.. mencari si dia yang soleh ..
Header

Jika Si Dia Bukan Milikmu

April 9th, 2007 | Posted by azrul.alwi in Panduan Memilih Si Dia

Setiap kali selepas solat, ada sepotong doa yang biasa dibaca yang bermaksud “Ya Allah, hidupkanlah aku/kami di dalam iman dan matikanlah aku/kami di dalam iman dan masukkanlah aku/kami ke Jannah bersama iman.”

frustration.jpgIman adalah penting. Pengeritan iman yang telah sedia kita ketahui adalah mempercayai kewujudan Allah yang Esa, kewujudan para malaikat sebagai para pegawai yang melaksanakan sistem tuhan, kewujudan kitab-kitab yang terdiri daripada firman-firman pencipta, kewujudan para Rasul sebagai utusan dan ketua manusia yang memberi peringatan dan amaran, juga mempercayai kewujudan Hari Kiamat, hari segala-galanya akan berakhir.

Namun, yang paling tidak dapat diterima ‘tanpa disedari’ oleh kebanyakkan orang adalah beriman dengan Qadak dan Qadar atau takdir.

Sebagai seorang Islam bergelar Muslim, kita harus memajukan diri kita menjadi seorang Mukmin. Perkataan Mukmin bermaksud orang yang beriman. Untuk menjadi seorang yang beriman, prinsip yang paling asas adalah mempercayai kesemua rukun iman yang di atas. Seterusnya mengikut garis panduan pada surah Al-Mukminun.

BERIMAN DENGAN TAKDIR
Bukan senang untuk beriman dengan takdir. Kita mungkin berkata kita percaya, tetapi apabila datang dugaan-dugaan tertentu, ada yang akan cuba bertindak seolah-olah tidak dapat menerima ketentuan tuhan. Firman Allah s.w.t di dalam surah Hud ayat 9, “Dan demi sesungguhnya! Jika Kami rasakan manusia sesuatu pemberian rahmat dari Kami kemudian Kami tarik balik pemberian itu daripadanya, mendapati dia amat berputus asa, lagi amat tidak bersyukur.”

Orang yang berusaha dengan niat untuk beramal akan “berasa lain” sekiranya mereka gagal mencapai matlamat. Mereka akan sentiasa berasa tenang walaupun didatangi kesusahan atau kesenangan. Mereka terdiri daripada golongan yang bahagia di dunia dan sedang menanti kebahagiaan di akhirat. Tiada satu perkara yang berlaku pada diri mereka yang dapat menggugat ketenangan itu.

Sebaliknya, mereka yang berusaha untuk kebahagiaan dunia mungkin akan merasa bahagia apabila matlamat tercapai. Namun sekiranya gagal, mereka akan berasa amat dukacita. Sekiranya mereka kehilangan sesuatu, mereka akan bermatian-matian untuk mempertahankan atau mendapatkannya semula. Sekiranya mereka gagal mendapatkannya semula, hati mereka akan berasa gelisah dan hidup mereka mula menderita. Lalu mereka menyalahkan orang lain dan akhirnya menyalahkan tuhan.

Jika seseorang itu jodoh kita, dia tetap jodoh kita. Jika seseorang itu bukan jodoh kita, dia tetap bukan jodoh kita, walaupun apa pun yang kita lakukan, tidak ada gunanya memaksa diri mempertahankan. Dengan menyerahkan kepada ketentuan, lazimnya tuhan akan membuka jalan-jalan yang tidak pernah kita fikirkan.

AMAL DAN TAKDIR
Amat penting untuk kita faham, hidup ini adalah untuk beramal bukan menentukan takdir. Kita akan dihidupkan semula dan disoal tentang amalan bukan apa yang pernah kita “capai”. Kita akan ditanya tentang “what did you do ? ” bukannya ” so… what’s the outcome? “.

Di dalam ayat 154 surah Ali Imran diceritakan pada zaman Nabi s.a.w ada sesetengah orang tidak mahu ikut berperang dengan alasan takut mati, lalu Allah s.w.t berfirman “Kalau kamu berada di rumah kamu sekalipun nescaya keluarlah juga orang-orang yang telah ditakdirkan (oleh Allah) akan terbunuh itu ke tempat mati masing-masing. Dan (apa yang berlaku di medan perang Uhud itu) dijadikan oleh Allah untuk menguji apa yang ada dalam dada kamu, dan untuk membersihkan apa yang ada dalam hati kamu. ”

Jelas sekali, manusia bebas beramal. Namun “final result” adalah hak Allah s.w.t.

