan, kita boleh menangkan fikiran dengan mengkaji semula tanggungjawab-tanggungjawab selepas berkahwin.

Khas untuk Kak Bedah ….

Saya petik sebuah riwayat daripada kitab Muhimmah Fi Ilmi Hadith, dikeluarkan oleh Al-Hakim. Diceritakan seorang wanita berjumpa dengan nabi s.a.w. dan menyatakan beliau telah dipinang. Lalu beliau ingin tahu tanggunjawab beliau sebagai isteri setelah berkahwin kelak.

Maka bersabda nabi s.a.w., “Jikalau mengalir dari dua lubang hidungnya darah atau nanah, lalu dijilat oleh seorang isteri belum lagi mendatangkan akan haq suaminya dan jikalau patut bagi seorang manusia sujud kepada seorang manusia, nescaya aku suruh akan isteri sujud kepada suaminya”

Maka berkata wanita yang bertanya itu, “Demi tuhan yang membangkitkan akan dikau dengan sebenarnya menjadi nabi, tiadalah aku bersuami selagi kekal di dalam dunia ini.”[3]

Khas untuk Bang Leman …

Pada zaman Umar Al-Khattab r.a. menjadi khalifah, telah datang seorang lelaki kepada Umar Al-Khattab r.a. dan mengadu bahawa anaknya telah derhaka kepadanya. Si anak lalu dipanggil oleh Umar Al-Khattab r.a. seraya disuruh jangan menderhaka dan mentaati ayahnya. Tiba-tiba si anak bertanya kepada Umar r.a., “apakah seorang anak tidak mempunyai hak-hak ke atas anaknya?” Maksud pertanyaan ini adalah, “apakah tanggungjawab seorang ayah kepada anaknya?”

Lalu Umar Al-Khattab menerangkan tanggungjawab seorang ayah kepada anaknya, iaitu, “memilih ibu yang baik, memberi nama yang baik dan mengajar membaca Al-Quran.”

Si anak kemudian menjawab, “Wahai Amirul Mukminin, sessungguhnya bapa saya tidak membuat ketiga-tiga perkara itu. Ibu saya seorang hamba abdi dari Afrika dan bekas isteri seorang Majusi, nama saya ialah Khufasa’ (lipas) dan dia tidak pernah mengajar satu huruf pun daripada Al-Quran.” [4]

Oleh itu, Kak Bedah dan Bang Leman ..

Mungkin, apabila memikirkan riwayat-riwayat di atas, kita akan lebih berhati-hati di dalam mencari pasangan hidup dan tidak tergesa-gesa. Atau mungkin kita akan lebih menghabiskan masa kita mendalami ilmu-ilmu agama supaya tidak gagal di dalam menjalankan tanggungjawab apabila si dia muncul nanti …

Wallahu’alam.

——————————————————————————–

[1] http://hadith.al-islam.com, sahih Muslim #24.

[2] http://hadith.al-islam.com, Sunan Tirmizi #1935. Menurut Imam Tirmizi, berstatus gharib. Menurut Imam Sayuthi di dalam Jamiu Saghir, bersatus hassan. Menurut Shiekh Al-Albani di dalam Sahih Sunan Tirmizi, berstatus daif.

[3] Mustadrak ala sahih Al-Hakim, dengan isnad yang sahih.

حدثنا علي بن حمشاذ العدل ، ثنا محمد بن المغيرة السكري بهمدان ، ثنا القاسم بن الحكم العرني ، ثنا سليمان بن داود اليمامي ، عن يحيى بن أبي كثير ، عن أبي سلمة ، عن أبي هريرة رضي الله عنه ، قال : جاءت امرأة إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقالت : يا رسول الله ، أنا فلانة بنت فلان ، قال : « قد عرفتك فما حاجتك ؟ » قالت : حاجتي إلى ابن عمي فلان العابد ، قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « قد عرفته » قالت : يخطبني ، فأخبرني ما حق الزوج على الزوجة فإن كان شيئا أطيقه ، تزوجته ، وإن لم أطق لا أتزوج ، قال : « من حق الزوج على الزوجة : أن لو سالت منخراه دما وقيحا ، وصديدا فلحسته بلسانها ما أدت حقه ، لو كان ينبغي لبشر أن يسجد لبشر ، لأمرت المرأة أن تسجد لزوجها إذا دخل عليها ، لما فضله الله عليها » قالت : والذي بعثك بالحق لا أتزوج ما بقيت في الدنيا « هذا حديث صحيح الإسناد ، ولم يخرجاه »

