Kenapa Suami Curang ?

Ini adalah untuk menjawab kemusykilan:
http://webblog.myjodoh.net/2007/08/01/kenapa-perlu-berusaha-sedangkan-semuanya-telah-ditentukan/#comment-970

Dear Min,

Biasanya apabila orang ada anak, mereka hendakkan anak mereka membesar menjadi orang baik-baik. Jika anak mereka berjaya di dunia dan akhirat, mereka akan bergembira. Jika anak mereka tiba-tiba masuk pusat serenti, terlibat dengan maksiat dan sebagainya, sudah tentu mereka akan kecewa dengan anak dan sedih dgn diri sendiri.

tanda-lelaki-curang-2Begitu juga mereka yang telah berumahtangga. Sebelum berkahwin, mereka hanya mengharapkan kebaikkan. Selepas berkahwin, ada yang menemui kebaikkan, ada yang sebaliknya. Kasihan mereka yang sebaliknya.

Berbeza dengan soal zuriat. Baik atau buruk, tetap zuriat. Sedangkan pasangan hidup boleh bercerai atau berganti. Nabi berkata, “Bijaksanalah membimbing wanita kerana wanita itu diciptakan dari tulang rusuk. Dan bahagian yang paling bengkok ialah yang sebelah atas. Jika engkau berusaha meluruskannya, nescaya ia patah. Tetapi jika engkau biarkan, ia akan sentiasa bengkok. Kerana itu bijaksanalah membimbing wanita dengan baik”[1]

Sekiranya seorang suami berkeras dalam membentuk si tulang rusuk untuk lurus mengikut kehendaknya, ia akan patah. Di dalam keadaan lain, sekiranya si tulang rusuk berkeras tidak mahu lurus, walaupun dibentuk dengan lembut, ia juga akan patah.

Patah bererti penceraian atau mencari yang lain. Jadi, ini faktor kedua-dua pihak. Apabila suami mencari kasih lain, isteri ada salahnya.

Hanyasanya para isteri kurang merenung. Hanyasanya terdapat segelintir para isteri sebenarnya tidak tahu menjadi isteri, kebanyakkannya hanya menjadi isteri ikut-ikutan. Ikut cara wanita lain menjadi isteri. Ikut cara wanita lain menjaga suami. Bukan mengikut kehendak suami sendiri.

Padahal wanita yang diikut itu melayan suami berdasarkan kehendak suaminya. Secara tak langsung, si isteri telah mengikut kaedah lelaki lain. Apabila kita mengikut cara ketua lain, sudah tentu ketua yang sedia ada akan mencari pengikut baru.

Rasulullah mencintai Siti Khadtijah. Lelaki mana tak sayang isteri jika isteri mereka seperti Siti Khadtijah. Jika kita study sirah Nabawi, kita akan nampak bagaimana Khadtijah begitu taat dan sokong nabi. Sanggup buat apa sahaja. Bergolok bergadai mempertahankan nabi. Sampai diri sendiri jadi “zero”. Bayangkanlah perasaan seorang wanita yang pernah dua kali kematian suami, jika bersuami, sudah tentu mereka akan hargai. Berbeza dengan para isteri first time kahwin, belum lagi merasa kesusahan hidup bersendirian.

Nasihat saya, jika anda ingin suami anda menyayangi anda seperti mana nabi menyayangi Khadtijah. Contohilah kaedah bagaimana Khadtijah menjadi isteri.

Jangan lupa, nabi berpesan, “Sekiranya aku menyuruh manusia sujud kepada manusia lain, tentu aku perintahkan isteri sujud kepada suaminya.” [2] Berapa ramai wanita yang sanggup menyembah suami mereka? Berapa ramai wanita yang ingin suami menyembah mereka?

Wallahu’alam.

.

.

.