Jadi tak perlu susah-susah, Ali r.a. berkata, bahawa Nabi s.a.w bersabda, “Beramallah, setiap orang akan `dipermudahkan` seperti apa yang telah ditentukan.” Lalu beliau s.a.w membaca ayat 5-10 surah Al-Lail.

* Orang yang memberikan apa yang ada padanya ke jalan kebaikan dan bertaqwa (mengerjakan suruhan Allah dan meninggalkan segala laranganNya), * Serta ia mengakui dengan yakin akan perkara yang baik * Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya “kemudahan” untuk mendapat kesenangan (Syurga).

* Sebaliknya: orang yang bakhil (daripada berbuat kebajikan) dan merasa cukup dengan kekayaan dan kemewahannya * Serta ia mendustakan perkara yang baik * Maka sesungguhnya Kami akan memberikannya “kemudahan” untuk mendapat kesusahan dan kesengsaraan;

{Riwayat Bukhari}

BUKAN USAHA TETAPI DOA
Sebuah hadith daripada Salman r.a., bahawa Nabi s.a.w telah bersabda “Tidak boleh diubah takdir kecuali doa, dan tidak ada yang boleh menambah umur kecuali perbuatan baik. ” {Riwayat Tirmizi, hassan gharib}

Allah berfirman dalam surah Ar-Ra’ad ayat 39, “Allah menghapuskan apa jua yang dikehendakiNya dan Dia juga menetapkan apa jua yang dikehendakiNya. (Ingatlah) pada sisiNya ada Ummu al-Kitab”. Firman Allah lagi di dalam surah Mukmin ayat 60, “Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. ”

Abu Hurairah r.a juga melaporkan bahawa, “Nabi s.a.w selalu memohon perlindungan dari suratan takdir yang buruk, dari ditimpa kecelakaan, dari keghairahan musuh dan dari terkena bala.” {Riwayat Muslim}

Doa sahaja yang dapat mengubah takdir, bukan usaha.

ANTARA PUTUS ASA DAN BERSERAH KEPADA TAKDIR
Mempercayai takdir bukan bermaksud berputus asa. Frasa “putus asa” sepatutnya tidak wujud di dalam kamus hidup seorang mukmin. Kita tidak boleh berputus asa dalam mengharapkan rahmat Allah.

taif_large.jpgSemasa peperangan di Thaif, umat Islam telah mengepung kota Thaif. Ibnu Ishaq meriwayatkan Thaif telah dikepung selama 17 malam dan diserang dengan manjanik (senjata pelontar batu). Umat Islam terus menyerang dan menyerang namun tetap gagal. Lalu Nabi s.a.w bertindak untuk mengundur sahaja.

Abdullah bin Amru r.a melaporkan bahawa, Rasulullah s.a.w telah mengepung penduduk Thaif tetapi tidak mendapat apa-apa hasil dari pengepungannya tersebut. Seterusnya baginda bersabda: Insya Allah kita akan kembali ke Madinah. Para sahabat membantah: Mengapa kita harus kembali? Kita belum dapat menaklukinya. Rasulullah s.a.w bersabda kepada mereka: Pergilah kamu berperang. Mereka pun mencubanya sehingga mereka mendapat kecederaan. Lalu Rasulullah s.a.w bersabda lagi: Besok kita akan kembali. Para sahabat hairan dengan sabda baginda. Sementara itu Rasulullah s.a.w hanya tersenyum. {Riwayat Muslim}

Itu adalah contoh perbezaan antara putus asa dan menerima ketentuanNya. Adakah nabi s.a.w berputus asa ? Atau beliau tunduk dengan takdir ?

KESIMPULANNYA
Perbanyakkan doa untuk kebaikkan. Sebarang usaha perlu dijalankan dengan kaedah yang betul. Ada sesetengah orang yang ditinggalkan kekasih atau suami lalu cuba mendapatkan semula dengan kaedah mengumpat, memfitnah dan memburukkan orang lain.

Sebaliknya, sekiranya mereka berhenti seketika untuk berdoa dan bermuhasabah diri serta menerima ketentuannya, lebih banyak manfaat dapat diperolehi. Salah satu daripadanya adalah ketenangan, selanjutnya adalah iman.

