.. mencari si dia yang soleh ..
Header

Merdeka Daripada Jajahan Hawa Nafsu

August 27th, 2007 | Posted by azrul.alwi in Islam, Al-Quran & Hadith | Pra Perkahwinan

mekahKota Mekah telah mencapai kemerdekaan daripada kafir Quraisy pada tahun ke-8 hijrah. Semua berhala di sekitar Kaabah dimusnahkan. Mekah telah bebas daripada jajahan syaitan. Semasa mengerjakan Haji Wada (haji terakhir), Rasulullah telah bersabda, “Ingatlah, sesungguhnya syaitan telah putus asa untuk disembah di negerimu ini selama-lamanya tetapi dia akan ditaati dalam amal perbuatanmu yang menjadikan kamu hina, dia lalu senang kepadanya.”[1] Kita telah sedia maklum, satu-satunya cara syaitan dapat mempengaruhi amal perbuatan manusia adalah melalui hawa nafsu.

Di dalam surah An-Nisa ayat 118 hingga 119 Allah telah menceritakan azam syaitan, “Demi sesungguhnya, aku akan mengambil dari kalangan hamba-hambaMu, bahagian yang tertentu (untuk menjadi pengikutku); Dan demi sesungguhnya, aku akan menyesatkan mereka (daripada kebenaran), dan demi sesungguhnya aku akan memperdayakan mereka dengan angan-angan kosong, dan demi sesungguhnya aku akan menyuruh mereka …..” Di dalam ayat ini, syaitan telah mula menyuruh-nyuruh dan memerintah pengikutnya. Menurut HAMKA di dalam Tafsir Al-Azhar, mereka akan menurut kehendak syaitan sehingga kemerdekaan peribadi mereka tidak ada lagi. Segala tingkah laku adalah di bawah perintah hawa nafsu yang dirasuk syaitan.

Di dalam Surah Al-Furqan ayat 43 dan 44, Allah telah menceritakan rupa buruk manusia yang telah dijajah oleh hawa nafsu sendiri. Mereka disifatkan seperti binatang. Firman Allah, “Nampakkah (wahai Muhammad) keburukan keadaan orang yang menjadikan hawa nafsunya: tuhan yang dipuja lagi ditaati? Maka dapatkah engkau menjadi pengawas yang menjaganya jangan sesat? Atau adakah engkau menyangka bahawa kebanyakan mereka mendengar atau memahami (apa yang engkau sampaikan kepada mereka)? Mereka hanyalah seperti binatang ternak, bahkan (bawaan) mereka lebih sesat lagi.”

Rasulullah telah mengajar cara-cara memerdekakan diri daripada jajahan hawa nafsu 1400 tahun yang lalu. Di dalam sebuah riwayat, Rasulullah telah berkata, “Seorang Mujahid (orang yang berperang) adalah orang yang memerangi dirinya sendiri”[2] Peperangan dengan diri yang dimaksudkan adalah peperangan menentang hawa nafsu. Berkata Said Hawwa di dalam Al-Asas Fit Tafsir, “Secara dasarnya melawan nafsu bermaksud menundukkan nafsu supaya mengikut kehendak Allah dalam setiap perkara.” [3]

Jalan terbaik melawan hawa nafsu adalah dengan bermujahadah dan cara paling mudah untuk bermujahadah adalah dengan menitik-beratkan ibadat-ibadat asas setiap hari.

Menurut Dr Danial Zainal Abidin di dalam bukunya 7 Formula Cemerlang, “Ibadah yang ditetapkan agama mempunyai unsur-unsur mujahadah. Solat yang khusyuk, sebagai contoh, mampu membersihkan hati dan mencegah individu daripada perbuatan keji. Solat subuh membantu individu melawan nafsu tidur yang berlebihan. Puasa memberikan kekuatan pada invididu yang mengawal nafsu makan, minum dan seks. Zakat membersihkan hati daripada penyakit tamak haloba. Pencarian ilmu melemahkan nafsu yang sukakan kesenangan dan kerehatan dan begitu seterusnya. Mujahadah adalah jambatan takwa.”[4]

Mudah-mudahan Hari Kemerdekaan kali ini akan mengingatkan kita kemerdekaan menentang penjajah hawa nafsu dan usaha membebaskan diri dari neraka Allah. Mudahan-mudahan Ramadhan kali ini akan menjadi platform untuk kita bermujahadah.

Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan Yang Ke-50 !

.

.

.

.