[4] Abdullah Nasih Ulwa, Pendidikan Anak-anak Dalam Islam Jilid 1 (terjemahan Syed Ahmad Semait), Pustaka Nasional, Singapura, 1998; ms 374

.

.

.

.

Segalanya Bermula Dengan Niat
Petua Memilih Calon Daripada Rasulullah
Mengenal Pasti Calon Yang Beragama
Mengatasi Masalah Mulut Celupar
Kenapa Masih Belum Berumahtangga
Kenapa Perlu Berusaha Mencari
Doa Mencari Jodoh
Formula Jutawan Daripada Al-Quran
Petua Menghadapi Suasana “Frust Bercinta” Daripada Al-Quran
Teknik Bagaimana Menjadi Seorang Pendengar Yang Baik Daripada Al-Quran
Mengenal Calon Yang ‘Beragama’
Fokuskan Kepada Mereka Yang Bersolat
Si Dia Tak Pandai Mengaji
Tip Penjagaan Kulit Daripada Al-Quran
Antara Ibu Bapa dan Kekasih Hati
Kuasa Hebat Solat Istikharah

83 Comments

 Add your comment
  1. bunga harum sundal malam??? ada ka?? buruk bebenor nama..harum dah bagus,ada plak jd sundal malam…ish..ish…ish…

  2. assalamualaikum akak, buat aper nak marah.
    jodoh akan datang tanpa dicari, saya cakap betul.
    selagi tak dapat, makna kata pilihan yang bakal kita terima tu tak sesuai, sebab tuhan lebih daripada kita,
    gamak kata kita tak sabar, kita juga akan jadi sebahagian dari golongan yang akak sendiri yang tak suka, percauyalah cakap saya,
    Allah lebih mengetahui daripada pandangan mata & hati kita manusia.

  3. Betui.. tu Akak.kata Tok Batin… Buat Apa kita marah2… Kata orang kalau Marah cepat TUA… AKAK Tua… saya pun tua… Jadi DUA2 pun Cepat Lagi Tua??????

  4. Salam.

    Omarm,,,
    Time kasih atas cadangan yg diberikan. InsyaAllah akan disampaikan pada teman sy tue. Mslh dia kompleks skit. anyway for the idea k.

  5. Tapi… biarlah baca dengan bertajwid dgn betul… kalau tidak Lari makna nya…. kalau ada No Fax… tolong bagitau saya….

  6. Assalamualaikum
    saya ‘org baru’ disini..saja je lepak2 sbb sy pun tgh stress sbb tak kawin2 lagi..heheh..btw umur sy baru 23 kira muda lagi la kan..tapi keadaan persekitaran ni membuatkan sy tertekan..mak dgn sedara mara dah tanya..kawan2 pun dah mula mengusik tanya bila nak kawin..sy ni boyfriend pun takde lagi..maklumlah gemuk siapalah yg nak kan? aduh kalau difikirkan mmg sakit jiwa..apa la den nak buek ni…

  7. tahun baru….tapi saya still mcm ni…single, unemployed, sedih2…

  8. Bam…. jangan Lah Risau sangat.. tentang berat badan tu… umur muda lagi… orang Lelaki ni tak berkira sangat ttg tu… ada yg suka gemok ada yg. suka Kurus… Setengah suami suka yg. gemuk… sebab kalau bergadoh… isteri tak boleh Kejar???
    Apa pun Bam kena banyak Lakukan senaman… umpamanya.. Lari Keliling Padang, berenang bersukan. dan sebagainya…

    Kalau nak kurus… buat2 tak Lalu makan… gerenti kurus???