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 You can leave a response, or trackback.

101 Responses

  • ida says:

    aku telah bkwn dgn seseorg selama 2 tahun dan spjg masa itu telah timbul perasaan syg dan cinta pdnya. dlm masa yg sama aku sering berdoa dan memohon petunjuk dariNya semoga jika dia jodohku maka aku memohon kpdNya supaya dipermudahkan perhubungan kami dan sebaliknya jika dia bukan jodohku…lama-lama kelamaan, phubungan kami semakin hambar dan akhirnya tidak berhubung.. aku mengambil kesimpulan bahawa mungkin itulah petunjuknya….tapi masalahnya skrg, aku masi tdk dpt melupakan si dia walaupun aku cuba menerima hakikat yg mungkin antara kami tdk ada jodoh…..aku tdk tahu sampai bila ingatanku padanya akan hilang..kalaulah ingatan itu boleh dihilangkan dgn menggunakan liquid alangkah seronoknya… aku tdk payah lg terbeban dgn ingatn thadapnya yang tidak pandai hilang2…may be aku perlu berusaha kuat n perlukan masa….entah sampai bila… Ya Allah, berikan aku kekuatan untuk melupakannya… sesungguhnya semua ini pasti ada hikmah di sebaliknya..

  • inn says:

    alhamdulillah..artikel yg bagus..

  • ann says:

    cinta adalah anugerah dr allah…
    kalau hilang…die tetap akan hilang…
    ape yang ade kite perlu jage dengan sebaiknye…
    kesabaran adalah penawar yang paling kuat walaupun sakit untuk melaluinya…

  • insan sederhana says:

    Assalamualaikum’ wat semua. Alhamdulillah dmasa ni aku merasakan seperti kurangnya insan2 seperti kalian yg masih bersyukur di ats ketetapan

  • insan sederhana says:

    Assalamualaikum’ wat semua. Alhamdulillah dmasa ni aku merasakan seperti kurangnya insan2 seperti kalian yg masih bersyukur di ats ketetapan Allah dn percaya kpada qada&qadarnya., tp aku sungguh bersyukur sbbnya dsini aku lihat masih rmai lg insan2 yang bersyukur. Percayalah pde janji Allah.. dan sesungguhnya jika bkn dsini ditunaikan oleh NYA Insyaallah disana pasti kte mendapat imbuhanNYA. bersabarlah dn berdoalh didlm menghadapi sgala ujianNYA. sesungguhnya sbr dan doa adalah senjata utama kte semua bg setiap muslim dan muslimat.

  • nazirjb says:


    amy:

    sya tlah jtuh cinta dgn someone yg bakal jd suami owg xlma lg…sya mla skakn dia dr taun lpas dr sblum sya tawu yg dia da ada gf…sya x prnah minx pasaan ni hadir..coz sya asa sgt trseksa bertpuk sblah tgn…sya skrg hnya mmpu brdoa agr sya redha dgn ktntuan ALLAH yg dia bkn ntok sya..

    Kat myJodoh bnyk lg Amy.. usahalah sikit untuk cari pengganti.. Suami orang biarlah, jgn dilayan sgt.. nnt makan diri..

  • nor says:

    percaya, yakin, berdoa dan berserah kepada ALLAH jadikan pegangan, kesabaran separuh drpd iman… mudah-mudahan ALLAH memberi kite yg terbaik utk dunia dan akhirat…cuma cepat atau lambat,semuanya berlaku atas kehendak dn izin Allah…kerana ALLAH itu maha bijaksana. maha pemurah lagi maha mengasihani… kasih Allah melebihi kemurkaannya…

  • MAS says:

    saya rdha dgn ktntn Allah setelah kita usaha dengan solat dan doa pepun yang terjadi…terima dgn rdha ..ada hikmahnye,

  • abbysuraya says:

    saya redha dgn ketentuan Allah swt,saya inginkan seorang suami untuk dunia akhirat…

  • NAILONG SHAH says:

    dunia mmg cukup susah,saya yg betul pun kena tipu ngan bkas tunang,doa apa yg x ku bca,kadang kadang aku rasa tuhan tu x adil tau,ku blajar bahasa asing dan perbandingan agama nak bela islam.aku kena cubaan yg bkan kepalang.asyi asyik salah takdir,qado dan qadar,

  • NAILONG SHAH says:

    ibarat balik pulau bayan lepas,cni mlilau sana terlepas.