Nota Kaki
~~~~~~
[1] http://hadith.al-islam.com, Sahih Muslim #2671.
[2] http://hadith.al-islam.com, Sunan Tirmizi #1079 bertaraf hassan gharib. Menurut Imam Sayuthi di dalam Jami’ Saghir bertaraf Sahih.

Petua Memilih Calon Daripada Rasulullah
Mengenal Pasti Calon Yang Beragama
Mengatasi Masalah Mulut Celupar
Kenapa Masih Belum Berumahtangga
Kenapa Perlu Berusaha Mencari
Doa Mencari Jodoh
Formula Jutawan Daripada Al-Quran
Petua Menghadapi Suasana “Frust Bercinta” Daripada Al-Quran
Teknik Bagaimana Menjadi Seorang Pendengar Yang Baik Daripada Al-Quran
Mengenal Calon Yang ‘Beragama’
Fokuskan Kepada Mereka Yang Bersolat
Si Dia Tak Pandai Mengaji

114 Comments

  1. isu ini yang saya dok bincgkan br2 ni…memg menarik….apa yg diperkatakan semuanya betul..ilmu br kat saya….sebenarnya dalam perbincangan tidak diselit perihal tingkah laku atau personaliti psngn. memg kedua2 pihak ada kelemahan….apa yg menimbulkan kkonflik adalh seseorg tidak fhm dgn karektor pasangannya….mana mungkin seorg lelaki dr pendidikan dan ajaran yang berbeza dpt hidup aman dngn seorg perempuan yg juga dr latar belakang yg berbeza….. ia mengambil masa yg lama dan sukar utk hidup sebumbung…jd pertimbangan yg kuat diperlukan….lelaki biasanya dipengaruhi oleh persepsi tinggi terhadap dirinya..ego la tu….jd dia mahukan dia lebih difahami…apa ckp azrul betul…bg perempuan pula ia lebih dipengaruhi oleh emosi dlm setiap tindakan…..kdg2 terlepas akal dlm berkonflik….itu sifat asal perempuan….jgn marah ye perempuan…tp yg penting mcm mana suami hendak tangani emosi isteri…..konflik ini yg mewujudkan rasa kasih,cinta itu berkurangan sedangkan manusia inginkan keintiman dlm perhubungan…..apabila dia tak dapt keintiman itu maka dia akan cuba utk cr keintiman diluar sana….tak kira la lelaki ke perempuan……br intro je ni…..saya x kawen lh…tp saya bnyk mengendalikan kes rumahtangga…sampai jd takut nak kawen……

  2. sebenarnya saya lebih berminat utk melihat perbezaan personaliti lelaki dan perempuan dan bgmn cr utk menanganinya kembali…..terlalu bnyk kes yg blh dikongsi tp tak larat nak menaip la….jika saya bercerita tentang suami curg ni saya perlukan jugak org mcm azrul blh cite psl agama…ilmu tu dah lama tp saya yg tidak betul2 mengkaji…kira jahil la tu….suami atau isteri curg tak blh slhkan 1 pihak…mesti dua2 sekali…krn ianya wujud sebab musabab….wlpn setia mana seorg isteri jg segala mkn minum suami…tp jika dia tidak fhm kehendak suaminya yg sebenar dia tetap gagal….mungkin suaminya lebih tersentuh jika isteri memotong kukunya drpd memasak utk mkn mlm. begitu juga kesilapan suami….tidak fhm keperluan utama isteri…malah sebelum melakukan seks skalipun jika suami tidak menyentuh bahagian yg benar2 menaikkan syahwat isteri, isteri tidak akan merasa nikmatnya….seks akan jd hambar….mula syaitan dtg bisik kat telinga “apakata cuba ngan org lain pulak..” begitulah adanya………punca utama kecurangan adalah konflik…..bg org zaman skarg la….zaman nabi mereka memikirkan dgn sudut yg cukup positif dr pihak lelaki dan wanita…..tp skrg lain…ckp psl nabi pun ada yg melenting…astagfirullah…bwk mengucap…agama Islam ni melengkapi…fahami betul2 br ckp. berbalik pd konflik…..konflik ni x tunggu yg besar je biasanya yg kecil2 jekkkktp ia membesar…ini silap kepimpinan rumahtangga….tak cuba utk selami permasalahan dgn betul……pnjg cite…. mcm mana blh jumpa encik azrul blh kongsi ilmu….

  3. suami curang???????? pada pengalaman saya sebab suasana rumahtangga tu x islam @ ‘damai’………….. saya pulak masa tu pun x praktis sgt moral hidup islam …maka saya sendiri jadi curang….dan kesiannn sangat isteri serta girl-girl fren saya………kusamangatttt…

    justeru…menerusi pengalaman saya……… hidupkanlaa moral hidup islam dalam rumahtangga kita…insyaallah kita akan merdeka…..significantly merdeka…amin

  4. Interesting…

  5. Salam buat semua pengguna myj…

    Kebanyakan comment yang saya baca, cuba memberi pendapat yang adil dan tidak berat sebelah samada pada pihak isteri mahupun suami. Tetapi ada tak diantara kita yang pernah merasa dicurangi suami? Terus terang saya katakan, saya pernah dan sedang mengalaminya sekarang. Ingin saya berkongsi pengalaman saya dengan semua di myj kerana saya bertemu jodoh pun di myj.

    Saya baru setahun berkahwin dengan seorang pengguna myj. Perkenalan kami memang terlalu singkat. Selepas hanya sebulan lebih kami berkenalan, kami bernikah atas dasar suka sama suka… Bagi saya itulah jodoh yang terbaik yang dikurniakan Allah pada saya kerana sebelum itu saya tidak pernah berputus asa berdoa dan berusaha agar ditemukan jodoh yang terbaik untuk saya. Setelah doa saya diperkenankan, saya berazam untuk menjaga amanat Allah yang diberikan pada saya sebaiknya.

    Dalam usia perkahwinan yang masih berbulan madu saya telah dikejutkan dengan hakikat bahawa suami saya mempunyai hubungan dengan wanita lain dan berhasrat mengahwini wanita tersebut. Kecewanya saya tidak dapat saya gambarkan, suami saya menyampaikan berita itu semasa kami sedang berbulan madu di tempat yang sangat istimewa. Yang menyedihkan wanita tersebut juga adalah pengguna myj yang suami saya kenali selepas mengenali saya. Menurut suami saya apabila dia membuat keputusan ntuk mengahwini saya, dia telah memberitahu wanita itu akan hasratnya tetapi wanita itu tidak dapat menerima kenyataan kerana kononnya dia telah menyukai suami saya. Sikap lembut suami saya telah menyebabkan dia simpati pada wanita itu dan masih meneruskan hubungan walaupun setelah berkahwin dengan saya.

    Saya mungkin bukan isteri yang sempurna, tetapi suami saya sering mengakui kebaikan saya sebagai isteri. Rasanya tidak pernah saya abaikan walau satu pun tanggungjawab saya daripada melayan makan minum suami, menjaga pakaian serta segala harta benda suami, taat pada perintah suami, hinggalah layanan di atas katil. Jadi saya merasa tidak mengerti mengapa suami saya curang, sedangkan hubungan kami baik sekali. Mungkin saya ada kekurangan dari segi fizikal, dan sikap yang terlalu sensitif membuat suami saya lemas.

    Tetapi saya rasa kecurangan suami saya bukanlah disebabkan kekurangan atau kesilapan saya, tetapi kerana kelemahan jiwa dan iman suami saya dan wanita itu sendiri. Bagaimana seorang wanita sepertinya boleh merayu-rayu lagi pada seorang lelaki yang sudah diketahui akan mengahwini wanita lain dan kemudian sanggup meneruskan hubungan walaupun dia tahu yang lelaki itu sudah berkahwin?

    Saya tegaskan pada suami saya yang saya tidak dapat menerima poligami kerana bagi saya poligami haruslah berlandaskan sebab2 yang kukuh sepertimana yang pernah saya nyatakan dalam komen saya sebelum ini. Alhamdulillah, suami saya ada sedikit kesedaran dan telah membuat keputusan untuk memutuskan hubungan dengan wanita itu. Saya akan terus berdoa agar suami saya menyedari kesilapannya dan diberi petunjuk yang baik.

    Kepada HAWANA dan semua pengguna myj wanita… Kita sesama wanita, cuba renungkan dan dalamilah perasaan kewanitaan kita… Mengapa kita sanggup melukai hati sesama wanita, sedangkan kita tahu kaum wanitalah yang paling mudah terguris hatinya… Bagaimana kalau hati kita yang diguris luka?

  6. Jgn bersedih la…..sebenarnya kita kaum Hawa ni ade kekuatan kiat sendiri ci\uma kita rtidak menyedari. Cuba lihat kebanyakan ibu2 tunggal mereka lebih berjaya selepas perceraian berlaku.

  7. Salam sejahtera semua manusia dalam blog ni. Saya terserempak dengan blog ni secara kebetulan dari Google. Namun saya terpanggil untuk memberikan pandangan sepuluh sen saya tentang tajuk artikel ini.

    Masalah: Suami curang
    Persoalan: Salah siapa?

    Jawapan: Lets face it. Benda ni macam ‘chicken & eggs’. Siapa yang wujud dulu? Ayam ke telur? Takkan sama dalam setiap situasi. Persoalan rumahtangga melibatkan perhubungan antara manusia. Ia amatlah kompleks dan rumit. Malah, petua-petua yang disediakan oleh Dr. Fazilah Kamsah sekalipun belum tentu akan membuahkan hasil kerana akal fikiran manusia adalah berbeza-beza.

    Andaikata suami curang, sudah tentu suami yang salah. Namun begitu ia tidak bermakana isteri innocent 100%. Tepukan sebelah tangan tidak akan berhasil. Perkahwinan dijalankan atas dasar persetujuan kedua-dua belah pihak (suami dan isteri) kecuali kalau zaman dulu di mana ibu bapa yang menentukan jodoh anak-anak. Maka keharmonian rumahtangga perlu dipelihara BERSAMA-SAMA.

    Personaliti tidak banyak mempengaruhi curang tak curang seseorang suami/isteri. Kunci kepada isu ini adalah kekuatan mental. Ia tidak dapat diajar namun boleh diasah melalui cara pemikiran sesuai dan berterusan.