  9. Ala..syanell jgnla sedih..kita pun sama2 sedih gak. Berdoalah byk2 moga dipermudahkan jodoh kita.

  10. Salam.

    Lama x jenguk ruangan ni, msh blm byk perubahan lg kan. Harap2 menjelang 2008, akan berlaku perubahan dlm hidup kita semua.

    Buat Bam, bersabar menghadapi liku hidup ini, saiz badan bukan ukuran,yg penting hati, klau semua eset ada, tp hati x cantik, pyh gak, sbgai insan, kita ada kekurangan dan ketidaksempurnaan, tp jgn jadikn ianya sebagai penghalang mencari kejayaan dan sinar dlm kehidupan. Ingatlah , Allah masih sayangkan kita.

  11. KITA NI KLO FIKIRKAN SANGAT PSL HIDUP NI MMG SAMPAI BILA XKAN PUAS HATI..PE KATA KITA PIKIRKAN SOAL MATI LEBIH DARI HIDUP..

  12. Salam.

    Benar kata Aku Ni, tp sebagai manusia biasa kita dpt kah kita melakukannya? Sukar untuk mengingati mati andai kebahagian didunia masih dicari….

  13. Fikirkanlah…….

  14. Tak Mengapalah Cempaka… kita sama2 fikirkan.. mana yg baik, mana yg. buruk… kita sama2 udah Dewasa.. fikiran pun dah matang.. kalau tak tahu.. kita berguru pada yg. tahu… kalau tak pandai kita belajar… Kalau tak Kawien.. kita Kawien????

  15. kita mesti fikir..Hidup mesti diteruskan walau apa saja cabarannya & ujian.. sbb Allah pun tak suka orang yang berputus asa..so..JGN BERHENTI BERHARA
    hayati lirik yang diubah dari lirik asal Berhenti berharap..

    ~JGN BERHENTI BERHARAP~

    Aku masih percaya lagi
    dgn apa yg Kau (ALLAH)beri
    biar ku terdampar di sini
    tersudut menunggu mati

    aku masih percaya
    akan guna matahari
    yg masih mampu menerangi
    sudut gelap hati ini

    aku masih berharap
    x menunggu dtg gelap
    sampai nanti 1 saat
    Ada Cinta ku dapat

    biarpun ada derita
    bila bahagia tercipta
    biarpun ada sang hitam
    bila putih menyenangkan

    aku pulang, tanpa dendam
    kuterima kekalahanku
    aku pulang,tanpa dendam
    kusalutkan kemenanganmu

    kau ajarkan aku bahagia
    kau ajarkan aku derita
    kau tunjukkan aku bahagia
    kau tunjukkan aku derita
    kau ajarkan aku bahagia
    kau ajarkan aku derita

    rebahkan tangguhmu lepaskan
    perlahan kau akan mengerti semua

  16. Salam semua…sy bdk baru..Hmmm ckp psl kawin nie semua org pening…Tambah2 bila tgk kawan kawin..lg le terasa bahangnye..Dh la umo makin lama makin antik (27)..Tahun lpas anak murid bg kad, tahun nie housemate plak nk kawin hmmm aku nie bile la plak..Tiap2 hari aku cuba pujuk hati nie..Aku tau semua ni ketentuan Ilahi..Ada sebabnyer aku xjmpa jodoh aku lagi…Tp kdg hati nie btambah2 sayu bila ct sekolah…hanya mampu merasa nasi mnyk org je aku nie nth le..Aku hanya mampu berusaha, berdoa dan menanti dgn pnh harapan..Penantian tue mmg satu penyiksaan..Hanya Allah je yg tahu…Ya Allah, aku hanyalah hambaMu yg lemah yg tak bisa melakukan apa saja melainkan dgn izinMu

  17. Terima kasih Akma yg. di sertai Lirik Berhenti berharap… selagi bernyawa di muka bumi ini ,…hidup manusia tidak terlepas drp ujian Allah SWT… cuma ringan dgn berat sahaja yg di tempuhi…. kekadang kita hampir menitiskan air mata apabila melihat dan mendengar kisah sedih dalam kehidupan.. adakalanya reaksi kita apabila melihat kesengsaraan yg di tanggung oleh seseorang.. hati kita menjadi sayu dan hiba… terfikir juga ada orang yg di uji Allah SWT lebih hebat dgn ujian drp. kita… kita patut bersyukur kerana Allah kurniakan kita kesihatan yg baik dan mampu meneruskan hidup ini…..