  • perogolmalam says:

    aku guna ilmu ‘guna guna’ untok menawan ati seorang gadis yg amat aku sukai..pada pandang petama..tapi dia tidak sedemikian disebalik nya..ibarat jauh panggang dari api ..bagi nya terhadap diri aku. Walau pun sedap menyedap ku terokai dgn hasil tuai, tetapi aku terpaksa harungi malapetaka maki hamun hina menghina kecurangan yg menyakitkan hati..tiap2 hari hingga kini, laksana makan ati berulam jantung, nak ku lari pergi, zuriat ku maseh mermerlukan harapan idup bersama dgn seorang ayah..kini aku kesal tak sudah,kerana kegilaan nafsu aku telah terpelesong drp ajaran agama allah…aku terima je lah cabaran idup hingga ahkir nya..dgn sayu dan pilu…”itu lah teman dah kata” ..kata ali kat aku..cari yg sama sama minati…nescaya di berkati hingga kemati

  • benciperogolmalam says:

    assalamualaikum..klu bleh kte jgn pk sgt hal2 dunia ni.nnti ssh hati.walau ape pun dugaan yg dtg berdoalah supaya kte sabar dan tenang.ckp psl viva t’ingt lak dlu masa keje kt private xde ms nk prepare.pastu kne hntam kaw2.sib baik chairman baik dpt minor corr8tion je.sbb bz sgt xjg ksihatn smpai msuk ward.iron deficiency.pastu gaji kne potong+ resign.sbb xkeje bf pun blah.mula2 tu mmg ssh nk trima.sib baik ade family+kwn yg support.thx guys.insyaallah stiap kesusahan akan ade kesenangan..begitula hidup:).

  • perogolmalam says:

    kalo ‘secara ‘toba’ pun leh mengecapi keiginan yg membara walau ian nya bukan milij mu, tapi harus ingat liku liku perjalanan idop seterus nya di penohi dgn kesensaraan

  • kutuberahak says:

    Ingat tadi serah diri kat aku,.teringin leleh ayor lior..nak makan ayam golek atas meja…

  • kalis^cinta says:

    Memang la stp sesuatu 2 kena usaha dulu, br la doa (tawakal). tp dlm bab jodoh 2, kalo dah berkepit 10 taun tp stil kawen ngan org lain gak, 2 ape kebendanye?bukan ke ‘jodoh’ or ketentuan Yang Esa namanya..

    Nak cakap banyak pun, x bley..sendiriknye nasib pun lebey kuang jer…redha jer lar, bukan ke kita cuma ‘hamba’ yg kerdil lg dhaif di sisi-Nya?!!!

  • kongk3kman says:

    Sekarang nie org dah tak peduli lagi,main gasak ajerr bukan hak pun org akan ‘beli’ jugak dgn cara ape sekali pun, tapi harus memahami keadaan istilah berdayong malaman siok sendiri bemati2an di atas batang pisang,

  • mr_kopiko87 says:

    smua berlaku ada hikmah peace

  • pae says:

    sangat-sangat bersetuju…doa dan usaha..

  • pae says:

    semoga bertemu dgn seseorang

  • melati says:

    astargfirullahalazim!……
    artikel ini menyedarkan aku…aku pernah kecewa…
    untuk dptkan balk dia, aku pernah buat mcm2….
    rupanya tindakan itu salah sama skali…
    dia bukan jodohku..aku sepatutnya redha..dan berdoa…

  • aqsa says:

    bila sy lihat smua artikel kbykan bercerita ttg jdoh,berpisah dan seumpamanya…prnah x kt bca crta prtemuan hawa dan adam stelah dicampak kebumi,brpa lama agknya Allah satukan mereka kmbali…Allah taala x akn uji hmbanya yang x mampu memikul ujian tersebut….selagi mana kt mampu utk mempertahankan iman kt…ingatlah sebenarnya Allah sdg berbicara sesuatu dgn kt…maka bersyukurlah ats pelbagai nikmat yg kt perolehi selama ini….rmai para nabi ditimpa plbagai ujian rmah tgga..adakah Allah tdk sygkan mereka???fkir dan renunglah….sy jga sprti anda smua msih berusaha dan berusaha krn sy prcaya dgn jnji Allah….yg pnting doa,usaha,tawakal dan ikhlas…insyaallah..sy doakan yang terbaik utk anda semua…

  • lucifer says:

    sental jerr dah pasti dio tak lali nye..tapi igat de kemudian hari.