    Ramai wanita mudah menuding jadi ke arah suami sekiranya kejadian suami curang berlaku. Ia merupakan perkara yang normal. Cubalah para isteri merenung dahulu kesilapan diri (muhasabah). Tanyalah pelbagai soalan kepada diri anda sendiri. Adakah masakan saya tak sedap? (kalau tak sedap kena improve). Adakah apa-apa perbuatan saya mengguris hati suami? (kalau ada mohonlah keampunan mengikut kesesuaian karaktor suami). Adakah layanan batin saya tidak memuaskan (ramai orang segan nak bercerita tentang ini tak kira lelaki mahupun perempuan). Ramai beranggapan seks tidak begitu penting dalam perkahwinan. Hakikatnya, seks boleh dikategorikan sebagai salah satu Top 5 priority dalam perkahwinan. Ia boleh menjadi faktor keruntuhan sesebuah rumahtangga.

    Bagi kaum suami pula, ada juga perlu memikirkan implikasi kecurangan anda. Apakah kesannya terhadap anak-anak? Mahukah anda dipandang enteng oleh anak-anak anda sendiri. Adakah melalui perlakuan curang, anda merasakan 100% puas dengan perbuatan anda? Sesal dulu pendapatan, sesal kemudian tiada gunanya. Dah kantoi, malu, baru nak menyesal? Please, its common knowledge bahawa kaum lelaki kalau diberi peluang, memang mahukan lebih daripada satu isteri. Bagi kaum lelaki, ia seolah-olah satu simbol kekuatan. Namun, perlu ada kekuatan mental bagi menangani situasi yang tidak diingini. Kita tidak boleh tunduk kepada nafsu. Biar kita mengawal nafsu kita sendiri.

    Ikhlas saya katakan, sekiranya wujudnya peluang, dan keadaan yang mengizinkan, saya pun nak kahwin lebih. Namun, menyedari hakikat kekurangan ilmu agama, kekurangan masa, kekurangan harta, dan yang paling penting demi menjaga hati, maruah dan kebahagiaan anak-anak, hasrat tu biarlah terpendam sahaja.

    Kesimpulan saya kalau ditanya salah siapa.. ia berbeza mengikut kes. Namun secara umumnya semestinya dua-dua salah. Ingat, tidak semua kes suami curang melibatkan isteri yang solehah dan patuh. Biasanya mesti ada karektor isteri yang suami tak senang. Dan tidak semua kes suami curang sebab isteri tak pandai masak ke, tak pandai jaga hati ke, etc… memang suami tu berkenan kat orang lain. Depends on your perspective. Sampai kiamat tak kan setel isu ni.

  8. hai dura…
    setahu i nabi tak pernah madu kan siti khadijah
    sebab tak nak siti khadijah terluka.
    mana u dapat info ni…. confius …. confius

  9. topik ni mmg panas untuk diperdengarkan…untuk dura said banyak sabar ya,sabar n berdoa je kita boleh lakukan..saya bercakap berdasarkan kepada pengalaman saya sendiri..lelaki curang!!mana silapnya.orang kata tepuk sebelah tangan tak kan berbunyi..lelaki mesti tetap pndirian yang mana kemahuannya dan apa yang diingini.hati perempuan ni mudah terguris dengan tindakan lelaki yg curang.pikir la dulu sebelum nak melakukan sst..

  10. lelaki curang? saya bercakap berdasarkan kepada mengalaman saya sendiri.. ikutkan hati memang sakit. kita layan dengan baik mengalahkan raja lagi.tapi kenapa perlu curang belakang kita? macamana lak dengan suami yang baru je 2 minggu nikah dah cari perempuan lain… bila isteri dalam pantang, minta izin dengan si isteri untuk bernikah lagi padahal sudah lama suami buat perangai macam tu. apatah lagi usia perkahwinan baru je 2 tahun..macamna tu?

  11. Ade ke suami macam tuu??,, isteri dalam pantang, DAH MINTA Izin untuk nikah satu lagi… sungguh tak patut buar macam tu… Sebab kita terlebih layan lebih drp Raja… suami dah naik Tocang… apa pun kita kena bersederhana dlm semua hal… Dlm islam pun kita tidak di galak melampaui beberapa pekara yg merugikan… Kita hanya mampu Berdoa dan mengadu kpd Allah, kerana dia maha mengatahui segala2nya.. kerana itu kita perlu berilmu dan beramal… Sesiapa yg dalam keadaan kesulitan, keinginan, kehendak atau keperluan, baik mengenai urusan dunia mahu pun akhirat, Hendaklah dia mengerjakan Solat Hajat… Bernikah satu lagi hnya untuk keseronokan yg berpura2 ini hanya menghiburkan Nafsu semata2 saja tetapi Hati dan Roh tetap kehausan dan ketandusan pengisian yg. Sebenar……….

  12. minta izin tu ketegori curang?

  13. disebabkan saya tiada pengalaman cuma saya ada terbaca dalam sebuah buku bagi menjamin kebahgiaan rumahtangga adalah melakukan solat hajat sebulan sekali sekurang2nya secara berjamaah bagi memastikan kerukunan rumahtangga terjamin dan diredhai Allah namun begitu niat kita memilih pasangan adalah mencapai keredhaan Allah bukan kerana paras rupa, fizikal dan harta…..

  14. gee,

    benar. malah ada sepotong doa yang sering dibaca selepas solat fardhu juga merujuk kepada kebahagiaan bersama pasangan dan anak-anak.

  15. zaifatul saya nak kenal saudari and sharing your feeling. saya sudi jadi ayah……

  16. Zaifatul.., sudah masuk 4 bulan anda meluahkan rasahati baru ada seorang yang respon..!

    Saya pula baru saja terbaca tulisan anda setelah membaca komen en. muhammad. Jenuh cari siapakah zaifatul yg dimaksudkan oleh en. muhammad…, rupa-rupanya tulisan itu adalah merupakan nota yg pertama bagi tajuk ini…!

    Kalau anda dah jumpa dan sembang dengan en. muhammad nanti tetapi hati masih tdk terbuka untuk menerimanya sbg ayah kepada anak-anak anda…, saya pula sudi utk jadi calon yg ke 2 sbg ayah kepada anak-anak anda…!

    Anda boleh interview saya sekiranya “gagal” dgn calon yang pertama…

    – ikhlas tapi jauh…!

  17. macam tu… saya nak jadi calon ketiga Lepas Van????

    Aper kabor Miker… mender alah nie udah meragam bebenor… payah bebenor nak nuleh……..

  18. sy sgt membenci lelaki. sy membenci pun ada sb2nya. sehinggakn ianya membuatkn sy menjdi fobia. wahai kaum lelaki kenapa kamu semua begitu kejam skali memperlakukn kami kaum wnita mcm brg mainan. kami pn ada hati dan perasaan. kamu semua pn lahir drpd perut sorang wanita gak. bayangkn kalau mak kamu ke, adik2 pompuan kamu ke, anak2 pompuan kamu ke, menerima nasib yg sama mcm sy ataupn mcm wanita2 malang yg lain mcm mn? tidak kah kamu merasa simpati? dimana letak nilai perikemanusian kamu semua. sy x berharap kaum keluarga pompuan kamu mendpt nasib yg sama tp kamu kena ingat adanya hukum karma.

  19. Aslmkm semua
    saya adalah seorang mualaf peranakan Cina dari Sabah.
    Entrini memang menarik perhatian saya.
    Saya dapati suami saya curang.
    Dia kata dia tak curang.
    Mual berkahwin dia kata nak ajar sa agama dia
    dan sememangnya saya yakin dia boleh ajar saya kerana dia tak pernah tinggal sembahyang pada waktu itu
    Tapi dia ni kuat cemburu. Orang lelaki datang rumah pun dia suruh masuk bilik.
    Mulanya dia janji dengan saya akan berpindah ke kajang kerana saya akan meyambung pelajaran di UKM
    Akhirnya dia minta saya tinggal di JAlan Ipoh, berkorban untuk abang dan adiknya yang memerlukan suami saya ni dengan mereka dan dengan alasan adik dan abangny terpaksa membelanjakan wang untuk tambang pengangkutan jika tingal di KAjang [Mana JANJJ?] saya sabar juga sebab saya harap dioa berubah dan saya harap dia akan sayang saya.
    Selepas saya bersalin dia dapat transfer ke Ipoh pPerak…dia suami saya, jadi saya ikut.
    Sebagai isterinya saya dikongkpng…tak boleh call dan di hubungi oleh lelaki, kecuali penyelia, pelajar yang sangat perlu dan keluarga. KAwan lama lelaki, classmate dan sebagainya yang dia kenal juga malah ada juga yahg merupakan kawan dia pun saya tak boleh berhubung. Jadi keranan hormatkan suami…saya turutkan.
    Sebagai pelajar master, saya travelling Ipoh KL sekerapnya…hari-hari
    sampai rumah buat kerja suti rumah …cuci akain, urus anak dan semua saya buat.
    KAdang suami tanya ‘kau penat apa? kau duduk ruma ja pun penat?’
    Kadang saya bosan terpenjara dalam rumah, nak bawa bersiar hujung minggu pun suami melenting
    akhirnya saya balik ke Sabah menyabung tugas di tempat kerja lama
    Suami masih pengongkong
    kadang student pun dia curiga
    kalau lambat sambut call, dia akan kata macam macam
    dan maki dan tuduh saya keluar dengan lelaki
    sehingga kawan perempuan pun takut nak ajar keluar macam makan tengahari dsdnya sebab belum sempat suap makanan dah call, baru nak suap kedua, call lagi…
    tiba-tiba jadi baik…
    heran in ajaib
    Tapi aku bersyukur kerana kedudukanku relax sedikit
    tapi kadang datag hangin dia cakap buka-buka juga
    tapi malas nak lawan sebab memang saya tak buat.

    Sau hari saya ke tempanya di Ipoh. Dalam kereta terjumpa handphone murah tapi tak on. JAdi saya on. Nak terjatuh jantung saya ‘Sayang dah turun lobi?’ dan ‘sayang main badminton tu hati-hati. Tangan tu kan Sakit’ dari seseorang yang bernama HS. Saya tanya suami, dia kata tu driver dia punya. PAstu dia kata HS tu kontraktor. Oleh kerana tiad bukti aku biarkan., Aku hatrap aku salah.