  18. Salam,

    Berfikir dan merenungi nasib diri, berusaha untuk mengubahnya, ingin menjadi lebih baik dari dulu, ingin mencapai impian yang masih belum tercapai ( termasuklah dlm soal jodoh. Kadangkala umur yang meningkat tidak menentukan matangnya sikap seseorang, kadangkala sikap keanak-anakan masih ada pada mereka yg matang usianya. Walaupun keanak-anakan biarlah matang dlm membuat keputusan.

  19. Bagus juga apa yg. di perkatakan oleh cempaka ungu.. kita kena renungi nasib kita…
    Lumrah pada peringkat usia kita biasanya akan memulakan memikirkan hal yg. penting dalam hidup: soal perhubungan dan perkahwinan…

    Sebahagian besarnya mula mengambil Serius mengenai perkara ini… kehidupan sudah semakin setabil… Apakah kita sudah bersedia???? Adakah Kita bersedia menempuh hasil drp Kematangan serta pengelaman sama2 di lalui sendiri atau di pelajari dari orang Lain….

    Oleh itu, kebanyakan kita agak gusar atau malu untuk memulakan perkenalan dan perhubungan serius dgn. Seseorang…. Hingga lebih Rela menyendiri sedangkan teman2 lain sudah membena keluarga….

    Bagi yg. masih teragak-agak… apa lagi menjalinkan hubungan serius dgn seseorang, munkin sudah tiba masanya Anda Bertindak dari seseorang… Yakinlah pada diri sendiri, lakukan dengan sedikit perubahan yg sesuai dgn penampilan dan personaliti kita….

    Terokailah dunia persekitaran kita… Berterus terang sebaik munkin pada orang yg anda minati… Contoh: Saya Minat pada JI…, HA…., JU atau sesiapa anda minati.. ini sekadar contoh saja… Jika asyik berada di lingkungan persekitaran yg. sama, Potensi utk mengenali orang baru adalah Sukar????
    Cuba-Cubalah “RESEPI” di atas… mana tahu mungkin Menjadi?????

  20. sy sokong cempaka ungu tu…
    dulu..bila sy terputus hubungan sy amik jalan dgn melarikan diri jauh di perantauan..jauh dari keluarga…
    tapi ianya masih menggangu fikiran sy.. sehinggalah sy di tegur kawan baik sy… dari situ sy dpt jalan sy…
    mungkin allah nak menguji sy.. setakat mana sy mampu bertahan dengan dugaannya…

  21. salam…
    sy nak tanyer pandapat lah..
    seandainya ex sy tu masih cal… dan msj sy… perlukah sy menjawab lagi? sedangkan ia sudah mempunyai pasangan dia sendiri.. memang sy sygkan dia lagi..
    tapi itu kisah dulu… alhamdulillah..sy tenang sungguhpun sy sorang,tiada pengganti dia lagi..

  22. Shila.. boleh tanya apa saja, kami sedia membantu apa yg. terdaya… Jika dia sudah berpunya tak payah hubungi lagi… buang masa dan tenaga.. Fikir banyak kali jangan terikut nafsu semata2… banyak lagi orang yg menyayangi diri Anda… Sebagai seorang Muslim kita kena Redha dgn ketentuan ilahi, dan beserah padanya.. selepas kita berusaha….

  23. dia selalu msj sy… cal sy.. tapi sy tak tahu..perlukah sy menjawab atau tak?.. memang sy merindui dia… tapi ntah.. sebab tu sy tak tahu… minta pendapat….