  • mis_atom says:

    Hampir fedup cari jodoh nie!!

  • brokoli says:

    semuanya sudah ditentukan oleh Allah

  • mydreams says:

    teruskanlah berusaha dan berdoa..saya ada dengar radio suria fm. Ada pendengar yg telefon kat suria fm, dia kata semua adik beradiknya dah kawin. Bila balik kampung dia cakap dia kasihan kpd kakaknya dah berumur 40 tahun tapi tak kawin2. Saya pun kasihan juga mendengarnya..Tapi kalau saya berada dalam keadaan macamtu biarkan sahaja, sebabnya zaman sekarang ni ramai yg tak kawin sampai ke tua..Lagi yg ada tunang, tunang meninggal, ada isteri atau suami meninggal..apa bezanya dengan yg tak kawin..Biarkan sahaja, sememangnya kehidupan begitu…

  • perog malam says:

    Dah lumrah alam yg dah nak kronik nie..nak buek cam mano.. kadangkala kite minat sangat kat sesaorang tu tapi die lak memandang rendah quality diri daripada yg di cari..kadangkala die mengila lak kat kite..kite lak menjual tinggi…kadang kala kita kena melaknatkan…menyaitankan diri untok mendapat …memiliki sesautu ..untok melaksanakan impian menjadi realiti

  • azu says:

    assalamualaikum
    seronok juga bila baca semua nie
    saya sebelum nie ada teman tapi kami terpaksa putus
    coz dia terpaksa tunang n kawin dgn pilihan mamanya.
    mulanya sedih tapi bila ingat balik saya bersyukur sgt coz
    menjadi insan terpilih utk mghadapi dugaan nir
    apa yang berlaku tu ada hikmah. kini saya berasa tenang sekali. jodoh ditentukan oleh allah. kita perlu berusaha dan sentiasa berdoa.

  • ..tapi lucifer bab paksa memaksa nie mengundangkan kecelakaan di kemudian hari, kesedehan duka nestapa tekanan emosi selalu tetap akan di lalui.. sepanjang kehidupan bersama, tampa merasai kenikmatan idup yang berbahagia serta keamanan hingga kemati, yang pasti api neraka tetap menanti, kalu buleh cari lah suka samasuka, supaya pelayaran perahu malam lebeh syadu hingga ke penghujong jalanan tampa apa2 kelanatan,tak lah terasa semacam belayar atas batang pisang, hanya lah siok kenikmatan diri sediri aja..jangan sekali kali memunahkan impian seorang insan itu..hanya berkeadaan ‘bertepuk sebelah tangan aja atau siok sendiri..

  • LINN says:

    kehidupan yang diredhai ALLAH…

  • saljuemerah says:

    Salam..

    Terima kasih semua di atas segala nasihat yang diberikan.Saya melayari website ini ketika hati saya terlalu remuk redam.Hajat untuk bersama org yang saya yakin dan percaya dapat mendidik dan membimbing saya nampaknya belum kesampaian.Tidak tahu di mana salah dan silapnya saya.Setelah hampir 3bulan memupuk rasa kasih dan sayang.Setelah semua perancangan untuk bersama diatur.Tanpa diduga tiba-tiba semua perancangan tidak menjadi.Tiada siapa pun yang tahu hanya saya dan Allah je yang tahu insan yang saya harapkan tiba-tiba menjauhkan diri.Keluarga,kawan-kawan dan rakan pejabat semua bergembira bila mendengar saya akan membina mahligai tanpa mereka ketahui,semuanya telah berubah..Saya sendir tidak pasti kenapa tiba-tiba ianya jadi begini.Sesuatu yang memang tidak saya sangka sama sekali..Saya menangis sendiri..bukan kerana saya menyesal mengenali dia tapi kerana pilu hati hasrat untuk hidup bersama tika susah dan senang dan juga hasrat untuk bersama-sama menunaikan ibadah puasa tidak jadi nyata..Setelah membaca kesemua artikel tersebut,saya telah mula memahami dan redha dengan ketentuanNya.Allah mempunyai perancangan yang lain untuk saya.Saya redha dengan ketentuanNya..Syukur..Alhamdulillah