    Datan sekali lagi kejadia kedua beraku.Malam tu di IPOH suami aku gelabah bagi aku jawab telefon bimbit dia
    saya kata kenapa? dia kata entah orang gila marah-marah.
    Aku sambut. Orang tu bagi salam dan aku jawab. Lelaki. Tak garang pun. Dia tanya siapa aku. Aku kata aku akulah. Dia nak tau nama sebab nombor tu selalu muncul dalam hp isteri dia semasa dia takda kat rumah malam. Aku terkejut lalu tutup hp tu. Aku pandang wajah suamik yang takut tu…aku taktau nak kata apa ‘what are you doing here. Dear…” itu ja dapat aku katakan.
    Tapi laki ak buat taktau je. Aku ambik no hp lelaki tu bawa balik Sabah.
    Lama juga, bermingu-minggu juga aku fikir pasal panggilan telefon tu. Hariku pun tak tenang.
    Jadi aku sms lelaki tu.
    Akubagitau aku isteri suamiku. Lelaki tu kata dia akan cek apa yang berlaku.
    malam tu suami aku telefon marah aku kacau empuan tu
    dia nak aku call pompuan tu minta maaf. Aku kata suruh dulu laki dia minta maaf. Aku kata kalau aku nampak perempuan tu aku LUDAH muka dia. LAki aku diam.
    Aku lupakan kes tu.
    Semasa aku hadir konvokesyen di UKM tahun lepas. Aku bawa parents aku ke rumah suami di IPOH.
    Lepas konvo balik Ipoh lagi.
    Satu hari nak stereka seluar suami, terjumpa ketchain muka pompuan tulis Love you lagi…
    Aku tanya suami. Dia kata semua orang kat ofis dapat. Aku sms kerani dia, aku kata ‘ aslmkm. Wah bagus pmuan xxx ni kan? buat keychain, bubuh muka dia ada love you pas tu bagi kat semua orang. BAguslah. En, MAn yang driver [agak berusi] pun dapat? wah…bagus juga laki dia ni…tak marah ini dia buat macam ni.
    Kerani tu kata dia kan sms aku balik.
    Aku tanya suamiku semula
    macam macam alasannya
    mula kata terambil, pastu kata nak ring keychain tu je, kelakar jugalah.
    Tak lama pompuan tu call aku. B.I.N.G.o! banyak rahsia terbongkar.
    Perempuan tu kata keychain tu untuk kawannya si kerani tu
    tapi ah napa suami aku pigi ‘curi’
    pempuan tu kata dia takda apa dengan suami aku
    sebab dia pun ada suami’tapi saya taktaulah laki akak macam mana…’ dia cakap macam tu lagi dengan aku.
    Dia kata suami aku selalu menangis mengadu kat dia dia rindu aku dan anak
    pastu dia bagitau dialah perempuan yang buka salon dulu yang laki aku selalu pergi.
    Bila aku tanya laki aku dia bagi macam alasan, Bila aku kata pempuan dah call. Baru dia mengaku.
    Aku bagi pendekatan mudah.Saya maafkan dengan syarat dia tak campur lagi dengan pompuan tu. Dia bersumpah.
    Nak dipendekkan cerita…selama setahun saya sabar dan maafkan dia walaupun dia balik-balik bersumpah takmau campur dengan perempuan ni lagi.
    TApi akhirnya saya rasa sumpanya macam tiada erti sebab terlalu banyak kali bersumpah tapi ulang perkara yang sama dengan PEREMPUAN yang sama.Sehingga aku jumpa thumdrive di kereta suami aku yang ada lagu dari thumdrive aku, Thumdrive tu nama perempuan tu, ada assignment perempuan tu sebab buat part time di UITM. Boleh lagi suami ku kata taktau siapa punya, KAan dia AZAM siap berlakon lagi tutup kesalahan suamiku. Akhirnya kawan dia Azam juga yang kata suami aku yang gilakan perempuan ni sedangkan perempuan tu tak nak.
    Saya bukan nak percaya bulat-bulat tapi kerana selalu sangat kantoi…saya dah penat.
    Baru ni mengundi…suami balik sabah
    Saya nampak nombor perempuan tu pada hp suuami saya
    tapi nama setting lain. HA dan HS JKT. saya tahu nombor tu 0135100718…masih segar di ingatan. Saya saja kacau suami, kalau dia mengaku saya tak kan marah…cuma saya akan tuntut JANJI PALSU dia…tapi mati pun tak mengaku. Pura-pura call no tu depan aku dan sms lagi…aku senyum saja sebab aku tahu itu adalah milik perempuan itu.
    Aku call guna hp akuakhirnya pempuan tu boring kot. Dia mengaku.
    Aku bagitau dengan suami bahawa perempuan tu baru mengaku, barulah suami aku mengaku dengan alasn BEST
    ‘ Aku tak nak bagitau kau sebab takut kau sakit hati”
    ‘Aku tak terus terang sebab awak tu selalu fikir bukan-bukan’
    Aku tak puas hati aku nak tanya juga perempuan tu. Akhirnya dia bagitau aku semua, thumdrive adalah last-last suami aku mengaku. Selama ini dia jadi suruhan perempuan ni buat assignmnt spaya kerani kewangan ni urus claim dia cepat. Wow! Tidak profesionalnya! Kalau aku yang begtu…tiada maaflah
    Aku minta cerai!
    aku ditipu
    Aku tak pernah buat yang suamiku tak suka
    kenapa mesti dia tipu tak nak aku sakit hati?
    Kenapa dia btak fikir’aku tak nak buat sebab aku takmau bini aku marah’
    kenapa?
    Siap kakak dan bapa dia sokong dia lagio bila aku mengadu
    “Eh terukmya dia tu…napa berkawqan ngan bini orang…kalau bujang tak pa lah…” begiu dorang cakap dengan aku? Sabr sajalah…
    Suamiku minta peuang. Aku kata ada 2 syarat ja…bagi aku password celcomnya aku nak lihat penggunaan.. Dia mati-mati takmau. Dia kata itu PRIVACY di…aku takda hak nak tau siapa dia call, apa dia buat dan siapa kawan dia…bolehkah suami buat begitu dengan isterinya.
    dia kata ‘kalau aku minta privacy kau, macam mana’
    aku jawab privady apa yang kau nak? aku sebutir pasir pun takda privacy dengan kau. Kerana kau suami aku yang aku janji kongsi apa sahaja dalam hidup aku. Dia diam.
    Akhirnya dia balik. Aku nak juga no celcom tapi dia pintar…dia kata dia dah tukar nombor…lihat lelaki ni dia sanggu[p tipu isteri dan tak jaga hati isteri untuk melindungai kekasihnya. Solusi tidak kesampaian. LAlu aka panggl semua keluarga dia dan keluarga aku berkumpul jadi saksi solusi kami. Sebelum ini dia kata aku terlalku banyak masa lapang CXARI KESALAHAN DIA DI MANA_MANA, internet, hp dll. Akukata aku tak cari, aku JUMPA, macam keychain…aku tak cari, aku jumpa, macam juga thumdrive, aku jumpa. MAsih keras dan ego!
    Akhirnya depan keluarga dia mengaku NAKAL…tapi TAK CURANG
    ada unsur bela diri lagi
    seolah semua penjelasannya menunjukkan aku yang salah kerana tak faham dia
    kerana nek privacy dia dll
    Esoknya baru dia setuju balik immidiately ke sabah dalam 1 minggu. Aku maafkan dia…tapi aku akan bagi 100% maaf jika dia bagitau aku pempuan yang dia chat dalam sms on…dia takmau
    dan takmau cakap pasal tu. Depan famili dia mengaku dia sms nakal tapi BUKAN 1 PEREMPUAN…siap dia cabar aku
    aku kata dengan dia.Ok akau tidak mahu bagita, tai kalau saya dapat tahu…siapa perempuan tu…siap! Siap dia!
    Suami aku tengok aku penuh sinis. mesti dalam hati dia aku takk kan tahu.
    CARILAH KALAU KO DAPAT…aku memang tak suka dicabar
    Akhirnya Allah itu adil
    aku dapat access akaunya
    but dont think negative…aku dapat dari sumber sah dengan urusan sah
    dia tuduh aku CURI sim dia
    aku kata’ Sorry man, i am profesional K…CURI ni not my style and not my game.’
    dia marah sangat sebab aku dapat tahu c pempuan 8pax dia
    pastu boleh tak tidur bersms dari subuh, tengah malam subuh semula pastu tengah sms aku sms perempuan tu, sms aku, pastu call perempuan tu…boleh dia buat begitu
    melalui senarai telefon juga i had found that masa balik nak settle hal kami boleh sms and cll the lady before depart…malah call ime dia kat rumah aku…siapa yang tak sakit hari.
    malangya aku tak dapat acces sms sekelmbali ke Ipoh sebab dia guna sim lain dan sim tu just apgraded to 3G jadi terpadamlah history dia…but kalau anda pembaca dapat tolong saya cek…please tell me ya!
    Sabar saja aku ni..
    Aku nak pigi buat aduan ni kat mahkamah syariah…

  20. Teman kat Ipoh nie, nak tolong mcm mana Mama..? Laki kau pun teman tak kenal..! Jangan cari salah suami kau, nanti hati akan bertambah sakit dan parah. Dia buat silap, lambat-laun risiko yang suami kau ambik itu akan membelit tubuhnya..!

    Buat pakat baik-baiklah Mama. Bercerai itu mudah dan dihalalkan tetapi sangat dibenci oleh ALLAH swt., sedangkan nak bersatu memang payah. Lihatlah betapa ramai lagi yang tak kawin dan tak boleh kawin disebabkan faktor-foktor yang menolak berada dlm diri mereka.

    Seorang kawan memeberitahu formula kebahagiaan rumahtangga yang dikecapinya..,”..di rumah dia adalah suami aku tetapi apabila dia keluar bekerja, dia bukan milik aku lagi..!”

    Maksudnya, apabila bersama suami di rumah, dia sebagai isteri akan melayaninya tidak terhingga mengikut kemampuan yg sewajar dan selayaknya. Tidak mencari balah dan sengketa..!

    Dalam kes mama ini…, nasi masih lagi belum menjadi bubur…! Kurangkan air sekiranya terlebih dan kecikkan api..! Padamkan api kemarahan….

  21. Terima kasih MAMA… Alhamdulillah .. mama brsaudara sesama Islam bersama Kita…. Terbuka hati Mama memilih jalan hidup bersama Islam…