  24. Shila tak perlulaa..JGN PANDANG BELAKANG..haa itu jawapan yg paling tepat.. 😉 jgn ikutkan hati dan perasaan..dia dh ada pasangan lagipun hati dia bukan ada pd kita..tutup buku lama bukak buku baru..tak usahlaa toleh dibelakang,majulah kehadapan..Jgn kita dah ludah pas tu jilat balik..nak ke mcm tue..?Maybe itu hanyalah mainan perasaan awk..bayangan gurauan..tak usahlaa mengejar bayangan yg tak pasti..huhuhu jiwang sat.. 😛

    Bukan sy nk cakap berlagak,tp utk memperingatkan diri sy jgak..bnyk benda yg kita boleh buat..utk apa kita nk menoleh dibelakang..buang masa jea..Walaupun hati sayang tp jgn layan sngt mainan perasaan tue..biar terimbas skjp tp jgn sampai emosi..klu takat nk bls msj,cakap ala kadar jea..mcm tak dak apa2..jgn lebih2 nanti fikiran jd lain..klu susah2 sngt pun tak perlu bls or layan..klu layan lagi melarat akal fikiran..buat kaco jea emosi..

  25. Betul tu shila apa yg di perkatakan oleh Akak Purple… Jangan toleh2 belakang lagi maju kedepan.. itu hanya mainan perasaan… Cinta tak kemana… Cinta sesama makhluk hanyalah sementara, oleh itu adalah baik sekiranya kita tak terbawa-bawa oleh arus cinta… bermain dengan Ombak perasaan dan akhirnya karam sendiri bila cinta yg. diharapkan tidak kesampaian…
    Walau pun Cinta adalah salah satu kurniaan Allah kpd Manusia…. Cinta kepada Yang Maha Esa adalah cinta yg. paling agung di antara segala CINTA…

    Dengarlah Cakap Akak Colour Purple tu… tak gitu miera????

  26. time kasih purple and omarm….
    juga pada yg lain…
    alhamdulillah… ia nya memberi semangat pada sy..
    sy akan buat yg terbaik untuk diri sy….JGN PANDANG BELAKANG….

  27. Omarm..PuRpLe nie bukan miera ye..silap org tue..kita nie org lain.. 😀 Nmpknyer Bro Omarm silap org..hehehe sat nk habaq kat miera..gerenti dia gelak sakan.. :)) hahaha 😛

  28. untuk MEEN on November 30th, 2007,

    Honestly, agak sebak saya mendengar kisah dan tanggungjawab isteri tersebut..memang layak bergelar Ainul Mardhiyah dunia.

  29. setuju Luacadehaty!!

    Kalo sy belum tentu sebegitu tabah…

  30. alamak sory mistyping… sorimase!!!

  31. Ya betul. Kita tk boleh trgesa-gesa utk kawin. Tinggi risikonya. Ramai org trburu-buru nk kahwin. Knp ye? Kdg2 sy sndiri pun rasa mcm tu juga. Maklumla dulu rilek je tk pikir langsung psl kawin. Masa tu masih muda, umur 20an. Bila dh mncecah 30an baru le trfikir..
    Kebiasaannya org pompuan yg selalu tk sabar nk kawin cepat. Pompuan bila umur mgjangkau lewat 20an atau awal 30an mula rasa bimbang bila diri masih keseorangan. Mengapa sbahagian bsr drp kita suka menjadikan UMUR sbg kayu pengukur? Bukan ke dlm Islam kita diberi kebebasan utk kahwin bila2 & tiada had umur? Bila dh smpai jodoh tu kawin le. Sy nk tnya kwn2 sekalian di sini yg mana sy masih belum ada jwpnnya. Kawin tu masa muda je ke yg boleh? Apa, bila dh tua tk leh kawin ke????

  32. Pd pendapat saya, jodoh mesti dicari. Tk mungkin jodoh akan dtg sendirinya tanpa usaha. Saya brsetuju dgn En Omarm. Kita hendaklah melakukan perubahan ke atas diri sendiri.

    Bagi gadis2 & wanita2 bujang seperti saya ni janganlah anda jadikan usia sebagai halangan. Lelaki pilih perempuan bukan kerana umur. Semua org meningkat usia. kalau setakat umur 27 tahun kira muda sgt2 lagi lah. bagaimana pula dengan saya yg sudah berusia prtengahan 30an dan rakan saya yg dh mginjak 40 tahun. kami masih lg keseorangan dan kesepian.

Leave a Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.