Petua Megnet Jodoh – Episod 1

Saya pernah ditanya tentang hukum mandi bunga, saya tak tahu nak jawab ketika itu. Melainkan saya cuma cakap, “nabi tak pernah buat benda macam tu”.

“Yang saya tahu, Aisyah r.a. bercerita, orang perempuan mandi selepas haid, disuruh pakai kasturi untuk mewangikan badan”, saya cuba berdalih. [1]

“Bukan sebab nak bagi wangi laa Mr. Web, sebab nak tambah seri, bagi cepat jodoh.” Budak pompuan tu kata.

“Itu saya tak reti nak komen,” saya tidak mempunyai ilmu yang cukup untuk memberi komen dalam hal ini.

Saya tambah, “kalau you niat mandi, kerana nak cepat jodoh dan kalau tak mandi, you rasa tak dapat jodoh. You ada masalah akidah. Jodoh tu di tangan tuhan.”

“Bukan itu salah satu dari usaha ke?” tanya dia lagi. “Dr Fadzilah Kamsah kata boleh.” dia merujuk kepada sesuatu yang saya tidak tahu.

“Entah, saya tak berani komen tentang itu, yang saya tahu, nabi tak buat, sahabat tak buat dan di dalam Islam ada cara yang lebih hebat dari mandi bunga.” terang saya.

“Yer ke Mr Web?” Dia ingin tahu.

“Yer laa, bukan setakat lelaki saja nanti tertarik kat you, malah semua orang yang you jumpa nanti malam tidur tak lena teringat kat you. Kalau you dah kawin, mak mertua you nanti sayang giler kat you. Dan ia tidak bercanggah langsung dengan Islam sedikit pun. Apa kelas mandi-mandi bunga ni..” kata saya.

“Pakai penangkal ker?” dia tanya sinis.

“Isshh .. syrik,syirik,” saya menafikan.

“Abih tu .. ?” Dia nak tahu jugak.

“Nabi pun dok buat yang ni.” Saya cuba menghangatkan suasana.

“Ye laa .. cakaplah apa dia.” Dia tanya.

“Tapi saya rasa, kalau cakap pun tak guna, belum tentu you mampu buat.” Ikhlas saya katakan.

“Perkara ni mudah, tapi tak mampu dilakukan. Ustad-ustad pun belum tentu mampu buat.” Saya terangkan.

“Tak per .. tak per .. cakap jer laa. Kot-kot saya boleh cuba.” Kata dia, begitu berminat sekali ..

bersambung ..Episod 2

——————–
Ini cerita benar. Mungkin dialog asalnya berlainan daripada yang ini kerana saya tidak berapa ingat. Wanita yang dimaksudkan dah ada anak dua. Walaupun suaminya bukan dari kalangan pengguna myJodoh, tetapi dia telah menggunakan formula tersebut dan last-last kahwin jugak. Lelaki yang dikahwini itu juga boleh dikatakan hebat orangnya.

[1] http://hadith.al-islam.com, Sahih Bukhari : #303

10 Trackbacks