    Seperti kata Vanckulop… padamkan api kemarahan MAMA… cari jalan penyelesaian yg. terbaik…. nasi belum menjadi bubur…
    Ambil masa… Bertafakur….

    Nabi muhammad SAW sebelum dilantik menjadi rasul beliau ke Gua Hira’ untuk bertafakur…. Baginda mampu berhadapan dengan pelbagai ujian berat yg Allah timpakan kpd Baginda … tubuh badan baginda sihat juga sentiasa bertenaga….

    Sebagai seorang Islam fikiran yg kosong perlu di isikan dgn ingatan kpd Allah… Berzikir dan berdoa yg…. perlahan di tempat yg.. sesuai..

    Kita tahu semuanya kehendak Allah…. Jiwa kita semakin tenang…
    Akhirnya, kita akan mendapatkan kebahgian hidup, bukan saja di dunia tetapi juga akhirat….

  22. Lelaki curang?? peristiwa ini terjadi baru2 ni…saya sllu berdoa minta Allah berikan petunjuk sekiranya suami tidak jujur pada saya…mmg Allah makbulkan doa saya…dia jumpa kekasihnya diPD dan sewa bilik disana…semalaman mereka bersama.Saya hanya mengetahui setelah terjumpa resit transaksi kat PD dan selang seminggu kemudian segala bukti saya dapat melalui emailnya….kat
    mana dorang sewa bilik dan apa yg dorang buat…walaupun tak smpai tahap berzina tapi ringan2 tu memang ada…saya tak dapat menerima hakikat suami yang saya cintai sanggup menduakan saya…

    Sudah hampir separuh abad kami mendirikan rumah tangga…baru2 ni dia menyatakan hasrat ingin bernikah lagi dengan kekasihnya…dia memberikan alasan ingin merasakan manisnya hidup bermadu…dia sudah mmberikan segala2nya kepada saya dan kini tibalah giliran orang lain pulak merasa…alasan yang akhir kekasihnya terlalui menyayangi dan mencintainya…saya terasa amat sedih dan kecewa sangat..tiba2 dunia ni terasa amat kelam dan tak ada daya kekuatan.

    Akhirnya saya berikan keizinan untuk dia menikah lagi tapi syaratnya lepaskan saya…cukuplah hidup dengan dia dan saya tak mau dia menyara kehidupan saya lagi..Saya tau dia tak mampu dari nafkah zahir…gajinya hanya cukup2 makan sahaja dan hajatnya amat kuat nak menikah lagi kerana kekasihnya berjanji tidak akan meminta duitnya satu sen pun dari dia dan kekasihnya sanggup menanggung dirinya sendiri…kekasihnya hanya mahu diri suami saya sahaja.

    Baru2 ini saya ada call emak kekasihnya…dan bagi tau hubungan dorang..emak dan ayah kekasihnya amat menentang hubungan dorang dan emaknya ada memberitahu saya sekiranya dorang teruskan juga hajat untuk menikah emak dan ayahnya tidak akan mengaku anak lagi.Emaknya mmg dah tahu hubungan dorang ni dan dia pun sudah menasihatkan sianak tetapi tidak dihiraukan…anaknya masih muda lagi baru menjangkau 26tahun..manakala suami pula 47tahun.

    Suami saya bakal memperisterikan seorang lulusan dari sebuah universiti terkenal di Mesir dan alasannya lagi kemungkinan DOA kekasihnya akan dimakbulkan Allah dan dia akan berubah menjadi seorang yang beriman dan rajin mengerjakan solat…setelah mendirikan rumah tangga kelak…bukan saya nak memburukkan dia sepanjang hidup bersama dia seorang suami yang amat culas dalam bab2 solat dan puasa..Doa saya tidak dimakbulkan Allah supaya dia berubah menjadi seorang suami yang soleh…Saya sedih sebab sepanjang hidup bersama, dia tidak pernah mengimamkan solat saya dan ditakdirkan Allah jodoh kami tiada memang kempunan dan tinggal impian sahaja….

    Saya sentiasa berdoa moga jodoh saya berkekalan hingga keakhir hayat namun jika ditakdirkan Allah saya berpisah…saya redho dengan ketentuannya…bila difikir2 apa yang selalu orang kata sekiranya suami mencari yang lain kemungkinan ISTERI TAK PANDAI JAGA ATAU LAYAN SUAMI…saya terima kata2 itu sebab saya tau banyak kekurangan pada diri saya.

  23. Saya juga sedang mengalami perkara sama. Hal ini berlaku dah lama and berulang-ulang disamping maaf, janji, mungkir since 2004. Suami saya seorang yg tidak pernah tinggalkan solat dan rajin solat sunat serta membaca Al-Quran. Kalau kat kawasan rumah saya memang orang panggil dia ustaz. Namun amalan sebaik itu pun tidak dapat melawan tuntutan nafsunya.

    Suami saya 10 tahun lebih tua dari saya dan sebelum ini telah pun bercerai dgn isteri and ada 2 anak. Dgn saya 4 anak. Sepanjang perkahwinan, hidupnya penuh hutang yg akhirnya menyusahkan dirinya dan mengheret saya sama2 terbeban. Saya berusaha sedaya boleh untuk membantu menyelesaikan masalah hutang piutang disamping pada saya menyara diri sendiri dan keperluan rumahtangga. Saya berasal dari keluarga besar dan susah jadi saya bukanlah orang yg suka berbelanja. Gaji saya less 1K dari suami tapi saya yg bayar rumah, kereta, tadika anak2 termasuklah hutang piutang credit card dan keperluan2 kewangan lain. Saya tak kisah itu semua sehinggalah saya terjumpa sms dia berkanda dinda dgn wanita lain. Hancur luluh hati saya.

    Bermulalah kehidupan umpama macam neraka antara kami. Saya tidak dapat memadamkan perasaan marah, tambahan pula suami saya memang seorang yg tidak mahu confront & menyelesaikan masalah. Dia hanya membiarkan marah saya reda sendiri dan mengulangi kecurangannya setiapkali saya mula mahu mempercayainya. Saya telah pun berbincang dgn wanita tersebut, tetapi dia hanya menyerahkan keputusan hubungan mereka pada suami saya kerana dia terlalu sayang padanya. Suami saya pula tidak mahu bercakap apa2, katanya buat masa ini dia hanya fokus pada menyelesaikan hutang piutang dan minta saya bantu dia.

    Kemuncaknya 2 minggu lepas, adik ipar saya terserempak suami saya sedang dating dgn wanita tersebut di sebuah restoran. Saya naik berang dan dipendekkan kami duduk berasingan sejak itu. Benar saya yg menyuruhnya keluar dari rumah. Kerana pada saya dia langsung tidak menghargai pengorbanan saya. Saya tidak mahu melabur pada sesuatu yg terang2 membawa masalah pada saya.

    Kami memang sudah tidak sefahaman lagi. Saya tidak hirau harta dan wang kerana saya bukan orang yg biasa bermewah. Saya hanya perlukan suami yg menyayangi saya sepenuh hati, setia dan menumpukan perhatian pada masa depan bersama. Saya tak nafikan saya harap perkara begini tak berlaku tapi mungkin inilah yang terbaik bagi kami buat masa ini. Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya dan saya hanya berserah pada Allah. Bagi saya, kebahagian saya adalah tanggungjawab saya sendiri dan saya berhak memilih untuk dimadukan atau tidak. Buat masa ini saya memilih TIDAK berdasarkan apa yg telah saya lalui dengannya selama hampir 10 tahun ini.

    Moga Allah memberi saya kemampuan dan kekuatan untuk memberikan yang terbaik untuk diri saya dan anak2. Dunia ini penuh dengan tidak ketentuan. Tak mustahil yg kita tanam padi tapi yg tumbuh hanya lalang..

  24. PUAN Sedih & Pn.Nisha!!!
    Setiap kali malam melabuh tirai, mata sya berkedip2 merenung syiling… tanda mata masih belum mengantuk… sebelum badan menunaikan haknya untuk berehat…
    Bawa bertenang;lah anda berdua… cuba menerawang dan merungkai segala misteri yg mencakupi setiap persoalan yg dihadapi dari seorang SUAMI…

    Kata orang semasa hidup jangan susahkan hati,,, kalau susah hati mengundang kepada “stress”.. seterusnya mudah dihinggapi rangkaian penyakit yg nama nya pelik2 skrg..
    Kata orang Lelaki 40-AN kian bernafsu bagi wanita 40-AN semakin Lesu.. betul atau tidak blum di buat kajian lagi…

    Biarlah suami dah galak nak kawin.. lantak dialah… kalau di nasihat… di pujuk rayu.. bukan mahu dengar kata… tapi makin menjadi-jadi..

    Apa yg penting ambil berat soal pendidikan anak2… dan soal kebajikan mereka… Anak2 yg tak terdidik akan jadi hijab atau penghalang dan sama2 mengheret kita ke jurang api yg panas… Dakwa mereka pada hari itu… kitalah yg bersalah kerana tidak tunaikan hak untuk beri pendidikan sempurna keatas mereka..

    Didik anak biarlah dari rebung… dah besar panjang baru nak dirotan.. tidak boleh lagi..Sebaliknya mereka perlu ditangani dgn bijaksana dan berhemah…
    Kita kurang berinteraksi dgn mereka spt kawan… mungkin kita tidak berupaya menjadi “role model” dan qudwah salihah terbaik buat mereka… hingga mereka mencari yg tidak sepatutnya… seribu kemunkinan berlaku dan kita hadapi selagi kita bergelar IBU tanpa AYAH…!!!
    Ibu saya pernah berkata “anak2 orang dahulu mendengar kata, tak macam anak2 zaman sekarang yg terdedah dgn segala internet yg di ibarat dunia tanpa sempadan”

    Kita tidak dapat menolak apa yg telah tertulis dan ketetapan Allah swt terhadap mahkluknya, Cuma yg termampu kita BERdoa semuga allah memberikan sinar kehidupan pada kita pada hari yg mendatang…
    Wallahu’alam…