  • musao says:

    Lucifer.. kou leh lerr,dah termhtub ke nerakaan,kalo bukei milek mu,bior jerr die gie,kalo pakso berti menyiksa dirnyo hinggo kematie..dosa tau

  • MUSANGBERJANGGUTPUTIH says:

    aduhhh lucifer seram sejuk ajorr den…

  • Chalice says:

    Mengapa kita susah untuk memenangi hatinya??walaupun setelah kita menyuarakan isi hati kita kepadanya..Kadang kala saya terfikir bahawa lelaki zaman sekarang makin tinggi ‘taste’nya! :((

  • sayang~~ says:

    assalam semua..

    saya sekarang dlm proses nak break dgn bf. kami saling menyayangi.. masalahnya dia lebih utamakan kerjayanya dari saya. sesekali balik bercuti & ingin berjumpa pasti tak kesampaian dan ada saja halangannya walhal dia dulu yang berjanji. buat pengetahuan semua dia bekerja di pantai timur & saya di n9. bukan sekali dua peristiwa ni terjadi tp dah berulang kali. kalau first time boleh dimaafkan. lama2 saya jadi boring & tension dgn sikap bf saya tu. dah buat salah boleh dia buat bodoh dan tak tau je. walau ayat ‘ i love u’ & ‘miss u’ selalu diucapkan tapi saya rasa dia semakin jauh dan hati saya kosong. kami ada perancangan untuk berkahwin hujung tahun ini tapi saya tak ada keyakinan terhadap bf saya tu memandangkan sikapnya yang endah tak endah. kadangkala hati kecil saya ada berkata-kata dan berfikir yang bukan2 mengenai bf saya tu. yelah..masing2 duduk berjauhan dan begitu payah nak berjumpa manalah tahu di belakang saya dia ada orang lain ke.. saya percaya pada dia tp tak tahulah kalau kepercayaan saya disalahgunakan. saya minta pendapat pada semua pengguna di Myj untuk bagi pendapat samada ingin meneruskan hubungan ni atau tidak. saya betul2 buntu..

  • romzie says:

    redo ketentuan allah, beramal dan bertaqwa amalan mulia

  • romzie says:

    jauhkan diri dari maksiat dan sekutunya.

  • aziazimi says:

    sy tak kisah walau mcm mana jodoh skali pun asal kn ia nya dari allah

  • OMARM says:


    abbysuraya:

    saya redha dgn ketentuan Allah swt,saya inginkan seorang suami untuk dunia akhirat…

    Adahkah saya calonnya????

  • aziz says:

    kita fikir n terima jodoh tu ketentuan allah

  • cyikin says:

    terpaksa redha…walaupun ianya terlalu sakit….

  • mimie says:

    hati ku terluka lagi ,…. luka lama berdarah kembali…aku redha dengan ketentuan ilahi bila aku telah kehilangan insan yang amat aku cintai..setelah 4 tahun berkawan dengan mudah dia tinggal kan aku..masa susah aku lah segala -gala nya..bila senang aku dilupa kan…malang nya nasib ku…kini aku sendiri…apa daya ku..dia bukan milik ku…

  • mimie says:


    mimie:

    hati ku terluka lagi ,…. luka lama berdarah kembali…aku redha dengan ketentuan ilahi bila aku telah kehilangan insan yang amat aku cintai..setelah 4 tahun berkawan dengan mudah dia tinggal kan aku..masa susah aku lah segala -gala nya..bila senang aku dilupa kan…malang nya nasib ku…kini aku sendiri…apa daya ku..dia bukan milik ku…

  • iza91 says:

    Assalamualaikum . .
    Good posting tuan tanah . . ^_~

  • lady_kaseh says:

    Artikel yg bagus yg sebenarnye memujuk hati p’caya pd qada-qadar Tuhan yg jodoh itu ada..yakin p’caya pd kuasa DOA..moga jodoh kite ada..huhu walau hati pedih pd dugaan yg dtg..

  • hamka says:

    love this articel

  • KARAM says:

    sabar dan tawakal ,pasrah ,doa semoga hidup ini lebih berkat.



Leave a Reply