nota kaki
~~~~~~
[1] http://hadith.al-islam.com, Sunan Tirmizi #2085. Hassan Sahih.
[2] http://hadith.al-islam.com, Sunan Tirmizi #1564. Hassan Sahih.
[3] 7 Formula Individu Cemerlang, Dr. Danial Zainal Abidin, PTS Millennia Sdn. Bhd., Selangor, 2006. ms 66.
[4] op. cit. ms 68

.

.

.

.
Segalanya Bermula Dengan Niat
Petua Memilih Calon Daripada Rasulullah
Mengenal Pasti Calon Yang Beragama
Mengatasi Masalah Mulut Celupar
Kenapa Masih Belum Berumahtangga
Kenapa Perlu Berusaha Mencari
Doa Mencari Jodoh
Formula Jutawan Daripada Al-Quran
Petua Menghadapi Suasana “Frust Bercinta” Daripada Al-Quran
Teknik Bagaimana Menjadi Seorang Pendengar Yang Baik Daripada Al-Quran
Mengenal Calon Yang ‘Beragama’
Fokuskan Kepada Mereka Yang Bersolat
Si Dia Tak Pandai Mengaji

??

??

??

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

7 Responses

  • sya says:

    salam,
    moga smua diberi kekuatan untuk perbaiki diri selalu. Bukan senang nak berubah, nak merdekakan diri dari suatu perkara yang menjadi seperti darah daging nie, hanya kecekalan dan keazaman yang kuat dan bersungguh-sungguh untuk meninggalkan perkara perkara yang dimurkai Allah.

  • zool says:

    Semoga kita mampu merdeka dari jajahan hawa nafsu..
    AMIN…

  • omarm says:

    MERDEKA.. dari jajahan hawa Nafsu merupakan satu Kenikmatan yg tidak ternilai yg dii anugerah oleh Allah SWT… Merdeka drp kelemahan akidah dan ketandusan benih Iman….. Mungkin ada sbhagian kita yg bertanya “kenapa selama ini kita tidak atau kurang merasakan Islam sebagai Kenikmatan??? Utk menjawab prtnyaan ini kita boleh merasakan nikmatnya makan dan minum yg mmg oleh Rasulullah SAW dirangkaikan dgfn Kenikmatan Islam…
    Ada 2 sbb kenapa kita tidak atau kurang merasakan nikmat Islam sbgaimana kita tidak atau kurang merasakan nikmat makanan dan minuman….
    Kerana PERTAMA lemahnya pemahaman kita trhadap Islam, ketidaktahuan kita,…. untuk meningkatkatkan pengetahuan, wawasan dan pemahaman kita terhadap agama kita, agar kita dpt merasakan nikmat Islam…
    KEDUA kerana adanya penyakit dalam diri kita… makanan yg lazat dan enak itu tidak menjadi tidak nikmat dan tidak Lazat… Oleh itu marilah kita bersihkan diri kita dari berbagai penyakit hati dan Jiwa agar kita bisa menikmati Islam sebenar2nya ISLAM…. SURAH ALI IMRAN :19 “sesungguhnya agama (yg diredhai) di sisi Allah SWT hanyalah ISLAM….
    JUGA surah AL-Maidah..85 Barangsiapa mencari agama selain agama ISLAM……dia diakhirat termasuk orang yg rugi…. MERDEKAKAN DIRI KITA DULU agar menjadi manusia yg bebas dari bisikan syaitan dan runtunan hawa NAFSU semata2…..

  • Abu Hanifiah says:

    pada pengalaman saya.. erti dan kelazatan merdeka boleh kita perolehi menerusi kata kunci ‘islam’ atau ‘damai’.. maksud saya…..merdeka hanya boleh kita kecapi setelah kita ‘damai’ atau ‘relaks’ pada segala yang yang telah kita tangani….

    contoh:…selepas kita marah……cuba kita brake sekejap…dan ajak diri ‘damai’ @ ‘islam’…… sure lepas tu kita akan ok dan x buat hal pada sapa2 kususnya orang rumah kita ke, anak-anak kita ke, girl fren kita ke…atau sape-sape….

    contoh lagi…….selepas sedih…..cuba kita brake sekejap…dan ajak diri ‘damai’ @ ‘islam’…… sure lepas tu kita akan ok dan x buat hal pada sapa2 kususnya orang rumah kita ke, anak-anak kita ke, girl fren kita ke…atau sape-sape….

    contoh lagi…selepas ketawa macam nak gilerrrrrrrr..cuba kita brake sekejap…dan ajak diri ‘damai’ @ ‘islam’…… sure lepas tu kita akan ok dan x lupa daratan …

    maksud saya………merdeka mudah diperolehi……. gunakan saja …katakunci ‘islam’…’damai’……

    dan ..semua lelaki dimalaysia boleh beristeri 4 insyallah………

    ha ha haa…sori usikkk..
    wassalam, yang baik dari allah yang x tu memang saya mengaku saya yang memandai-mandai………..

  • hamden says:

    hidup manusia perlu berHARTA dan berNAFSU. jIKA tiada, manusia menbenci dan membunuh kamu. Dengan berHARTA, kita dapat menghargai usaha/hasil orang lain. Bayar la, beb. Mana ada FREE.

    Dengan berNAFSU, kita dapat mendekati orang lain jadi kawan. Kalau tak berNAFSU, isteri lari, beb. Suami pun, cari ganti. Orang tua lagi berNAFSU tapi nyawa ikan jer. Kalau nak kawin, kawin dengan orang berHARTA dan berNAFSU. Baru bolih lawan, melawan………tak tau..takpe.

    bye

  • Ajeed says:

    Salam semua kwn..nak input sedikit tentang ‘hawa’//sebhagian org melayu yg tk sempat belajar bhs arab atau penulis2 amatuer ygmenulis bab agama..kdg tersasul mengatakan ‘hawa nafsu’ atau sama dgn nama isteri nabi Adam iaitu Hawa’… ejaan hawa= nafsu dlm bhs arab menggunakan huruf ha lubang idung (ha besar) dn nama Hawa’ isteri nabi Adam menggunkan huruf ha’ itik nila (ha nipis)…dan pd akhir perkataan ada hamzah.

  • perogolmalam says:

    kadangkala kita dapat mengawal hawa nafsu tetapi gagal mengawal sifat hasat dengki , ketamakan, kegoaan, penipuan, tak semua insan itu sempurna, bah kata kebanyakan org beriman itu ada lah sebahagian nya ada lah ahli neraka ..wallauallam



Leave a Reply