  25. Sekarang ini bemacam2 kes timbul..punca utama oleh sebab ekonomi rumah tangga-wang punca utama nya-kalau banyak utang tak ada wang nak bayar hati amat susah samsekali ,nak tidur pun tak bererti -hingga nak sembahyang pun tak kusuk susah hati oleh sebab pebelanjaan yg boros atau tidak mencukupi – kalau tidak di kawal boleh menyebabkan cerai berai,pernah saya dengar sa-orang perempuan mengatakan,kalau suaminya tak balik pun tak pa, asal diberi wang pebelanjaan,untok menampong keperluan-harian-cukup la,Kata haji karim yg berkerja biasa – dia lebeh suka membeli – pakai kereta baru daripada membeli kereta second hand,yg membeban dan bermasaalah , tetapi lain pula Pak leman yg berniaga,dia tak kisah sebab dia mempunyai wang ….kata nya lagi “ingat harta kekayaan yg ada sebelum berkahwin itu ada lah pandangan-tarikan sementara wakatu saja,BERKEMUNGKINAN akan lenyap selepas berkahwin.

  26. spe yg tak sudi klau wanita yg lmah mcm Zaifatul tpi tkot je zaifatulyg tdak boleh terima sya seadanya

  27. Salam… Perkahwinan adalah satu institusi yang perlu dijaga sebaiknya.. persiapan dari segi mental, fizikal dan kewangan yg baik memberikan satu sokongan untuk merealisasikan sebuah rumahtangga yang rukun dan damai..disampaing itu, kepercayaan diantara satu sama lain serta menghormati, menyayangi, bertolak ansur, bekerja bersama-sama serta memberikan layanan yg baik dari segi nafkah batin kepada suami dan isteri amat penting sekali… Dugaan dan badai mmg tidak dinafikan pasti ada, ego kedua2 pihak juga tinggi lebih2 lagi aperbila kedua-duanya bekerja dan mempunyai tahap pendidikan yg sama dan tinggi namun perlulah ingat bahawa, kita hidup didunia ini sementara sahaja.. so berbuatlah baik dan hargai setiap insan yang berada dengan anda semua.. segala kekurangan dan kelebihan yang kita ada datang dariNYA.. Berfikirlah waras, dan bertindaklah mengikut fakta yg logik tanpa melakukannya secara melulu..

  28. siapa yg x bsdih, kcwa, merana..insan yg di anggap pelindung bmain kayu 3..ape lg yg x ckup..lau x puashati knp tdak d ajak bbincang dgn cra yg btul..apa yg pn.sdih alami sy juga alami..mmg brat tuk kta tanggung..siapa yg pnh alami akan terasa seksanya..tp i2lh lumrah khdupan..hdup kta spt roda..ada msa kta dbwh n ada msa kta di atas..kta kaum hawa kna kuatkan smgat, kna akur n redha di atas ujiannya..org yg sentiasa diuji adalah hambanya yg amat2 disayangi n dkasihi..sy juga ikutkan mmg x kuat, tp sy bbekalkan nasihat kwn2 dlm ruangan ini n kwn2 dtmpt kjer sy kna pasrah…sy kna akur..tp sy xkan bleh memaafkan perempuan yg porak perandakan rumahtangga sy begitu juga suami yg x pnh menghargai sy sbagai isterinya hmpir 5 thn kmi bsma..

  29. alahai suami…………kita bantu salah …..x bantu salah.bagi kebebasan salah ,semua kita uruskan salah……cuma kalau dah tak cantik nak buat mcm mana akanlah nak pegi buat plastic surgey …….kalau dia nak sponsor x apa jugak……….dulu masih belum kahwin x kasih dan kahwin lain cerita………..laki aku ni lagi sedap bersms ,bercall,transfer credit …..ayang …abang dengan pempuan lain………pantang bini balik kg. panjang langkahnya………nak salah kan siapa…..dah bagi warning buat juga……makan,minum,urusan rumah ,duit belanja semua bini dah uruskan nak apa lagi …..

  30. Salam.

    Saya ada masalah yang lebih kurang sama. Saya ukm graduate, saya kenal suami sejak belajar lg. Ketika itu, suami dah 4 tahun bercerai dgn isteri sebelumnya, dan ketika itu juga suami dlm keadaan betul2 pokai, hampir bankrap ditipu bekas bininya. Mak bapak dan adik2 dia pun masa tu tak pedulikan dia. Jd saya kuarkan segala simpanan utk bantu dia sehingga saya xde sesen pun. Semasa saya mengandungkan anak pertama, suami mula buat perangai dgn sorg perempuan, budak tu junior di ukm, agak sosial orgnya. setahun jugakla saya merana, tmbah2 lg budak perempuan tu pun slalu kacau saya. Bila sy dh x larat dan nekad nk kuar umah, sibuk merayu berjanji segala xkan ulang lg. So, sy maafkan. setahun lepas tu dia xde buat perangai sbb sengkek, dia xde keje. rumah pun 2,3 kali kena halau x mampu byr. Byr kete dan tanggung mkn minum, mak abah saya yg tlg bantu. Sy nk keje, x bg atas alasan takut org kata saya yg tggung dia. Skrg bila anak dah 3, 5 tahun dah blalu, dan dia pun dh berjaya dlm business, buat lg perangai dia tu. Skang nih dgn kwn budak perempuan yg dia main dulu pulak. Sakitnya ati.Bila ditanya, apa kurangnya saya, dia jwb x de kurang. Dhla tu, mati2 x nak ngaku, siap tipu lg yg dia x pernah layan perempuan tuh. Tp saya tjumpa bil telefon, berderet2 call perempuan tu.Tu pun x nak ngaku lg, kali ni dia ckp yg perempuan tu slalu misscall2 dia, dan selagi dia x call, perempuan tu akan terus misscall dia, ganggu keje ‘kononnya’. ok, dimaafkan..then ade sekali tu saya check hset dia, tgk msg perempuan tu ‘Abg, jgn lupa fiza dah letak ubat kat dlm poket abg’ dan msg dia utk perempuan tu pulak ‘Abg akan sentiasa menyayangi sayang’..perghh..sakitnya ati..tu pun bleh buat alasan lg ckp msg tu sbenarnya nk bg saya tp tersilap bg kat perempuan tu..wah, jauhnya no fon prmpuan tu dgn no saya.tp dimaafkan lg..tetiba masa bukk cmpter n nk check email, tgk terus t’masuk email dia sbb dia lupa sign out..abis la baca segala chat history antara diorg..’rindu..’ perempuan tu ckp ‘mcmmana, jauh’ -suami ‘tu la psl, kalau dkt dah belasah mmbelasah dah ni, teringat kat abg, hugs n kisses miss ur whole body, slalunya pg2 fiza sediakan mknn utk sayang, tgk tv sama2..’- perempuan tu ckp..Aduih, sakitnya ati..,bila ditanya, suami jwb, tu kes lama…dah berbulan aku tak contact dia, dia tu bukan cantik mcm kau, aku taknak dia tu, takde chance.. pndainya menipu. tp dimaafkan lg..Nk dijdkan cerita, td saya tgk pulak kamera digital suami, dan ternmpkla gmbar dia dgn perempuan tu g bercuti ke genting, siap bercium lg..Abis tu mcmmana? Nak sakit ati mcmana pun dah x tau dah..Setiap ari duk menangis pasal perangai kaki perempuan dia selama ni. Dh penat bersabar..tu pun boleh lg dia buat alasan guna teknologi kmpter, sebenarnya dia x pernah g genting pun ngan perempuan tu.. Yg perempuan tu plak, bila saya call boleh pulak kurang ajar ckp..’Ko tu yg tak pandai jaga laki, blah lah!’ kalau ikut ati, mmg dh lama teruk perempuan tu saya kejekan..ntahla nk ckp mcmana.. Bila dickp nk pisah, suami mulalah main isu anak2, dan saya pulak sesen pun duit xde nk kuar dr umah, dia plak ckp dia cuma syg saya sorang je dan percayalah dia.. terseksa pun ader. Org lelaki…tlglah jwb, mcmana nk percaya lg???

  31. salam
    sy nak bertanya pendapat kakak2 @abg2 diluar sana.
    sy da berkahwin hampir 6 tahun dan mempunyai ank 2 org putera.ank sy yg kecil berumur 6 buln,nak dipendekan cerita,suami sy sejak 2 mejak ni mcm ok x ok gan sy.sy pun x pasti sbb suami sy sgt baik org nye,sygkan ank,,tp yg sy musykilkan,dia skrg jarg tido dlm bilik,lbh suka tido di luar,alasanya panas,,,mgkn betol la memadgkan cuaca skrg mmg panas.sy redha…tp gerak ati slalu pk kan mcm dia curag kat sy,tp sy cb pk kan positif mgkn sy terlalu emotional kot..tp br2 ni sy sengaja tgk telefn dia,ada sms tu sy terbaca,tp xdr la teruk sngt pompan..nak dijadikan cerita ,tgn sy gatai,sy cube reply sms tu gan kosong,xlama pmpan tu ada bls,”asal kasi sms kosng gatai eh”sy cnfuse,dr segi suami sy cerita pasal keja dia,dia ni jenis x suka lbh gan pompan..tp x per,sy cb reply lik sms tu,tp dia bls dgn laju..seolah2 dia sgt rapat gan suami sy,siap ceritakan hal peribadi lg..sy da pun beri nasihat kpd suami sy biar kita menjauhi dr mendekati..itu satu hal la,yg saya musykil lg pompan tu bls lg kat sy “awk setia ker?”sy bls “setia la setakat ni” dia bls lik”x ingat ker” sy terkejut gak dan x pam apa yg dia maksdkan tu,sy cb bls lg dan minta dia ceritakan,tp malngnay dia x cerita,,dr situ sy lg musykil..x nak lbh2 tnya nanti kantoi lak..
    dan lg satu suami sy penah cerita kat sy ms tu sy outstation,dia kata dia nak melawat kwan dia excident perpmpuan la,kwn dia tu mmg slalu dia ceritakan,sy pun x ambil tahu sngt tp sy ingat sebutan nama tu sbb x lama tu pas sy lik dr outstaon sy tnya keadan kwn dia tu..tp yg pelik bkn kwn yg dia ckp tu tp pompan yg sms ni yg sakit sbnernya sms ni krn pompan tu ada ckp yg dia accident path tgn dlm sms tu ..itu yg sy pelik nape dia tipu sy,,apa maksd dia..sy cb tnya suami sy pompan ni keja bwh sape..dia adala cite bla..bla..ok..tp pompan tu bls sms yg dia da lama x kerja..padahal suami sy br ckp yg dia kerja lg…yg tu sy nak tany pendapt kakak2 abg2 diluar sana ..bantu la saya…sy keliru cmpur sedih sgt hal ni…sy sudpun menyuruh suami sy untuk junjg alquran,tp mmg dia ckp dia xpenah curag belakg sy…tp bantu la sy,adakah suami sy curag gan sy?…salam

  32. aku baru jak mndiri kn rumah tangga.dugaan tu mmang banyak..kadang2x myakit kan hati jga.tp apa blh buat kita kna pbaiki jga sikap kita jgan tlalu berfkir bukan2x.aku gan suami bahagia blm perna lg ada antara kami yg blaku curang.aku harap aku tk silap memilih suami..memang ada segelintir suami2x d luar yg tk pna fikir masa dpan.nak sedap jak..kahwin banyak pn rasa sama ja lama2x..ppuan pn lau da ada laki tu kalau laki jujur kira laki masali la jga la gan baik kerna zaman skrg susah nak jumpa laki misali ni.

  33. love is pain, love is betray, love is game.. so to be love ready with all that… kamak telah d tinggal laki kmk.. nya main kayu tiga ngn omkpuan lain.. sik la kacak ni muka ompuan ya.. bencik ku nangga.. cam pusak jak..susah la mok carik laki yang bena2 setia kpd kita…

  34. Assalammualaikum..saya dah 8 tahun kawin..this thing happen not only once but many times..everytime my hubby buat hal I dpt tangkap n he stop doing it..but not for long..tuhan tu adil..Allah nmpk segala ape yg kite buat..tipula mcm maner pun one day terbongkar jugakkan?I rase as a wife I have done everything for him..I setia kat dia..tapi kenape dia tak boleh buat benda yg sama?kalau nk ikutkan hati nk aje buat bende yg sama..but I still have brain to think..tuhan nmpk ape yg kiter buat baik yg terang mahupun yg tersembunyi..so bile org berlaku curang terhadap kiter, tuhan tunjukkan..nk amik jln mudah utk bersendiri mmg mudah..tapi selagi boleh berthn kiter berdoa dan berusaha..kesian kat ank2..becoz I belive that one day he will change..Insyaallah

  35. Salam…saya preg 8 bulan..ank yg kelima..kami sudah 7 thn kawin..dua tiga menjak ni..saya dpt rase suami saya lain sgt..blk lmbt..kdg2 tak blk..saya slalu ber doa agar tuhan tunjukkan pada saya jika benar suami saya curang ( w/pun sukar utk saya menerimanye).last week dia out station..suddenly dia sms(tadi) dia kata nk kawin lagi satu..dan dia serius..alasan dia sbb dia dah letih flirting so dia nk kawin satu lagi..bole terima ke alasan tu..samada dia nk atau xnk flirting itukan choice dia..blm tentu dia kawin lagi satu dia akan stop flirting..betul tak? saya x tau ape yg harus saya lakukan…besok dia akan balik dan berbincang dgn saya..dia kata ppuan tu tau ttg saya dan ank2.yg saya x faham, knp?dia kata dia x nk lepas kan saya atau ppuan tu..dia bgtau yg saya xde ape2 kurangnye sbg seorg isteri..saya tau suami saya tak mampu nk tanggung 2 keluarga..saya berdoa agar dia dpt berubah pendirian..skrg ni mmg saya buntu..saya tak tau ape yg harus saya lakukan.. saya terpaksa kuat kan semangat saya demi ank dlm kandungan ini dan juga yg lain..susah utk saya menerima semua ini..ape yg harus saya lakukan..


  36. Chiroe:

    Salam…saya preg 8 bulan..ank yg kelima..kami sudah 8 thn kawin..dua tiga menjak ni..saya dpt rase suami saya lain sgt..blk lmbt..kdg2 tak blk..saya slalu ber doa agar tuhan tunjukkan pada saya jika benar suami saya curang ( w/pun sukar utk saya menerimanye).last week dia out station..suddenly dia sms(tadi) dia kata nk kawin lagi satu..dan dia serius..alasan dia sbb dia dah letih flirting so dia nk kawin satu lagi..bole terima ke alasan tu..samada dia nk atau xnk flirting itukan choice dia..blm tentu dia kawin lagi satu dia akan stop flirting..betul tak? saya x tau ape yg harus saya lakukan…besok dia akan balik dan berbincang dgn saya..dia kata ppuan tu tau ttg saya dan ank2.yg saya x faham, knp?dia kata dia x nk lepas kan saya atau ppuan tu..dia bgtau yg saya xde ape2 kurangnye sbg seorg isteri..saya tau suami saya tak mampu nk tanggung 2 keluarga..saya berdoa agar dia dpt berubah pendirian..skrg ni mmg saya buntu..saya tak tau ape yg harus saya lakukan.. saya terpaksa kuat kan semangat saya demi ank dlm kandungan ini dan juga yg lain..susah utk saya menerima semua ini..ape yg harus saya lakukan..

  37. saya dah berkahwin setahun lebih, suami saya dah curang kat saya lebih drpd sepuluh kali sepanjang perkenalan kami…penah jugak dia tumbuk aku sampai aku masuk hospital, retak hidung..mata lebam…ok..xpe lah..kecurangan dia x henti…sampai la kami berkahwin, dia masih lagi mencari lain…baru2 ni dia kantoi dgn saya bila saya baca sms pompuan tu antar kat dia..mmg mcm2 la ditulis…belai kepala la, pasal selimut la…siap antar MMS lagi…tangan pun dah menggeletar bila sy tgk tu semua..bila sy check dlm laptop dia, rupa2nya dia pnah belikan tiket kapalterbang kat pompuan tu..pakai card credit dia….memg waktu tu sy rasa nak pitam n gelap jer sbb mcm xpecaya jer lepas kawen pun still x berubah…poyo betul la laki aku tu….geramm sgt..patut la rasa mcm ada sesuatu jer…aku harap lepas ni xde dah kot isu mcm ni…
    tp suami aku ni kaki baran gak…kalo aku tanya skit jer dia nak melenting…kdg2 aku rasa mcm malas jer nak layan dia…rasa mcm nak minta dilepaskan pon ada gak sbb dia mcm dah x kisah dah ttg perasaan aku…apa nasihat korg?

  38. apa-apapun sebenarnya tanya hati masing-masing. baik suami atau isteri ada peluang untuk curang tapi hanya hati kita yang akan menentukan segalanya. bagi asay kalau suami dah ada bunga-bunga curang buatlah persiapan diri supaya tidak menangis di kemudian hari. Apa persediaanya, buat simpanan, beli harta sendiri seperti rumah atau saham, tanah.sebagai perempuan kita kena cerdik, ada pendapatan hendaklah berpada-pada.bantu boleh tapi biarlah kita juga ada back up.supaya jika di takdirkan menjadi janda yang beranak pinak takdelah suami baru nanti putih mata.yang rasinal

  39. apa-apa pun jangan lupa, takdir adalah segalanya.

  40. Saya juga berpandangan dari sudut Islam, jika seseorang suami isteri tiada persefahaman lagi kerana sebab sebab tertentu maka setelah di cuba berbagai cara untuk memulihkan perkahwinan namun tiada jalan penyelesaian, islam memberi beberapa jalan dan pilihan kepada pihak isteri. Ini kerana islam memberi beberapa pilihan supaya perkara yang mendatangkan kemudaratan tidak berlaku.Umpamanya jika isteri tidak boleh bersabar dengan akhlak suami yang buruk, maka Ralullah didalam hadisnya menceritakan bagaimana seorang wanita telah berjumpanya bertanya pendapat tentang sikap dan akhlak suaminya yang buruk menyebabkan dia sudah tidak dapat taat lagi, maka Rasulullah bertanya adakah engkau sanggup mengembalikan apa-apa yang diberinya, maka perempuan itu menjawab ada, sebuah kebun. Maka Rasulullah menyuruh perempuan tersebut mengembalikan harta tadi. Nah…… wahai wanita jangan tunggu hingga kita terpaksa dirujuk ke hospital sakit jiwa barulah nak memikirkan tindakan yang sewajarnya. Wanita mesti tau hak-hak wanita di dalam Islam. Sesekali kita hendaklah memberi pengajaran kepada kaum lelaki sakitnya jika orang tidak sudi…….

  41. salam buat semua yg melayan blog ini. Teruja juga saya apabila membaca kisah-kisah anda. Saya adalah salah seorang isteri yang merasa cukup terhina bila suami curang. Saya pernah bersemuka dengan salah seorang perempuan pujaannya dan perempuan tak malu itu pun mengaku nak kahwin dengan suami saya.Saya marahkan suami saya kerana dia yang dah berusia masih ingin berkasih kasihan. Namun hari ini, saya diberi dugaan lagi berat setelah suami curang menafikan kegiatan, saya ada bukti semuanya ….Akhirnya Allah Yang Maha Kaya membuktikan suami yang menganiaya isteri yang setia dan jujur menyayanginya akan dibayar tunai diatas dunia dimana suamiku akhirnya disahkan Kanser setelah beberapa bulan aku menyerangnya dan dia menafikan maka Allah membenarkan dengan memberi balasan diatas dunia. Tetapi sudah dasar lelaki, tetap ego walau rahsia terbongkar, walau sudah di beri balasan masih menafikan hak aku sebagai seorang isteri untuk selayaknya disayangi. Apakah aku perlu ke Pejabat Agama untuk penyelesaian tapi kasih dan sayangku terhadap anak-anak membatasi semua ini. Apa pula pandangan anda

  42. i’ve 1 great story..
    b4 dat, my age is 25. in term of jobs, mmg xde masalah.
    boleh dikatakan i memegang jwtn penting dalam sektor gov coz i mmg hantu study.
    i bru kawen about 2 months. i kawen mmg atas dasar cinta but semasa usia perkahwinan mencecah 1bulan, i found that my husben ada pmpuan lain.
    nk d jadikan cerita, i try 2 serve internet using his laptop..secara x sengaja i terbuka emAIL dia. mcm2 pic pompuan tu dalam laptop dia..dia lak reply ngn pic patung bogel.mesej lak siap sayang2 lagi.
    tp, dat time i keje kt putrajaya, so i xnk cari gaduh, i senyap je coz malm tu i da nk balik ke sana..tp malangnya dia find out dat i main laptop dia n dia cukup marah, dia ckp dun ever touch his personal things.n sudahnya i yang kenA mintak maaf.
    selepas dari peristiwa tu, i da xsentuh laptop dia. dia ada bg i laptop lain 4 me.
    n syukur kehadrat allah, permohonan i tuk balik negeri i dapat after 3 weeks i apply.means, i bley jaga mkn pakai suami i if i boleh blik my state. i nekad, even dia curang kt i, i tetap akn jd isteri yaNG terbaik untuk dia n wat dia menyesal dengan sikap dia.
    nk d jadikan cerita, once i tinggal sebumbung ngn dia, now i bley awasi segala gerak geri dia.i try tuk tau cerita lebih lanjut antara dia n pmpuan 2.tapi malangnya hp dia ada lock code…so i mmg xbley nk find apa2.
    tp s’time dia lupa nk back once dia baca mesej n time tu mmg i tunggu2.
    so i jumpa mesej pmpuan tu tanya dia dok mana,mis u , salam muahsss, n dia lak reply always always luv u….ya allah hancur nya hati i…i betul2 kecewa. i diamkan perkara ni coz dengan harapan dia akan berubah, but dia mmg doesnt change.
    i xpernah gaagl tunaikan tanggungjawab i, but dia cukup melampau…sampai satu masa i rasa cukup fade up.
    i frust…i rasa i hidup bukan untuk kecapi kegembiraan but untuk ratapi kesengsaraan.i rasa klu mcm ni better i cari jln penyelesaian..tp i malu nk face public n relatives coz our marriange terlalu singkat….
    buntu…

    ya allah, i cukup terkejut bila ada pmpuan anta pic mcm2 kt dia…dia

  43. salam buat semua kepada para isteri yang pernah dicurangi oleh suami, Saya jua pernah mengalami kecurangan suami saya, Walaupun peristiwa tersebut telah hampir 9 tahun berlalu tetapi masih segar dalam ingatan,, dan tak mampu hendak melupakannya. Hati saya sama sekali 100% tiada lagi kepercayaan padanya.. tetapi terpaksa teruskan jua kehidupan rumahtangga ini demi anak2 membesar untuk berjaya. Semoga Allah akan memberi petunjuk dan hidayah kepadanya. tapi tak tahulea entah bila masanya, nampak gaya hingga kini suami saya masih lagi tak berubah walaupun dah banyak musibah yang menimpanya.

  44. suami saya curang , saya dapat tahu dia mempunyai hubungan sulit dgn 3 pompuan lain bila saya dalam pantang. Delivery saya sakit dan saya perlukan support drpd suami saya tetapi dia selalu kena outstation ke Thailand dan ke Kedah. Bila anak saya dah 2 bulan, org gaji saya dia ternampak gambar suami saya berpelukan dgn org Siam. Selain drpd tu, saya buat investigation sendiri dan dapati byk sms dan email yg berbunyi” pengalaman di bilik hotel sgt istimewa”. Siapa tak sedih, terguris hati saya terbaca semua tuh. Kenapa nak kawin kalau tahu perangai dah macam tuh. Baik go SOLO aje.

  45. salam…pertama skali sy ingin mengatakan bahawa inilah artikel pertama yg sy jumpa yg kene dgn hati sy…artikel2 sebelom ni sy jumpe semuanye mengatakan n menyalahkan lelaki kerana berkahwin lain…hm sy suka artikel ini…sebelom ni sy pernah beri pendapat dan pendapat sy tetap sama…kita hidup didunia ni bukan sorang3 kita je..tapi kan berbilang bangsa,kaum n macam3 orang lah…dan semuanya mempunyai perangai, tabiat,peel yang pelbagai..mane ade manusia yang sama kat dunia nih…even twins pon xsama…Allah xciptakan kita sama pon…buktinya cop jarilah…kita lihat semua manusia ada jari,dan bg yang tiada itu, itu lah keistimewaan yg Allah berikan..tapi kesemua cop jari itu tidak sama,…jadi, bila kita lihat didalam situasi ini, tidak semua perkara salah lelaki dan tidak semua perkara salah wanita…erti kata lain semua orang buat silap…so xperlu lah kita nak tunding kesilapan orang lain….xde yang perfect kat dunia nih…itulah pesanan mak sy dr kecil sampai besar, jangan nak cari salah orang lain jer…sedangkan diri sendiri banyak wat salah…so atas masing3 r…Allah cipta manusia sebaik2 kejadian iaitu mempunyai akal..jadi gunakanlah ia sebaik3nya…seelok3nya kita guna kan akal ke arah tuntutan fardhu,iaitu menuntut ilmu..dengan ilmu insyaAllah kita boleh atasi segala perbuatan kita sendiri..Allah berfirman: Allah xkan mengubah sesuatu kaum itu melainkan dia mengubahnya sendiri(mohon perbetulkan jika salah)..sy skang berumur 21tahun,.sy masih student jurusan IT. walaupun sy masih belom berkahwin dan mengambil jurusan IT yang kurang perkaitan dengan agama, tp sy juga mempelajari ilmu tentang institut kekeluargaan islam dr fakulti dakwah dan pengurusan.. daripada sy untuk semua tuntutlah ilmu itu…TUNTUTLAH…ilmu itu terlalu meluas..isu2 seperti dalam artikel diatas sememangnya mmg seronok jika dikaji, kerana setiap kes mempunyai hal dan keadaan yang berbeza…jadi renung3kan…marilah kita sama3 menuntut ilmu…xrugi malah untung…dunia akhirat…mohon maaf segala kesalahan dan kesilapan sepanjang perbicaraan ini..mohon perbetulkan yang mana silap,…terima kasih..wassalam..

  46. Seseungguhnya Allah amat menyayangi hambanya yang bersabar…jadi bersabarlah kepada kakak2 yang telah menceritakan kisah hidup diatas…bagi saya semua yang berlaku ini adalah ujian dan hikmah dari Allah…memang sy xmerasai tetapi sy sebagai wanita saya tahu bagaimana perasaan tuh…bukan konsep tidak mengalaminya…apa pun saya doakan agar Allah lindungi kakak2 dan berikan kesabaran dalam diri kakak2 sekalian..amin…

  47. suami curang…? hrmm…suami sya bukan sosial, ada asas agama yang kukuh….tp tergelincir katanya. Bru kenal 1 stengah bulan, dah syang sgt. Saya jumpa pn scara x sengaja. Since that, tel BB dah ada psword. Suami minta izin nak kawin, suami 43, prempuan tu bru 25…sya 41. Ank sulung sya 18. Saya x izin dgn alasan prpuan tu muda lg dn msih ada peluang utk mencari yg lain. Lg pn ats alasan apa suami saya nak yg lain…??? x ada. Cuma jumpa dan berkenan. Adik beradik suami dah habis nsihat, sbb they org memang sygkan saya. Tp suami msih bdegil…last2 saya jumpa juga gmbr prempuan tu. MasyaAllah, igtkan tentulah lebih baik dr sya sekurang2nya. Gambar2 semua bju low cut didada. Siap ada 3 kpg gmbar bertowel dlm BB suami sya. Prempuan jenis apa tu ye? Konon suami nak tarbiah…tp saya rasa, lama2 prmpuan tu yg tarbiah dia kut. Makin lama, jiwa sya mkin parah…Bila saya jatuh sakit, suami kata nak stop ngan prmpuan tu…tp rupanya nak menyedapkan hati saya je……lelaki, lelaki……
    Bila org yg kita sayang betrayed us…agak2 apa rasa? Cuba kalu prmpuan yg buat, dan2 ikut landasan islam. Tp bila dia buat……dating berduaan, bwa p jamuan sana sini, sentuh, pegang………jawapannya : tergelincir

  48. sye dah berkawin hmpir 17thn.masih belum punya cahayamata.smpai sekrg sye x pernah nmpk suami sye curang.tpi sye ada izinkn kalu dia nk kawin sbb sye tau sye x dpt berikn zuriat.tpi sye sedih bile dpt tau dia rasiakn sesuatu.bukan nk aibkn tpi sye sedihlah org kate sye mandul.tension bile balik kg org tanye bile nk ada anak.suami sye panas baran orgnye.tumbuk tendang sye dah biase kene.kdg2 sye mcm nk pisah je tpi takut nnti dia pukul sye plak.camne ye?sye ada kenal suami org sekeje dgn sye.baik orgnye.jgn salahkn sye sbb sye suka dgnnye.pandai masak.rajin tolong bini.dan sye dgr bininya garang orgnye.sye syg dan jatuh cinta dgnnya.salahkah sye menumpang kasih kt suami org?sye x tau nk ngadu kt siapa?

  49. Assalammualaikum.. wbt..
    Jawapan kepada semua soalan kakak2 yang mengalami situasi suami curang hanya dengan BERDOA.. Berdoalah sepenuh hati agar terlepas dari godaan dunia yang menyebabkan iman kita lemah.. sesungguhnya allah bersama-sama orang yang sabar.. kembalikan lah diri kita kejalan-jalan islam yang sepatutnya.. usia kita hanya singkat.. suami-suami yang curang akan letih curang bila kuburnya dah dekat. Bersama kita menigkatkan iman dan takqwa kita kepada allah. Semua ujian allah itu ada nikmat disebaliknya. Ingatlah senjata seorang muslim hanya berdoa… tak perlu lagi kakak-kakak nak siasat aktiviti-aktiviti suami yang suka sangat berlaku curang dan menipu tu. kakak-kakak hanya berdoa dan berserah kepada allah.. berdoalah… kakak-kakak sekalian telah berusaha untuk mengubah sikap suami sekalian tapi mereka masih seperti itu.. biar allah yang menentu.. sama ada mahu memberi hidayah kepada mereka atau tidak.. sesungguhnya ALLAH ITU MAHA ADIL DAN MAHA PENYAYANG.. waallahualam..

  50. is3 setia w'pun suami dh bt mcm2

    ada mslh blh bncg..nape perlu curang??dari mula kawin,pknen anak 1..dalam pantang..pknen ank ke 2 sampai skrg..nape tak brubah??dari budak bwh umo…bangsalain sampai ke isteri org..!!ape ni??!!tuhan tu kaya..satu..satu..kes akan terkantoi sdiri…ajak bncang tak perlu nek kaki tangan semua…paling kecewa..bile suami mluahkan cinta tak pernah ada untuk isteri slama ini…hanya untuk kekasih lama..persoalannya???kenapa ajak kawin dulu??saje nak buat is3 hdup derita ke??buntuu………..tapi is3 tak penah ada niat untuk curang….ape patot buat??cerai??mcm2 pgorbanan dah buat slama ni…tapi balasannya sangat myakitkan ati……….inginkan sangat kebahagiaan……semoga akan kecapi satu ari nanti…aamiinnn….